80 %

Hale, Christopher - Himmlerova křížová výprava

Více informací k této knize najdete v detailu
Po přečtení tohoto názvu si snad každý musí představit malého esesáka v kulatých brejličkách ze série filmů o Indianu Jonesovi. Pravda je však taková, že Himmler sám po exotických zemích nejezdil. Místo sebe posílal persóny připomínající spíše Jonese juniora. V tomto případě je jeho ztělesněním Ernst Schäfer, mladý německý lovec a zoolog, který si skrze svou patologickou ambicióznost zadělal na slušnou kariéru vědce i dobrodruha a ze stejného důvodu obojí utopil v objetí nacistického Německa.

Christopher Hale sesbíral neuvěřitelné množství podkladů nejen z knih a dobového tisku, ale i všemožných archívů. Výsledkem je příběh životní dráhy Ernsta Schäfera na pozadí německé historie, čínské historie, tibetské historie a vůbec vší historie. Hale zasazuje do kontextu každou osobu, každou událost z cest. Výsledkem je tlustospis o bezmála 400 stran, který však nikde nepostrádá spád a čtivost.

Ústřední motiv knihy, z nějž je odvozen název, tvoří čistě árijská expedice z přelomu let 1938/39, jež měla pátrat po Šambale - kolébce lidského pokolení a útočišti jádra árijské rasy po ztracení Atlantidy. Expedice bohatě zajištěná z rozpočtu SS, osobně podporovaná Himmlerem, který jí prošlapával cestu třeba i stížnostmi britské vládě.

Je nasnadě, že pokud začne podobným způsoben blbnout evropská velmoc, je cosi v nepořádku a vyžaduje to minimálně důkladné vysvětlení. Hale odvíjí prameny myšlenkových proudů od Blavatské, Strunka, Posnanského až po Haeckela, které ve společnosti ukřivděné porážkou v 1. světové válce, deprimované bídou a pouličním násilím, vedly až ke vzniku Třetí říše. Bez zabíhání do detailů lze říci, že autor vyvozuje dva důležité závěry: Mýty nejsou nikdy neškodné, to za prvé. Druhá výtka je směřována k ambiciózní inteligenci svolné k čemukoli kvůli kariérnímu postupu. Někteří ctižádostiví hoši mají prostě smůlu na dobu, ve které šplhali nahoru, protože doba z nich spoluzodpovědnost nesejme. Specializace představovaly "židovské" myšlení, árijská věda byla synkretická a naplňovala "romanticko-organickou ideologii".

Kniha je bohatá i na akční rovině - líčením cestovatelských zážitků v Asii. Schäfer s Dolanem cestovali čínsko-tibetským pohraničím opravdu v neklidných dobách. Čínská říše byla v dobách končícího císařství a nastupující čínské republiky zmítána válkami na různých úrovních a hrůznou kriminalitou. Druhá cesta spadala dokonce do období Velkého pochodu Maovy armády z jižní Číny. Oblast byla západnímu světu neznámá, cestovatelé, kteří ji navštívili, se dali spočítat na prstech. Schäfer byl po Toddu Rooseveltovi druhým bělochem, který zastřelil velkou pandu.

Zatímco prvé dvě expedice vedené Dolanem dávaly nahlédnout do čínských reálií a zákulisí americké vědy a politiky, expedice Schäferova dává nahlédnout do reality koloniální politiky britské. Schäfer kupříkladu obdržel řadu doporučujících dopisů od Younghusbanda, velitele britského tažení do Lhasy, který tou dobou považoval Britské impérium za zdegenerovné. Na pozadí patálií tibetské expedice se též odehrává rozbití Československa a tím faktický konec politiky appeasementu.

Pokud na vládách celého světa našel Hale nějaký ten chlup, tak na vládě (a společnosti) tibetské nezůstala suchá nit. Beze stopy patosu a porozumění pro teokracii na střeše světa autor rozebírá politickou situaci, kláštery podporující Čínu proti vlastní vládě, která chtěla převést prostředky z podpory klášterů na budování armády. Mönlam byly bakchanálie mnišského teroru. Rabování bylo běžné. Oddíly dabdobů - bojových mnichů - sváděly v ulicích Lhasy boje o vliv svého kláštera. Zcela ateisticky se ptá, proč regent Radeng vybral 14. dalajlamu z Čínou kontrolovaného Amda a navíc čínsky hovořící rodiny.

Trasa i zážitky Schäferovy skupiny jsou diametrálně odlišné od jiných cestovatelů, především návštěvami mýtických míst bönistického období. Byli patrně prvními cizinci, kteří navštívíli Jambulagang - nejstarší stavbu v Tibetu a jejíž střechu údajně již ve 2. století pršely buddhistické texty, které tehdy ještě nikdo nedokázal přečíst. Do těchto míst kašag - tibetská vláda - Brity nikdy nevpustila.

Na jiném místě se Hale rozepisuje o značném rozšíření homosexuality mezi mnichy. Na tu ostatně dojde ještě jednou, když britská správa zkoumala vztah Schäfera k domorodému průvodci Kaiserovi. V Angličanech celá záležitost vybudila podezření, ale oni byli produkty soukromých škol, kde se homosexualita považovala za společenskou normu. Nadto byli homosexuály i Rock a Hedin, jiní významní cestovatelé. Schäferova slabost pro Kaisera dle autora pramenila z jeho nervové lability, po té, co si při nehodě na lovu zastřelil manželku a neubírala se výše zmiňovaným směrem.

Po návratu do Říše se stali Schäfer a jeho společníci národními hrdiny. Po vypuknutí války si Himmler Schäfera pojistit "sdíleným tajemstvím", když jej vzal na vyjížďku do právě rasově čištěného Generálního Gouvermanu (akce "Reinhardt" pod vedením rakouského Chorvata Odilo Globocnika). Schäfer si Himmlerovi na vybíjení polské inteligence a Židů stěžoval, za což byl potrestán vysláním na finskou frontu. Autor nalezl smíšená polsko-německá manželství, za která Schäfer osobně orodoval.

Na konci války se Schäfer dobrovolně vzdal Američanům. V denacifikačních táborech pobyl tři roky, což těžce nesl, neboť jeho souputníci z Tibetu vyvázli s mnohem kratšími tresty, ačkoliv antropolog Beger si patrně zavdal i s pokusy na lidech, jakkoli se všemožně snažil vyhnout službě v koncentračním táboře. Konec války jej zastihl jako spolubojovníka Alii Izetbegoviče v SS divizi Handžar.

Na několika místech jsou k nalezení gramatické chyby a faktické nepřesnosti: Schlieffen se během prvé světové války nemohl zúčastnit realizace svého plánu na dobytí Paříže obchvatem přes Belgii, poněvadž v roce 1913 zemřel. Přesto je Himmlerova křížová výprava opravdu mimořádné kniha nejen o Tibetu a nejen o nacismu.

Hale se v knize nezabývá jen předchůdci "bláznivých" okultně-romantických ideálů Třetí říše, ale ve zkratce i jejich pohrobky. Myšlenky, jimiž byl posedlý výkvět nacistické společnosti, se na okraji evropské kultury objevily znovu. Míněno je Jitro kouzelníků Pauwelse a Bergiera. V rozboru nalezneme nejen popírače holocaustu, ale i Ericha von Dänikena ("důkazy" přistání mimozemšťanů z Tíwanaku vycházejí z dílny Kiss - Posnansky; druhý jmenovaný vzdor svému jménu psal i romány o boji statečných Árijců se Slovany) a další stoupence "alternativních historií".

Vydal Columbus v roce 2005.





Diskuze k této recenzi:


Jak se Vám líbila tato recenze?
Oznámkujte jako ve škole
 1     2     3     4     5    Odeslat
Celkem hlasů 4. Z toho průměrné hodnocení: 2,5.

Bookmark and Share
Knihovnice.cz je na sociálce... ne na úřadu, ale na sociálních sítích. Přidejte se k nám na Facebooku a Twitteru.

Facebook Knihovnice.cz Twitter Knihovnice.cz
Chcete zde
inzerovat?
Napište si o ceník
na adresu
Aktuálně Vám nabízíme
1061 recenzí
  (1003 ohodnocených)
1075 knih
  (954 ohodnocených)
a celkem 29977 čtenářských hodnocení
články pro RSS
Přidej na Seznam

PageRank ukazatel
R e k l a m a
Bivaldová, Katarina - Čtenáři z Broken Wheel doporučují
Titul: Bivaldová, Katarina - Čtenáři z Broken Wheel doporučují
Sleva: 30 % (ušetříte 99 Kč)
Cena: 230 Kč

70 000 knih skladem. Najděte si novou oblíbenou knihu! Dobré Knihy.cz
Prodejte svoje knihy jiným čtenářům v online antikvariátu TrhKnih.cz
Antikvariát mezi lidmi
Zde může být Vaše reklama. Kontakt: reklama@knihovnice.cz
R e k l a m a
Starší kusy
(1) Nic k smíchu
(2) Vyhnání
Postmoderní názor, že dějiny jsou historka, kterou každým dalším vypravováním přetváříme je v tomto díle splněn měrou vskutku vrchovatou. Jestliže Glozt již v úvodu píše, že chtěl napsat německý ...
(3) Věno po mé matce
Knihovnice.cz podporuje
Rosteme s knihou
Vydavatelství audio knih
Celé Česko čte dětem
Spřátelené weby
© 2004-2016 Alžběta Červená, Radek Červený, Václav Čermák. Všechna práva vyhrazena.
Publikování nebo šíření obsahu Knihovnice.cz je bez našeho výslovného souhlasu zakázáno.


TOPlist
Knižní startér - dejte šanci talentovaným autorům a zajímavým projektům