Hanzelka, Jiří; Zikmund, Miroslav; Švaříček, Rudolf - Past na rovníku - Tajemná Indonésie 1

Psát recenzi na cestopis slavné cestovatelské dvojice Hanzelka a Zikmund je trošku zvláštní pocit. Víte, že Hanzelka a Zikmund jsou legendami ve svém oboru; víte, že máte před sebou výjimečnou knihu, o které všichni ví - aniž by ji dostali do ruky, že je skvělá. A to proto, že cestopisy od H+Z prostě nemají chybu.

Ale v případě Pasti na rovníku má recenzent úkol poněkud ulehčen. Past na rovníku je totiž výjimečným počinem i na poměry Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda, této československé cestovatelské dvojice. Recenzent má před očima knihu, která nejen svým provedením, i svou historií převyšuje všechny cestopisy, které jsou nyní na českém knižním trhu k dispozici.

Nebudu představovat pana Zikmunda a Hanzelku, to je jako kdybych vám řekl, že sůl je slaná a cukr sladký. Jejich cestopisy byly tak populární, že v den, kdy se dostaly na pulty Knihy, stála se na ně mnohahodinová fronta. Hanzelka a Zikmund však odsoudili "spřátelenou návštěvu" okupačních vojsk v roce 1968, takže následoval zákaz další publikace. Znamenalo to, že vyprávění o jejich druhé výpravě, kterou absolvovali v letech 1959 - 1964 po Oceánii a Asii zůstalo čtenářům nedostupné. Jiří Hanzelka se jeho vydání už bohužel nedožil, zemřel před šesti lety. Miroslav Zikmund však našel zdatného pomocníka v cestovateli Rudolfu Švaříčkovi, díky kterému Past na rovníku mohla vyjít. V předmluvě pan Švaříček říká:

"Původní představa knižního projektu TAJEMNÁ INDONÉSIE byla skromně drobná. Obdobně jako v našem předchozím titulu TAMTAMY ČASU, i zde měl být text dvojice Jiří Hanzelka - Miroslav Zikmund 'jen' historický vstup do současné Indonésie. Ke snímkům H+Z se však z archivu nečekaně vynořil unikátní původní text, který perem pana Zikmunda dále vyzrával. Projekt se rozrůstal, kniha utěšeně kvasila..."

Ano, máme před sebou vpravdě monumentální projekt. Na více než čtyři sta stranách velkého formátu jsme svědky úžasného dobrodružství. Podmanivý, působivý a strhující text doplňují velkoformátové fotografie, které vám vezmou dech svou autentičností a syrovostí. Samotný text je místy protkán emocemi místa, kam se evropský člověk hned tak nedostane, jsme svědky mnoha příběhů vyprávěných těmi nejlepšími vypravěči.

Sílou samotného cestopisu je, že nepřináší zidealizovaný pohled na tuto oblast - popisuje její realitu v šedesátých letech a nevyhýbá se ani politickým okolnostem této části světa. Autoři však své poznatky nekomentují, přinášejí objektivní pohled nezúčastněného pozorovatele. Vypráví o střetu dvou světů - dávného, který je v Indonésii stále silně přítomen, a nového, který se již energicky hlásí o své "místo na slunci". Jako bychom byli svědky odcházejících časů, odcházejících tradic a tradičního způsobu života. A to nejen ve vyprávění, ale i ve fotkách. Číst tento cestopis je tak poměrně mrazícím zážitkem, i když do určité míry smutným.

Past na rovníku je luxusní knížka, která bude ozdobou vaší knihovničky, a ke které se budete často vracet.

27.01.2010