50 %

Hrtánek, Petr - Kacíři, rouhači, ironikové

Kacíři, rouhači, ironikové v současné české próze, aneb vskutku velkolepé uzavření postdoktorského grantu Petra Hrtánka na téma: Umělecká reflexe církevní komunikace v české polistopadové literatuře. Jinak řečeno, zhodnocení beletrie využívající církve ke svým uměleckým rejdům, čtenářské deník, ale pro velmi pokročilé.

Orientují čtenáře zpětně k předloze, jako anaforické aluze předjímají pointu knihy a konečně, ve funkci mimotextových metaforických aluzí, též poukazují k alegorickým významům Jandourkova textu. Tímto citátem jsem chtěl říci, že čtenář, pokud nebyl dokonale proškolen v literární teorii, stráví nemálo času nad výkladovým slovníkem. Jednotlivé kapitoly jsou věnovány buďto tématu nebo autorovi. Kromě modlitby a apokryfu se objevuje třeba Egon Bondy nebo Miloš Urban. Okruh studovaných autorů se dosti dobře překrývá s přispěvateli do sbírky povídek Divoká jízda, ale je širší a obsahuje též předlistopadové a ve zmínkách i světové autory.

Hrtánek je ve vydavatelské anotaci uveden jako autor spjatý s prostorem Moravy a Slezska. Snad proto jsou citace z odborných prací uváděny jak česky nebo slovensky, tak polsky. Publikace obsahuje všechny obvyklé doplňky odborného textu, jako jsou poznámky, literatura a překvapivě též rejstřík. Pouze v poznámce 4 na straně 46 je uvedeno jméno práce a nikoli autor, což činí její dohledání v literatuře celkem obtížným.

Jsme-li u překvapení, je zajímavé, že Hrtánek vede filipiku, že ne každá sci-fi musí být sci-fi. S tím lze jistě souhlasit, ale doposud bývalo zvykem opačné - autoři sci-fi se dobývali do mainstreamu beletrie. Chápu tuto rekonkistu subžánru jako uznání jeho kvality. Negativním překvapením, ovšem z reality popisované nikoli z knihy, bylo zjištění, že divadelní hra Pan Polštář Martina McDonagha byla v Ostravě předváděna bez principiální, prý příliš sprosté části. Domníval jsem se, že Moravskoslezský kraj nikdy nebýval domovem úzkoprsého dbaní na slušnost mluvy.

Závěrem autor shrnuje, že kritika církve v jím studované české literatuře je sice ironická, ale jen jaksi tak pro zabavení. Zároveň jsou církevní a náboženské texty a motivy podkladem palimpsestu a prosvítají pod nánosy populárních žánrů. Na příkladu M.C. Putny autor dokumentuje zbožné rouhání nad zkaženým světem. Možná na Hrtánkem sebraném materiálu vidíme v akci ducha osvědčené české zásady, hlavně si nezavdat.

Vydal Host v roce 2007.