65 %

Jones, Steve - Y: Původ mužů

Poslední dvě desetiletí nám přinesla lavinu evolučních knih, které vyložily a příklady podepřely, jak je to v přírodě zařízeno s rozmnožováním. Mezi jinými všechny tyto knihy ukázaly, jak malicherný je v tomto ohledu rozdíl mezi člověkem rozumným a "různými nerozumnými hovady" (podržíme-li se zavedené terminologie). Dokonce i ti méně ochotní připustit, že politika je dána evolucí, přijímají názor, že mnoho současných kontrastů mezi pohlavími, v mozku i v těle, pouze odráží odlišnou taktiku každého pohlaví, jak udat svoje geny. Od Červené královny a Třetího šimpanze měl český čtenář možnost se posouvat až ke genovým specialitám typu sledování proměnlivosti genu Y v lidské populaci - Adam a jeho rod názvem souzní s předkládaným titulem.

Steve Jones však postupoval přece jen jinak. Pokusil se shrnout mužství jako fenomén se všemi důsledky i předpoklady. Tedy udělat to, co už mnohokrát, různě jedovatě zpracovaly feministky (přehled nalezneme v úvodu knihy). Co se týče názvu, je inspirován Příběhem O, ale vzdor tomu se jedná o nejméně erotickou knihu o sexu. Nechci s autorem a jeho vztah k sadomasochismu a vzrušivosti polemizovat, pro čtenáře budiž povzbuzením, že se jedná opravdu jen o inspiraci jedním písmenem v názvu knihy. Y je totiž strukturováno jiným textem, a to Darwinovým O původu člověka. Jones se na recyklování Darwinových konceptů specializuje - dříve vydal komentované vydání Darwinova spisu O původu druhů.

Y tak prochází notně dlouhou a spletitou cestu, na jejímž počátku jsou hlenky s třinácti pohlavími a na konci holohlavost sovětských vůdců. Zatímco jedna kapitola je o penisu od erekce po obřízku, další je o spermatu od objevu spermií po umělé oplodnění a vnášení genů do vajíčka po virových poslech. S ohledem na rozsah je kniha nutně zhuštěná, leckde až příliš a v lavinách malicherností se ztrácí smysl výkladu. Historka o kolektivizaci žen v SSSR dává tušit, že ne všechny historky, které pobavily, musí být pravdivé.

Nazřeno z opačného konce je obrovské množství detailů pro poučeného čtenáře jistě zajímavé. Naleznete zde, kdo rozlišil dva druhy spermií (Nettie Maria Stevensová 1905 u potemníků), kdo objevil testosteron (Holanďani v myších varlatech) a podobně. Tyto výpisky z encyklopedie nejsou však to nejdůležitější. Jones sehnal spoustu nechutných detailů o provádění obřízky a co je velice zajímavé, o potírání onanie. Sami totiž jistěš netušíte, jak je toto téma ve svých důsledcích stále i dnes s námi: Kupříkladu Kellogg vymyslel vločky jako součást režimu proti onanii. Kromě toho doporučoval stříbrný drátek protažený předkožkou pomocí k němu připojené jehly. Vida, dnes už by se S/M úchyl tak snadno za osvětáře vydávat nemohl! V dobovém kontextu tak musíme ocenit Grahama, který věřil, že jeho sušenky pokušení samy odstraní.

Posledně zmíněné překoná snad jedině vypravování o Kristově předkožce jakožto vzácné relikvii - sloužila prý Terezii z Ávily jako svatební prstýnek. Poslední se ztratila v roce 1983... Děsivých je v knize více faktů, například notně neveselé údaje o upalování přebytečných dcer a všeobecném nárůstu počtu mužů v rozvojových zemích. Na příkladu Číny je i ukázáno, k čemu tento trend vede - k válce. To by nás, příslušníky států, které mají drahé vojáky, mělo hluboce znepokojovat.

Znepokojení, a to opravdové, větší než jakási imaginární vidina šarvátek, vyvolává plešatění. Autor uvádí genetické vlivy i vlivy prostředí, ale problém je, jak známo, složitý. Na jedné straně jsou zde sovětští vůdci rozdělení na holohlavé, testosteronové revolucionáře a vlasaté, zapšklé konzervativce, na straně druhé je zde pozorování jakéhosi strážce majáku, kterému ve vidině pohlavního styku koncem týdne rostlo dvakrát tolik vousů. Jones z toho vyvozuje, že chlípné představy mohou růst vlasů či chlupů podporovat, ale ztráta vlasů čistými myšlenkami, bohužel, nahrazena nemůže být. Na to by se dalo opáčit lidovou moudrostí: "Pozdě bycha honiti," a dodat, že kdo byl líný oddávat se chlípnosti ještě s vlasy, bez nich už to nedožene. Pozorný čtenář si však jistě povšiml, že rychlost růstu vlasů neovlivňuje kondici, natož existenci vlasových kořínků. Léčby plešatosti chlípností se tedy nedočkáme, ale jako příklad komplexního vlivu pohlavních hormonů si testosteron zapamatovat můžeme.

Celkově je kniha výpiskovým servisem ze stovek jiných titulů a záleží na naturelu každého čtenáře, nakolik mu styl "víte, že" bude vyhovovat. Jak bylo výše zmíněno, není to soubor zcela marný. Mezi jinými zaujme hlavně feministky, jimž navzdory knihu psal. Mezi jinými totiž uvádí, že do deseti miliónů let chromozóm Y zanikne a savci se budou muset poohlédnout po jiném řešení.

Vydala Paseka v roce 2008.