80 %

Izumi, Kjóka - Mnich z hory Kója

Japonská literatura je pro českého čtenáře i v dnešní globální době stále poměrně neznámou oblastí. Ale je fakt, že kdo chce, ten už přece jen má z čeho vybírat. Jednu z posledních nabídek přineslo poměrně neznámé táborské nakladatelství Zahrada. Románem japonského autora Kjóka (Kyotaro) Izumi (1873-1939) se jakoby retrospektivně dostaneme k další etapě japonské fantastické literatury. Po současném moderním hororovém Kodži Suzuki ("Kruh", "Spirála" a "Temné vody") přes nedávno vydanou sbírku mikropovídek "Očekávání" zakladatele moderní japonské fantastiky Šin'iči Hoši, se tak propracujeme až na přelom 19. a 20. století. Samozřejmě nelze považovat tento román za sci-fi či horor, ono tytu žánry vlastně v té době ani neexistovaly. Nejblíže se dá přirovnat ke strašidelnému příběhu, který bychom v Evropě nazvali jako gotický příběh.

Román "Mnich z hory Kója" (Kója hidžiri) vydaný v roce 1900 patří mezi autorovo nejznámější dílo. Příběh mnicha, který se vydává cestu přes hory mezi provinciemi Hida a Šinšú, v sobě silně nese vliv romantismu, ve kterém hraje výraznou roli japonská mytologie a fantastické výjevy. Příběh se odehrává ve dvou rovinách. V jedné se setkají na cestách obchodní cestující a stárnoucí mnich, a v druhé mnich vypráví svůj zajímavý příběh, který se mu udál v jeho mládí. Příběh o podivných skutečnostech a zážitcích v opuštěných horách, kde se setkal s podivuhodnou krásnou ženou, která ho silně eroticky přitahovala. V tomto smyslu zde vyniká i jistý morální prvek příběh. Ale mnich je přece postava, u které se dá čekat jistá morální odolnost.

Čím mne kniha překvapila, je moderní svět. Japonska konce 19. století ve mne vzbuzuje jiné představy než v příběhu. S tím souvisí i moderní jazyk a styl, kterým je příběh napsaný. Oproti moderním autorům jako výše uvedení Suzuki či Hoši, nutí čtenáře k větší ostražitosti a vnímavosti. Přechody z jedné dějové roviny do druhé jsou často těžko rozlišitelné.

Tento poutavý a překvapivě čtivý příběh z japonštiny opět přeložil a doslovem opatřil Jan Levora. Knihu ve velmi zdařilém knihařském i grafickém zpracování vydalo nakladatelství Zahrada z Tábora.

P.S. Za vynikající tip na tuto knihu chci poděkovat jistému Pepovi z diskuse na www.knihovnice.cz.

17.08.2007