80 %

Harrisová, Maria Guadeloupe - Neviditelné město - Akta Joshua

Jedním z nejnovějších titulů, které nakl. Argo vydalo v létě roku 2009 ve své edici pro děti, je román anglické autorky Maria G. Harrisové "Akta Joshua - neviditelné město" (orig. The Joshua Files - Invisible City, 2008). Jistá výjimečnost titulu v této ediční řadě, ale možná v celé oblasti knih pro děti a mládež na našem trhu, tkví v jejím ladění. Všeobecně se dá říci, že žánrem, který je dnes nejvíce zastoupen mezi tituly pro tuto čtenářskou skupinu, je fantasy. Magická, čarodějná fantasy, plná kouzel a záhad. Kniha z cyklu "Akta Joshua" je ale spíše konspirační příběh s prvky sci-fi.

Co pro drtivou většinu lidstva znamená datum 22.12.2012? Asi dobu, kdy bude nejvyšší čas už sehnat nějaké ty vánoční dárky. Pro milovníky proroctví a badatele v oblasti záhad z temné minulosti je to ale datum, kdy by měl nastat konec světa. Alespoň tak praví ve svých proroctvích dávní Mayové. Tato prastará pyramidální civilizace, která před staletími záhadně opustila svá na tehdejší dobu tak vyspělá města ve Střední Americe, je v centru zájmu všech možných záhadologů a lovců tajemství. Jedním z nich byl i profesor historie z Oxfordu Andres Garcia, který během své poslední návštěvy mayských vykopávek zahynul při podezřelém pádu letadla. Z původní nehody se ale po nějaké době vyklube vražda, a to ještě velmi podivná. Mexická policie má až podezřele rychle pachatele za mřížemi a případ se zdá vyřešen. Snad nikoho nezajímá, že v tomto případu figuruje příliš mnoho ale. Jediný, kdo tomu všemu nechce věřit, je profesorův syn Josh. Co třeba ta podivná světla na nebi v den nehody? A proč letadlo spadlo stovky kilometrů mimo svou trasu? A kdo je ta krásná žena, která s profesorem v Mexiku trávila tolik času? K tomu jejich byt vykrade podivný zloděj a jde jen po otcových záznamech. Vše vyvrcholí podivnými sny, jež se Joshuovi začínají zdát. Sny o umírajícím starci v zakouřené boudě na pobřeží.

Dílo bychom mohli považovat za skutečně moderní příběh, protože Josh čerpá informace z Internetu, kde si píše blog a kde také poznává své přátele i nepřátele. Dalším prvkem, který z knihy dělá moderní příběh (nejen) pro mládež, je i překvapivě naturalistické vyobrazení smrti a zabíjení. Nejde o žádné kulhánkovské pojetí absurdního násilí, ale právě naopak násilí, které bych hledal někde na stránkách knih J. Deavera či J. Pattersona. Nenajdeme zde přílišnou brutalitu, ale spíše šokující naturální popis, který u dětských knih přece jen člověk neočekává.

Stylově kniha připomíná díla M. Chrichtona či S. Sheldona. Klade se v ní především důraz na děj a neustálá překvapivá odhalení, čekající na čtenáře v každé další kapitole. Postavy jsou reálné, ale autorka si příliš práce s jejich charakteristikou či výjimečností nedala. Příběh kvapí a vy jako čtenáři jste stále více a rychleji vtahováni do konspirací amerických výzvědných služeb, tajemných proroctví, a ještě tajemnějších Mayů. Kniha je sice vydána pro náctileté čtenáře, ale bez obav ji může vzít do rukou i čtenář dospělý. Ani jeho určitě nezklame.

A co je potřeba k napsání podobné knihy? Zlomená noha! Autorka totiž začala psát příběh v době, kdy kvůli zlomené noze musela zůstat v klidu v posteli. Jinak na nápad přišla v patnácti, kdy poprvé navštívila mayské ruiny v Yucatanu. Více informací najdete na oficiálních stránkách www.joshuafiles.co.uk.

Kniha vyšla v překladu Zdeňka Uherčíka v grafické úpravě J. P. Krásného.

11.03.2010