80 %

Hrdličková, Věna - Nejkrásnější čínské příběhy

Věna Hrdličková vybrala z čínského souboru základních a notoricky známých příběhů několik desítek historek, které přikrátila do patřičného formátu, aby českého čtenáře seznámila s čínskou slovesností, která ovlivňuje asi každého Číňana (protože ji minimálně zná). Některé příběhy jsou mytologického ražení, ať už taoistického, konfuciánského či buddhistického, jiné pocházejí ze všeobecně známých knih proslulých období čínské kultury. Každý z námětů je něčím pozoruhodný, něčím typicky čínský i typicky lidský. Má proto naději, že by mohl zaujmout i našeho čtenáře.

Doc. Věna Hrdličková patří k velkým postavám české sinologie a japanologie, aktivních nejen odborně, ale také v, dejme tomu, laických akcích a organizacích, například ze svých rodinných sbírek uspořádala výstavu v Národní galerii. Je autorkou několika knih, v stejné edici jako Nejkrásnější čínské příběhy již dříve vyšla Moudrost staré Číny. Díky ní vlastně poprvé v historii této edice mají tradiční typografické ozdoby v záhlaví a zápatí stránky smysl, jsou to čínská přísloví. Liché stránky dole, první polovina: Pohromu nesesílá svrchovaný panovník, zkáza i štěstí závisí na lidech.

Hned první příběh a ukázka, Jak Pchan-ku stvořil svět, je souhrnem kosmogonického mýtu o stvoření světa. Další příběhy v tomto stvořitelském duchu se postupně posunují k bohyni hedvábnictví a dále až k zásadním postavám taoistického panteonu - Osmi nesmrtelným, jejichž cestu přes moře zná asi opravdu každý Číňan. Po taoistických nesmrtelných dojde na Konfucia a po konfuciánech i na legendy buddhistické.

Čtenář se pomalu sune z roviny mytologické do roviny historické a záhy jsou příběhy císařů doplněny i daty. Tento přechod prochází blokem "velkých žen čínské historie". Dívka Mu-lan, která se stala vojákem, aby uchránila starého otce. Ženy jako zbraně, které odnímají vládcům soudnost a přinášejí jejich říším zkázu.Příběh posledního vládce dynastie Západních Čou, Říši za úsměv milostnice, vykresluje milostnici negativně, avšak krásná Si-Š', která uvedla vojska státu Jüe do státu Wu je ve stejné roli hrdinkou, i když tragickou. Ženy ukryté v hadech, démoni ukrytí v ženách.

Dalším zdrojem je sága Příběhy tří říší o boji Liou Peje za sjednocení Číny. Známí kaligrafové, neúplatní soudci, i v Číně tak vzácní, že vstoupili do legend, Che a Che, dva veselí nesmrtelní i mocní kouzelníci na dvorech císařů. Předposlední příběh, o plánu jak zabít Jing Čenga, budoucího sjednotitele Číny Čching Š' Chuanga, je námětem filmu Hrdina.

Elegantní, příjemné čtení. Pozorný čtenář v něm má možnost naleznout, jak uvažuje tradiční Číňan, co má pro něj cenu opravdovou a co jen malichernou. Někdy jsou to objevy všelidsky příjemné, jindy, do důsledků domyšlené, politicky mrazivé, každopádně zajímavé.

Vydal Portál v roce 2005.