70 %

Kastner, Jörg - Andělský papež

Skrytá záhada Ježíše Krista, Vatikán, papež, tajné spiklenecké spolky, prostě indicie jako opsané z mega bestselleru Dana Browna "Šifra mistra Leonarda". Ale přidejte k tomu papežovu osobní švýcarskou gardu, více akce, méně kunsthistorických záhad, a máte román německého autora Jörga Kastnera (*1962) "Andělský papež" (orig. Der Engelspapst, 2000).

K sepsaní knihy autora inspirovala skutečná událost, která se udála v papežově osobní švýcarské gardě v květnu 1998, kdy byl jejich velitel Estermann a jeho žena Gladys zavražděni podřízeným, gardistou Cédricem Tornayem. Toto jsou fakta. Ale další události spojené s touto vraždou jsou v knize už čistě fiktivními spekulacemi Jörga Kastnera.

Celou událost vsadil do doby, kdy umírá Jan Pavel II., a na papežský stolec usedá nově zvolený papež Custos. Křesťanský svět, a hlavně Vatikán, v něm neočekává příliš průbojného papeže, ale už při prvním slavnostním proslovu na svatopetrovském náměstí je všechny vyvedl z omylu. Touto nečekanou iniciativou si ale podepsal vlastní ortel smrti. Jeho snaha obnovit křesťanství podle učení Ježíše Krista, a ne podle porůznu upravených církevních historických dokumentů, se velmi znelíbila mocné páce ve Vatikánu, vedené nejvyššími kardinály a správci Vatikánu, s celou jejich mocí a bohatstvím. První obětí se stává právě velitel švýcarské gardy Heinrich Rosin a jeho žena, kteří do tohoto tajného paktu patřili, ale s nástupem nového papeže ho zradili. Vatikánská policie vigilance případ neuvěřitelně rychle uzavře jako chvilkové šílenství jednou z podřízených gardistů, který údajně měl mít služební rozkoly s velitelem Rosinim. To se ale nezdá jedinému příbuznému bývalého velitele, jeho synovci Alexandrovi Rosinimu, který slouží v gardě taky. Ale čím více se případem vraždy svého strýce zabývá, tím častěji se stává obětí podivných smrtících útoků na svou osobu. Osobou, která ho navede na pravou stopu, je krásná a inteligentní novinářka Elena, která působí jako akreditovaná novinářka ve Vatikánu, a která skrývá jedno temné životní tajemství. Vyrůstala totiž v jistém církevní řád Totus Tuus, který už po staletí spolupracuje s nejtajnější křesťanskou organizací - Kruhem dvanácti. Dvanáct nejvěrnějších už po pět století hlídá největší a nejnebezpečnější tajemství křesťanského světa - Pravou podobu Kristovu. Jedinečný drahokam, který má v sobě vybroušené tajemství schopné rozvrátit a zničit celou křesťanskou víru. A k ochraně jeho tajemství použije Totus Tuus jakýchkoliv prostředků, vraždy a atentáty nevyjímaje.

Jörg Kastner tímto románem vytvořil další možnou variantu, jak to bylo s Ježíšem Kristem. Obdobně jako Brown v Šifře, i zde poukazuje především na Kristovo lidství, a ne božství. Tím ale podobnost s Brownem končí. Jeho vysvětlení záhady Ježíše Krista je možná ještě fantastičtější než u Browna. Může ale tím narazit i na větší nepochopení u čtenářstva. Kastner je podle přehledu své tvorby především autor krimi a historických thrillerů, a kniha "Andělský papež" je jen předpokládaným výsledkem jeho spisovatelského talentu. Jak už jsme napsal výše, jedná se o knihu zaměřenou více na akční "thrillerové" pojetí, a tak jde o svižný a čtiví příběh, který splňuje všechny předpoklady kvalitního thrilleru. Z toho ale taky vyplývá, že některé situace se nacházejí až na opravdové hraně uvěřitelnosti.

Jak by někteří řekli, není jako Brown takový historický populista, a tak jeho fiktivní vývody nejsou až tak "pobuřující", ale přesně se hodí pro tento typ knihy. Knihu jsem si přečet na podnět od jedné čtenářky knihovnice.cz , a můžu říct, že by mne nezklamala. Na trhu se právě objevila i další Kastnerova kniha "Andělská kletba", která zpracovává podobné téma, a v momentě, kdy dorazí i do moji městské knihovny, určitě po ni časem šáhnu.

31.01.2006