80 %

Harrison, Harry - Rebel proti času

V jednoduchosti je krása - tak bych charakterizoval knihu "Rebel proti času". Jedná o jedno z mnoha děl amerického spisovatele Harryho Harrisona, který v podvědomí českých SFaF fandů zůstává především románovým cyklem "Planety smrti". Ten u nás vycházel v letech 1991-92, a byl jedním z největších SF bestsellerů v našich raných porevolučních ...

V jednoduchosti je krása - tak bych charakterizoval knihu "Rebel proti času". Jedná o jedno z mnoha děl amerického spisovatele Harryho Harrisona, který v podvědomí českých SFaF fandů zůstává především románovým cyklem "Planety smrti". Ten u nás vycházel v letech 1991-92, a byl jedním z největších SF bestsellerů v našich raných porevolučních dobách. Harrison je především autorem akčních sci-fi, stačí uvést knihy jako "Ocelová krysa", "Bill - galaktický hrdina" atd. Ale měl i vyšší ambice, jak je vidět v knihách "Místo, místo! Více místa!", nebo poutavé trilogie z prehistorie lidstva "Na západ od ráje", "Zima v ráji", "Návrat do ráje". Knihu "Rebel proti času" (orig. A Rebel in Time, 1983) bych zařadil někde mezi. Není to ani kosmická střílečka s hrdinou, který má prokletě hodně štěstí, ani filozofický traktát o duševních pochodech kyborgů. Jedná se o "časovku", která v sobě spojuje především prvky thrilleru a historického příběhu.
Děj nás zavede do současné Ameriky, kde černošský (dnes spíše afroameričan) vojenský vyšetřovatel Troy Harmon dostane velmi tajný úkol. Plukovník McCulloch, hlavní bezpečnostní velitel přísně tajného vojenského programu, začne ve velkém nakupovat zlato. Nejde o nic nelegálního, ale vojenská rozvědka nechápe, proč to dělá. K čemu je starému svobodnému vojákovi potřeba tolika zlata? Harmon se do případu vloží, a zjistí, že to není jediná plukovníkova záhada. Tento jižanský "buran" totiž najednou začal chodit do knihovny, do historických muzeí, prostě dělat věci, které celý svůj život nesnášel. Později se začnou na scéně objevovat i mrtvoly, a tak Harmonovi nezbývá jiná možnost, než zjistit, co za tajný vojenský program plukovník stráží. A to, na co nakonec přijde, je více než šokující.
Myslím, že nebudu nic tajného prozrazovat, když řeknu, že jde o stroj času. Ale jak jsem už řekl na počátku, Harrison bere stroj času jen jako prostředek, ne hlavní téma. Neočekávejte nic ve stylu Poula Andersona, nebo Roberta Silverberga. Celou problematiku cestování v čase velmi zjednodušil. Už samotný hlavní problém, tedy časový paradox, vyřešil ústy hrdiny jako věc, která se musí odzkoušet, protože výsledek stejně nikdo nemůže odhadnout. Podobně přistupoval i k tomuto problému po technické stránce. Prioritu zde hraje napínavý děj. Přístup k charakteristikám postav má obdobnou tendenci. Oba hlavní hrdinové mají zajímavou minulost, která je musela po psychické stránce nějak formovat, ale Harrison použil pouze ty věci, které se momentálně hodily k tomu, aby tu či onu situaci vysvětlil.
Knihu lze rozdělit na dvě hlavní části - na tu, která se odehrává v současnosti, a kterou můžeme brát jako detektivní thriller, a na druhou část, která se odehrává v jiném čase - v době války Jihu proti Severu. První dokazuje, že Harrison by zvládl i moderní thriller, druhá, že s historií si dokáže pěkně pohrát. Knihu u nás vydalo nakl. AF167, brněnské nakladatelství, které už neexistuje, ale možná že se k tomuto titulu opět někdo vrátí. Např. Wales podle jeho edičního plánu chce vydávat množství už kdysi vydaných titulů.

05.07.2005