70 %

Heffernanová, Jana - Příběh cesty na Sever I.

Sny se zdají každému z nás. Ve snu se může stát cokoliv. Věci nemožné se dějí s naprostou samozřejmostí. Koho však napadlo si sny zapisovat? Takových lidí by se asi pár našlo, ale napadlo někoho ze svých snů sestavit román? Autorka Příběhu cesty na Sever to udělala. Předkládá tak třídílný monument, který si rozhodně zaslouží naší pozornost.

Jana Heffernanová vystudovala český a anglický jazyk a literaturu na Filozofické fakultě UK. V roce 1980 odešla do Spojených států. Při svém pobytu na amerických univerzitách se začala věnovat psychologii, zejména studii snů. Po celý svůj život si zapisuje sny a pro Příběh cesty na sever jich vybrala pět set. Jejich témata, a zároveň tak témata knihy jsou různá, ale převažuje vyrovnávání se se smrtí a vztah k okolnímu světu. Hlavní postavou příběhu je žena (jak jinak), která poté, co byla nucena opustit své Město stále hledá cestu na Sever. Tento jinak zeměpisný pojem zde dostává další, chce se mi říct mystický obsah. Stejně tak samotná cesta, která je cestou za poznání sebe sama. Příběh cesty na Sever je tedy nejen beletrie, je také jakousi psychoterapií. O tom ale ještě budu mluvit v závěru.

Při čtení se mi často stávalo, že jsem se vžil do role vypravěčky, že jsem žil ve snu. Kniha se proto nedá číst "hopem". Děje a postavy v knize jsou absurdní, stejně jako jsou absurdní sny. Velmi často se mění situace, velmi často dochází k nepředpokládaným okamžikům. Do snů se promítá autorčina osobní zkušenost, jak vysvětluje v doslovu knihy. Krásně to je vidět na tomto příkladu: Hrdinka je svědkem tragické události, při které lidi místo doktory volají hasiče. K pochopení této zvláštnosti je třeba vědět, že Jana Heffernanová v době, kdy se jí zdál tento sen pobývala ve Spojených státech amerických. A tam se při podobných případech volají právě hasiči... Na konci knihy je psychologický rozbor některých prvků z knihy, tak jak se autorce zdáli. Můžeme to tedy použít jako jakýsi odbornější snář, protože Jana Heffernanová se snům věnuje velmi dlouho a dokáže rozkrýt jejich pravý smysl.

Co se mi na knize nelíbilo? Snovost příběhu občas způsobovala, že jsem si od čtení potřeboval odpočinout. Utéct buď k úplně jiné knize, nebo alespoň den dva nečíst vůbec. Ale na druhou stranu vždy mě lákalo se ke čtení vrátit, dozvědět se, jaké další překážky stojí hrdince v její cestě. Příběh cesty na Sever není jednoduchá kniha, stejně jako nejsou jednoduché sny.

20.02.2006