80 %

Irving, John - Imaginární přítelkyně

[ Koupit knihu ]

Co se musí stát, aby člověk napsal paměti? Stačí si pochroumat ruku, měsíce chodit na rehabilitace a hlavně se znuděně "poflakovat" po kanceláři své ženy, až se naštve a vyhodí vás se slovy: "Proč odsud nezmizíš? Tak běž třeba psát paměti!" Přesně to se stalo na začátku roku 1995 i slavnému americkému autorovi Johnu Irvingovi (*1942), když ho operace ramena nečekaně "vykolejila" z myšlenky začít psát nový román. Sedl tedy ke stroji a napsal své první krátké autobiografické vyprávění.

Moje skvělá kolegyně J. M. by asi po přečtení "Imaginární přítelkyně" trochu zklamaně poznamenala, že kniha až moc jako autobiografie není, protože v ní tolik o životě Irvinga chybí. Co jeho dětství, jeho lásky, manželky, děti a rodina? To vše je tam jen tak okrajově, že byli a jsou. John Irving totiž má jednu velkou životní vášeň, a dá se říci, že tato kniha je o ní. Je jí wrestling, zápasení, u nás spíše známé jako zápas řecko-římský. Vždyť i první verze této knihy se jmenovala "Moji trenéři". Jeho redaktorka se po přečtení jen pousmála a zeptala: "Děláš si srandu? Kde máš zápasení?". Toho tam bylo jen asi deset stránek. Po přepracování se dá říci, že kniha je z poloviny o zápasení, z poloviny o psaní knih. A poněvadž wrestling a psaní je Irvingův život, je to vlastně jeho životopisná kniha.

V jednotlivých kapitolách této celkem útlé knihy nás autor slavných knih jako "Pravidla moštárny" či "Svět podle Garpa", provází životem po universitách, ale především po tělocvičnách plných žíněnek. V místech, kde se autor cítil a snad i teď stále cítí nejlépe. Jak píše: "Nikdy jsem se nevztekal v tělocvičně - snad proto, že jsem si tam nepřipadal trapně." A následně nám podává až někdy detailní výklad, kdo kde s kým zápasil, jakým stylem, a v jakých kategoriích atd. Těžko budu tvrdit, že zápasení je u nás velmi populární a známý sport, na rozdíl od Států. A přestože o něm moc nevím, snad nic, v Irvingově podání je to vlastně napínavé čtení o tomto silovém, mužském sportu. "Je nevyhnutelným důsledkem psaní autobiografie, že vám začnou chybět lidé, o kterých píšete." Přehršel jmen lidí, mnohých už po smrti, kteří v jeho podání najednou vyvstávají jako veliké osobnosti v dějinách USA. Ale stejně zajímavé, a pro mne snad zajímavější, jsou jeho vzpomínky a postřehy o psaní, jeho i druhých. O jeho trápení s dyslexií, o jeho vášni pro velké autory a romány světových dějin (miluje a obdivuje Ch. Dickense), o tom, že není ani tak dobrý spisovatel, jako "přepisovatel". O literátech, které v životě potkal, a kteří mu pomáhali např. v hodinách tvůrčího psaní (jenž sám pak učil). Trochu až "samolibě" zní některé věty, kdy o jeho slavném učiteli Kurtu Vonnegutovi jr. tvrdí, že ho psát samozřejmě nenaučil. Ale ukázal mu některé chyby, kterých se dopouští, ale na které by on určitě taky přišel.

"Imaginární přítelkyně" (orig. Imaginary girlfriend, 1996) je příběh života autora, který se stal pojmem současné americké literatury. Člověka, který má mnohá ocenění, dokonce i filmového Oscara za scénář, jež nevěřil, že by ho psaní mohlo někdy uživit. I když mu jeho učitel a přítel Vonnegut řekl: "Co ty víš, možná, že tě kapitalismus příjemně překvapí."

Kniha už vyšla česky od roku 1996 třikrát, vždy v překladu Zuzany a Petra Mayerových.

29.08.2013