90 %

Haddon, Mark - Problémové partie

Podle fotografií sympatický Angličan Mark Haddon (*1962) udělal v roce 2003 přímo díru do světa literatury, když vydal svůj první román pro dospělé "Podivný případ se psem" (Argo, 2003) (orig. The Curious Incident of the Dog in the Night-Time). Kniha sesbírala neuvěřitelné množství literární cen jako Whitbread Book of the Year, British Book Awards Literary Fiction Award, South Bank Show Annual Award for Literature, atd. Autor ale začal svoji literární kariéru už na konci 80. let minulého století vydáním dětských knih, např. série nazývaná "Agent Z". Proto i jeho "Podivný případ se psem" je díky patnáctiletému hrdinovy mnohdy zařazována do kategorii knih pro mládež a dostal i ocenění na tomto poli (Guardian Children's Fiction Prize).

Jeho opravdovou tzv. dospěláckou knihou se stal román "Problémové partie" (orig. A Spot of Brother) z roku 2006. Pokud se vám jako deseti tisícům čtenářům u nás a ve světě líbil jeho "Podivný případ se psem", tak u této knihy absolutně neváhejte, a chvátejte do knihkupectví či knihovny. Osobně můžu říct, že knize snad nelze nic vytknout. Mé čtenářské chutě splnila do poslední kapky.

Příběh nás zavede do běžné anglické rodiny střední třídy. Hallovi jsou typickou rodinou žijící v menším městečku ve svém domku. Mají dvě už dospělé a osamostatněné děti - Kathy a Jamie. Otec George je čerstvý důchodce a matka Jean ve svém volnu brigádničí v knihkupectví a školce. Možná všechno vypadá naprosto normálně. Ale kdo o sobě může říct, že je úplně normální? Každý má své neduhy či tajemství. Ale to je normální. Tak je tomu i Hallových. George si myslí, že dostal rakovinu kůže a začíná vyšilovat z možnosti smrti , Jean má poměr s jedním z Georgových bývalých kolegů, prchlivá a výbušná Katie je svobodná matka, která si našla partnera a chystají svatbu, a Jamie je homosexuál, se kterým se právě rozešel jeho přítel. Můžeme říct, že celkem ničím šokující obraz rodiny dnešního západního světa. Mark Haddon svůj příběh ale vystavěl na tom, že všechny trable se nakumulují do jednoho času, jehož středobodem je chystaná svatba. Pak takové triviální problémy mohou nabrat nebezpečných podob.

Je těžké přímo říci, jestli je to humorná knížka, nebo tragická. Ani zlatá střední cesta, tedy tragikomická, myslím není přesným vyjádřením, čím kniha ve skutečnosti je. Autor jen perfektně dokázal zobrazit všední rodinné záležitosti jakoby v jiném světle. Tragické události vycházejí jako úsměvné, při vtipných scénách vám možná zamrzne úsměv na tváři. Haddon toho dosáhl především netradičním románovým stylem, kdy každá kapitola je vyprávěná z pohledu jednoho z našich čtyř aktérů a vy máte tedy možnost problém vidět ze všech úhlů. A to jazykem celkem strohým, čistě výpravným. Děj příběhu má přesto svižný spád, má samozřejmě své napětí, protože i když svatba je možná banální záležitost, u Hallových se bere svatba jako rodinná katastrofa. Celý příběh, který popisuje stále rozbouřenější hladinu emocí jednotlivých postav, se po závěrečném běsnění rázem zklidní, a stav rodinné nálady se jakoby vrátil k počátečnímu stavu. Autor hlavně chtěl poukázat, jak se věci i obyčejné, vinnou špatné komunikace a ostychu v odhalení vlastního já, můžou změnit v apokalyptickou záležitost. A to se mu podařilo především perfektní volbou a vykreslením jednotlivých postav, které i přesto, že jsou jedna rodina, jsou přece jen specifické osobnosti.

Knihu vydalo v roce 2007 nakl. Argo, překladu se ujala Michala Marková.

30.01.2008