80 %

Hey, Tony; Walters, Patrick - Nový kvantový vesmír

Kvantová teorie vrací úder! A to ne ledajakým blábolem, ale svazkem zvícím čtyř set stránek proloženým spoustou barevných obrázků. Rovněž rozpětí témat a teorií k nimž se kniha vyjadřuje je grandiózní: Klene se od laboratorních prazákladů na jednu stranu k elementárním částicím a silám (s vesmírnými reminiscencemi) a na druhou k supratekutosti, supravodivosti, laserům a jiným eskapádám kolektivního života elektronů a atomů. Neotřelý střední pilíř tvoří kvantové paradoxy přerůstající v tématiku kvantových počítačů. Realističtěji orientovaní čtenáři ocení, že tato duchovní stavba teorií je opletena manipulačními lávkami konstrukčních témat od již zmiňovaných laserů, přes počítače až k úsvitu polovodičové techniky.

V polobožské reinkarnaci s diagramem v ruce ukazuje v úvodu samotný Richard P. Feynman ustrojený do tuvinského kroje odemčený zámek, patrně jako symbol pochopení. Není zde samoúčelně, předmluvu knihy i úvodní motta kapitol tvoří citáty z jeho děl. Jiným velikánem vědy i její popularizace, který bude čtenáře provázet je George Gamow, respektive budou to kresby z jeho Pana Tompkinse v říši divů (ano, to je důvod, proč se nedávno objevila recenze na dávnou knihu). Z jakéhosi obskurního důvodu je tato kniha citována v anglické mutaci, což vyvažují Plačky nad Finneganem, které jsou zmíněny česky, ačkoliv do češtiny přeloženy nejsou.

Bez ohledu na šťourání do překladatele je třeba říci, že Tony Hey (ve skutečnosti už zestárl a přešel do Microsoftu) a Patrick Walters odvedli pořádný kus práce. Výklad je veden na úrovni střední školy, takže se není čeho obávat. Autoři dokonce upustili od vektorů a převážně i rovnic a snažili se objasňovat slovem a bohatou obrazovou dokumentací, ať už náčrtky, grafy nebo fotografiemi.

Didaktický um obou autorů se prostě nedá popřít, konečně jsem se přiučil, jakým konkrétním mechanismem se trhá pár virtuálních částic Hawkingova záření poblíž Schwarzildova poloměru černé díry. Poněkud pochybné zmiňování Diracova elektronového kontinua se v průběhu výkladu vakua také vyjasní. Autoři obdivuhodně udrželi návaznost a konzistentnost textu bez ohledu na složitá probíraná témata i směr výkladu, který přechází od aplikované fyziky pevných látek k elementárním částicím a chování vesmíru. Vždy však četba není popolední selanka a na několika místech jsem si sám nebyl jist, zda bych takto ložený výklad pochopil - přece jen jsem již dosti předpřipraven na četbu podobných spisů.

Zajímavým prvkem jsou drobné medailonky vědců roztroušené hojně v kapitolách, které umožňují vytvořit si plastický náhled na dané osoby a pobavit se populárními drby (utvrzujícími, že vědci jsou divní už v prazákladu). Čtenář se kupříkladu doví, že Balmer, který objevil vzorec popisující rozložení spektrálních čar vodíku, učinil tak pod vlivem svých okultních, numerologických zásad, na jejichž zásadě 20 let předtím rozebral Ezechielovo zjevení. Jiným interesantním drbem je, že toliko objev podivných částic nebyl honorován Nobelovou cenou; podivné.

Za zmínku určitě stojí důkladné probrání kvantového tunelování, včetně "tunelování" transientního záření (třeba je to přípustná odchylka, ale obyčejně se setkávám s pojmem evanescentní záření). Podobně jako Brian Greene ve Struktuře vesmíru se i Hey a Walters odvážně pouštějí do kvantových měření a kvantových paradoxů, která se později rozvíjejí v Kvantové inženýrství. Nicméně výklad Bellových nerovností a EPR paradoxu mi přešel v Greenově knize ucelenější. V předkládané knize autoři zmíní zase více postav pionýrských dob kvantové informatiky a jejich přínosy a náhledy, jak je možno zjistit v ukázce z Mnohasvětová interpretace kvantové mechaniky a dekoherence. Když už zmiňujeme Greena, je zajímavé sledovat s jak nízkých obsahem superstrun si autoři vystačí.

Nejen důkladně vylíčená historie vzniku elektroniky svědčí o zálibě autorů ve fyzice pevných látek, jejich stručné historie supravodivosti a laseru jim spolu se supratekutostí lstivého hélia, které teče vzhůru, pomohou vybudovat koncept kvantového myšlení, který později využijí při popisu Higgsova pole jako zdroje hmotnosti částic a dalších záhad kvantové chromodynamiky (u kalibrační invariance si čtenář notně prohřeje závity).

Obzvláštní libůstkou knihy jsou zmínky vědecko-fantastické literatury, porůznu v textu a závěrem i v samostatné kapitole. Alternativní vesmíry, Červený trpaslík, H.G. Wells (a přehršel dalších), obálky anglických vydání jakož i filmové plakáty. Řekl bych, že pro entaglement popularizace vědy a sci-fi podobný milník jako zmínka o Terry Pratchettovi v Al-Khaliliho Černých dírách, červích dírách a strojích času. Vybylo místo dokonce i na zlínského rodáka Toma Stopparda! ( Rosencrantz and Guildenstern jsou mrtví? Opravdu? Proč?) Kdepak, dvojštěrbina, ta uvádí neustále v úžas, ať už v původním zděšení kvantovým světem, Feynmanově návodu k sčítání přes všechny možné dráhy nebo v honu na dvojité agenty.

Ještě něco typografického šťouralství: Lze diskutovat výhodnost použití šedého malého písma v popiskách obrázků, osobně se domnívám, že v tomto případě se jedná o zbytečné okouzlení barevným tiskem. Družicová mapa CERNu je rozpixelovaná. Pozor, ani jpeg nevydrží všechno. Přesto nelze než zájemcům doporučit, množství obrázků a medailonů umožňuje nejen souvisle číst, ale i smysluplně listovat a pročítat úryvky, což je pro popularizaci vědy bezesporu cenné, neboť lidé schopní usebrat se k souvislému čtení nelehkého textu k ní tak jako tak dojdou.

Vydalo Dokořán a Argo v roce 2005.