90 %

Kepler, Lars - Hypnotizér

[ Koupit knihu ]

Román "Hypnotizér" je dalším obrovským čtenářským úspěchem švédské literatury, který jakoby převzal štafetu po celosvětovém bestselleru Stieg Larssona "Milénium". Snad jen na rozdíl od Larssona si autor (vlastně autoři) "Hypnotizéra" slávu a s ní spojované bohatství užijí. Co jsem myslel tím "autoři"? Jméno Lars Kepler je totiž pseudonym manželské dvojice Alexandera a Alexandry Coelho Ahndorilových, ve Švédsku už zavedených autorů.

Co vlastně "Hypnotizér" je? Velmi dobře to charakterizuje citace z přebalu: "...thriller, který odhaluje temné stránky lidské duše a otvírá bránu lidského zatracení." Tento až snad dantovsky laděný popis skutečně vystihuje to podstatné z knihy. Naprosto bezcitné vraždy dospělých, ale i dětí, jsou už obsahem mnoho stovek thrillerů a všeobecně bychom mohli říci, že pachatelé těchto činů nejsou zcela psychicky normální bytosti. V případě "Hypnotizéra" se ale o psychické zvrácenosti dá mluvit zcela bezprecedentně. Hlavní pachatelé jsou skutečně lidé z diagnostikovanou nepříčetností. O "normálnosti" se v jejich případě mluvit nedá.

Příběh začíná naprosto bestiální vraždou jedné rodiny, kdy jsou těla členů nalezena doslova rozřezána jako prasata na jatkách. Jen jeden z rodiny Ekových masakr snad přežije. V jeho stavu ho nelze normálně vyslechnout, a proto je povolán Erik Maria Bark, uznávaný psychiatr a bývalý odborník na hypnózy coby terapeutického prostředku. Ale před deseti lety za dramatických událostí s hypnózou skončil a veřejně přísahal, že už ji nikdy nepoužije. Nyní je na nátlak policie ochoten přeživšího zhypnotizovat a dostat z něj podrobnosti vraždění. Tím vypustí do světa démona, který ho s celou rodinu uvrhne do zatracení.

Román patří svým pojetím k proudu evropských detektivek, či thrillerů, kde se na rozdíl od amerických příběhů jakoby nekladl důraz jen na samotné vyšetřování zločinu, kde hlavní roli nehraje tak v Americe populární forenzní vyšetřovací metody, ale kde se hlavní důraz klade především na člověka samotného. Ať to jsou případy Wallandera od Henninga Mankela, román "Sluneční bouře" Asa Larssonové či irská detektivka "V lesích" od T. Frenchové, i v "Hypnotizérovi" nelze jednoznačně tvrdit, kdo je hlavní postavou. Každá postava je zde důležitá, každé se věnuje stejné množství prostoru. Díky tomu je kniha napsaná netypickým stylem, kdy děj je rozdělen do mnoha kapitol, ve kterých je příběh vyprávěn z pohledu různých postav. To je myslím jedním z hlavních prvků těchto "evropských" moderních detektivních románů. Člověk v nich není brán jen jako vyšetřovatel, oběť, nebo pachatel, ale jako neopakovatelná svébytná postava, které má svůj vlastní život.

Přitom ale "Hypnotizér" je skutečně napínavé čtení plné bestiální vražd. Autoři dokázali vytvořit tak děsivý obraz zločinů, že po přečtení bych do Švédska nejel, ani kdyby mi to někdo zaplatil. Manželé Ahndorilovi vykreslili svoji zemi jako místo balancující na hraně anarchie a nekontrolovatelného zločinu. A to nemluvím o samotných vraždách. Čtenář se musí až podivovat nad "démonickou" fantazií autorů. Způsob myšlení pachatelů překonal hranici normálnosti a pohybuje se v oblasti krvavého šílenství. Moc bych snad nepřeháněl, kdybych tvrdil, že i kultovní dr. Hannibal Lecter by se mohl přiučit. Autoři se sice nevyžívají v morbidních popisech, přesto i chladné náčrtky vražd jsou pro čtenáře šokující.

Pokud bych měl knize něco vytknout, tak možná to, že autoři se pohybují na velmi tenkém ledu, co se týče uvěřitelnosti. Těch hrůz, které se udály vlastně jedné rodině během několika předvánočních dnů, je skutečně až neuvěřitelně mnoho. I z pohledu psychické výdrže jednotlivých postav.

Tento celoevropský bestseller přeložila pro brněnské nakl. HOST Azita Haidarová, překladatelka Stieg Larssona.

25.01.2011