80 %

Jeho svatost dalajlama XIV. - Rady jak umírat a žít lepší život

Všichni umírají, ale nikdo není mrtev. Tímto tibetským příslovím začíná 14. dalajlamou komentovaná báseň 1. pančhenlamy. Prvé, druhé i třetí se zabývá tématem smrti praktikujícího tibetského buddhisty, čili něčím, co český čtenář zná skrze "Vysvobození v bardu skrze naslouchání" alias Tibetskou knihu mrtvých.

Text je překladem z angličtiny, který do ní přeložil oficiální tlumočník dalajlamy a autor více než 35 knih o buddhismu, Jeffrey Hopkins. Ten je také autorem úvodu o Tibetu, buddhismu a autorově cestě k němu. Obzvláště detailně zpracoval politické tahanice kolem volby 11. pančhenlamy. V návalu spravedlivého hněvu se Hopkinsovi podařilo ujet, když obratně vysvětluje, že Čínu ovládali cizinci jako Mongolové, Mandžuové a čínská dynastie Chan... Víme sice, že Evropský parlament obývá nelidská, nám vzdálená rasa, ale proto není potřeba hned tvrdit, že Číňan ve vládě přestává být Číňanem. Vyhlazenou historii Tibetu pro západní obdivovatele v jednom komentáři narušuje sám 14. dalajlama přiznáním, že 10. pančhenlama byl až do roku 1956 minimálně proti tibetské vládě. [Vcelku kriticky shrnul politické poměry v Tibetu Maraini.]

Důraz však neleží na politice! Kniha je především rozborem ezoterní básně objasňující proces převtělování, čí lépe řečeno, cestu jak z něj vybřednout. První pančhenlama se zabýval spíše velmi pokročilými jogíny, ale dalajlama jeho text užil jako kostru pro elegantní výklad vadžrajánového pohledu na umírání a náboženskou praxi, která má tento proces usnadnit. Vlastně si ani neuvědomuji, že by se v dřívějších dalajlámových textech objevovalo přímo slovo jógatantra. Ačkoliv se v knize najdou i praktické rady a zmínky, jak umírali Hopkinsovi blízcí, je text především zamyšlením nad smyslem a podstatou existence a duchovním cvičením.

Přemýšlení o skutečnosti je přínosné, smysluplné i rozumné i pro ty, kdo nevěří v reinkarnaci. ... Kdyby byla situace navždy neměnná, přetrvávalo by utrpení. ... Jakmile si uvědomíte, že věci se neustále proměňují, potom i ve chvíli, kdy procházíte velice obtížným obdobím, najdete útěchu ve vědomí, že tato situace nepotrvá věčně. Není tedy žádný důvod k zoufalství.

Kniha ukazuje poklidnou krásu buddhismu ve srovnání s agresivním étosem různobarevných duchoven, které se nově prosazují v Evropě tolik okouzlené zákazy. Vskutku zajímavé porovnání s citáty: Disciplína neznamená zákaz nebo Svoboda a individualita vyžadují sebekázeň. Individuální etika tibetského buddhismu tváří v tvář přesvědčení, že přicházíte na svět sami a sami ho musíte opustit je ostatně dostatečně známa.

Překvapením je velký počet zmínek a odkazů na buddhistickou školu Ňingma (zvláště, víme-li, že Gelugpa ne vždy linii Ňingma uznává). Čtenáře čekají mniši létající z hory na horu, měnící svá pozemská těla ve světlo, uvěřitelnější zázraky, ale i přiznání neúplnosti tradičního vysvětlení sestupu duše do zárodku při oplodnění, protože (slovy dalajlamovými) jako vyznavači tradice klášterní univerzity v Nálandě ve starověké Indii musíme přijmout výzkum i logiku. Problém se týkal umělého oplodnění, které činí tradiční výklad neúplným. Tradiční teorie sestupu duše v okamžiku oplodnění je na duchovní rovině v zásadě paralelou Freudovy psychoanalýzy, respektive oidipovského komplexu.

Jednotlivé kapitoly se zabývají výkladem pojmů, což časem splývá s výkladem jednotlivých slok Palzangovy básně. Výklad každé sloky je uzavřen shrnutím v bodech. V závěru je báseň otištěna "vcelku" a ještě jednou i se shrnutími v bodech a dvouřádkovým popisem významu, čímž kniha aspiruje i na meditační pomůcku.

Vydalo Argo v roce 2006.