80 %

Houser, Pavel - Kapka metanového deště

Velký popularizátor vědy, expert v oblasti alkoholických nápojů a neotřelý myslitel Pavel Houser připravil pro čtenáře již druhou knihu rozhovorů s předními a zajímavými českými vědci, která se názvem odkazuje k oceánům na vnějších planetách. Ta předchozí, Než přijde vakovlk, byla inspirována možným vzkříšením vakovlka (nebo tudy), jehož vyhynutí proběhlo celkem nedávno (na síti se dá najít film s živým vakovlkem). Nicméně upomínka na tuto knihu je upomínkou na další zajímavou knihu a rozhodně není nikterak nutná pro četbu Kapky.

Kniha obsahuje dvanáct rozhovorů z rozdílných oblastí vědy. Rozhovor, jakožto útvar novinářský sice zjednodušuje a zplošťuje hloubku probíraných oborů, na stranu druhou však umožňuje elegantně přeskakovat od tématu k tématu a neklade takové nároky na soustředění čtenářovo. Zvídavému čtenáři k prohloubení poznatků posluhují rámce (připravené patrně předem, protože v rozhovoru s Podolským opakují některé jeho odpovědi) a závěrem i rozsáhlé odkazy na knihy. V závěru každého rozhovoru jsou vysvětleny použité pojmy. Kniha tak zajišťuje přístupnost lehkou formou rozhovorů i hloubku jejich obsahem a odkazovou dopomocí.

Prvý rozhovor se pochopitelně vztahuje k metanovému dešti - je s astronomem Pavlem Kotenem. Čtenáře protáhne planetami od Marsu dále, metodami jejich studia a hledáním života na nich. Jiří Podolský odvleče čtenáře do restaurantu Na konci vesmíru (a ukáže, že je to notně nehostinné místo i bez Marvinových depresivních keců), ale pohovoří též o gravitačních vlnách a temné energii, která odpovídá zápornému tlaku vakua.

Tím na dlouhou dobu skončí oblast přírodovědná a ke slovu se dostanou historikové. Daniel Špelda s Houserem diskutoval na téma astronomie, řecké, helénistické a římské. Zajímavé jsou nejen poznatky o filozofii vědy. [Kupříkladu epikurejci nepožadovali pravdivost poznání, ale aby umožnilo člověku zaujmout k přírodním jevům náležitý odstup, neboť božský stav beze strachu vyžaduje dosažení lhostejnosti k vnějším podnětům.] Pravým šokem pro mne byla přesnost Ptolemaiem dotažených epicyklů: Umožňovaly předpověď dráhy Slunce s přesností 0,5 °, pokud by se dosadila správná délka tropického roku, byla by přesnost dokonce ± 10 ′! Podobně pro planety byla přesnost ± 1 - 4,5° a se současnými parametry opět ± 10 ′, čili pod rozlišovací schopností pozorování bez dalekohledu. Pro zajímavost přikládám odkaz na kus Špeldovy disertace.

Hlubiny matematiky babylónské čtenáři předestírá Martina Bečvářová, aneb když počty byly ještě věda. V rozhovoru je elegantně objasněna periodicita a pozorovatelnost zatmění. O období intelektuálních výšin islámu hovoří Marek Otisk. Připomíná, že i mnozí evropští učenci připisovali své poznatky Arabům, aby se z nich nemuseli zpovídat církvi a také to, že ono zlaté období islámské vzdělanosti netrvalo dlouho, již Ibn Rušd zaujal především Evropu.

Po této rozsáhlé historické výpravě se zvídavý Houser vydává na ještě historičtější výpravu - do evolučních hlubin, nejprve nás samých a potom i veškerenstva. Jeroným Klimeš je velkým překvapením a to nejen kladným vztahem k Freudovi: Freud byl empirik! Toto jádro psychoanalýzy bude podle mne pravdivé vždy. Překvapuje i přímočarostí (neváhal bych napsat, že je drsný): Rodiče mi pak takové děti vodí a já musím psát posudky... Pravým pogromem na kavárenské estéty je pak část věnovaná vývoji a existenci náboženství (tedy prakticky celý rozhovor). Náboženství je univerzální jev - kdyby škodilo, dávno už by nebylo. Zachovávají se názory těch, kteří se pomnožili!

Ale jsou tu i postřehy, které tolik nepopudí nás vysedávající a diskutující po různých občerstvovnách (zpravidla bez hejn potomků): Úkolem psychologa je popsat, co se děje v teologově hlavě, když Boha dokazuje. Klimeš připomíná, že monoteizmus má mnoho styčných ploch s vědou. Pokud vládne každé mezi jiný skřítek, nelze hledat obecné zákonitosti.

Po evoluční psychologii přicházejí na řadu tři biologové, tři huby plechové: Rozhovor se Stanislavem Mihulkou, Velká vymírání nejsou na pořadu dne, lze přečíst na stránce vydavatele celý. Doporučuje zvláště repliku o Stingovi a přírodních národech. Tomáš Grim, kromě své ornitologické práce - hodnotím zejména zavedení UHP - univerzálního hnědého ptáka - klátí modly ochranářského hnutí silou medvědí. Tradiční posvátná formulka "Biodiverzita = stabilita", je nesmysl - zkuste třeba zničit druhově chudý ruderál před hospodou. Shrnout by se to dalo slovy: Chrání se tam, kde to dobře vypadá a sype a ne tam, kde by to bylo potřeba.

Velkou akvizicí do budoucna je Jan Šturma rozprávějící zde o nové divočině na pokrajích měst. Jaká to poetika! Když jsem četl o škraloupu merlíků a lebed, plakal jsem jako bych já sám dostal spilitovým sekeromlatem. Ale abych se příliš nerozněžnil: Japonská křídlatka si zase získává obyvatele střední Evropy svojí virtuózní schopností neprostupně, rychle a nadlouho zarůst téměř jakýkoli bordel.

Povídání s Fatimou Cvrčkovou je protentokrát labutí písní biologie a přesunem na pole databází, výpočtů a aplikované matematiky. V tomto trendu pokračuje Otto Huřťák shrnutím matematiky v ekonomii a provázáním ekonomie s fyzikou. Přiznejme si, že oni ti malí šmejdi typu elektronů, všechny ty kvantové dobrodružnosti stejně dělají jenom za energetickou úplatu. Ani kvantové kuře by tedy zadarmo nehrabalo, ačkoli by bylo možná svolnější k odkladu platby za zvýšený úrok z prodlení. Intelektuálním, inteligenčním a ryze českým uzavřením knihy je pak rozhovor s odborníkem na výrobu piva Milošem Hrabákem. Protože se jedná o téma orané a místním dostatečně známé, připravil Houser neotřelé otázky, aby se poučili i zkušení.

Jak již bylo naznačeno výše, závěrem knihy je přehled doporučené literatury k jednotlivým tématům. Mnozí autoři v knize zpovídaní jsou i plodnými pisateli, takže není těžké na jejich práce narazit. Pro čerstvé zájemce o tento druh četby připomínám časopis Vesmír a webového Osla. Oba budou vkusnými průvodci zájemce o vědu získané Houserovou knihou a naopak jejich čtenáři jí nebudou zklamáni.

Vydal Dokořán v roce 2007.