50 %

Irving, John - Manželství do 158 liber

[ Koupit knihu ]

Americký romanopisec John Irving (*1942) nám v knize "158 librová svatba" (orig. The 158-Pound Marriage, 1974) předkládá velmi netradiční milostný příběh. Příběh o lásce a sexu, o zapeklitosti manželství a podivuhodné minulosti.

Kniha, jež vyšla v novém vydání jako "Manželství do 158 liber", nás zavádí do nezvyklého milostného propletence. Nejedná se ani o milostný trojúhelník, ale čtyřúhelník. Dvě manželské dvojice, které si doslova prohodily partnery. Vypravěčem příběhu je "bezejmenný" profesor historie a ne příliš úspěšný autor historických románů. Se svojí manželkou Utchkou si žije v podivném milostném čtyřúhelníku se ženou a svým kolegou z university. Podivný svět nezávazného sexu, o kterém psali, že je to takovým Irvingovým pozdním vypořádáním se sexuální revolucí šedesátých let. Ano, jsou tam dost překvapivé vztahy, ale přece jen to nelze nazývat erotickým románem, něčím takovým, jako v současnosti populárními Padesáti odstíny od Jamesové a podobnými tituly, kterých se najednou vynořilo více než dost. Je to především o snaze nějak se odlišovat, hledat vzrušení jinde a jinak. Ale ani to možná není úplně přesné. S postupem času totiž neustále odkrýváme stále nové důvody. Možná až triviální touhu po pomstě.

Příběh je psaný tak trochu nezvyklým pojetím. Obecně bych řekl, že má otevřený začátek i otevřený konec. Vstupujeme do prostředí, které je možná šokující (prohodili si partnery, spí každý s každým), ale chybí jakési vysvětlení, proč a jak tento vztah cizích dospělých lidí (manželství) vznikl? Důvod se nám odkrývá kousek po kousku, až když jeden ze čtveřice, Severin, učitel němčiny a trenér wrestlingu, začne z toho vztahu vycouvávat, a Irving nás jakoby zpětně přivádí až k jádru problému. Obdobně pak nahlížím na závěr.

V knize jsou především dva prvky, které mi osobně připadají typické pro Irvingovo dílo. Zaprvé je to zápasení, wrestling, sport, který je jeho životní vášní. Dle jedné váhové kategorie je vlastně pojmenovaný i samotný příběh. A nelze nepřipomenout, že i prostředí tělocvičny, až svůdná poddajnost a vůně žínek, je de facto prvotním prokletím celé životní anabáze hrdinů naší knihy. A za druhé je to Vídeň, která je sice od dějiště tisíce mil vzdálená, ale přesto se tam odehrává značná část příběhu jako retrospektiva obou manželství. Je to místo, kde se poznali a zamilovali, dá-li se to říci. Město, ve kterém sám Irving žil a jež považuje za provinční, antisemitické a nudné. A takovou zachmuřenou atmosféru vyobrazuje i v tomto příběhu, kde hraje roli nejen místa seznámení, ale místa, kde Severin a Utchka vyrůstali v době po druhé světové válce.

"158 librová svatba" je autorova třetí kniha, a jak vlastně píše ve svém krátkém autobiografickém vyprávění "Imaginární přítelkyně", jeho první tři knihy prošly světem čtenářů a kritiků celkem bez povšimnutí a většího ohlasu. Je to psychologický příběh, který je nesnadné pochopit,a i po přečtení mu porozumět.

29.08.2013