80 %

Kesey, Ken - Zápisky z lochu

Představovat čtenářům Kena Keseyho je jako vysvětlovat milovníku klasické hudby, kdo to byl Mozart. Keseyho jméno je dostatečně známé také díky formanovskému přepisu knihy Vyhoďte ho z kola ven pod jménem Přelet nad kukaččím hnízdem. Byla by ale škoda, kdybychom celou tvorbu tohoto osobitého spisovatele smrštili na tuto jednu knížku, byť je asi je nejlepší. Stejně jako by byla škoda, kdybychom se o tomto hipíkovi nechtěli dozvědět více.

Kesey byl v šedesátých letech vězněn, a za co jiného než za držení marihuany. Ovšem nebyl by to Kesey, aby svůj trest nepojal po svém. Ve vězení měl i nadále přístup ke svým milovaným halucinogenům, takže jeho zápisky mají daleko ke společenským konvencím Ameriky té doby. Ostatně, nikdo by od Keseyho nemohl čekat, že bude brát ohled na konvence, že... Zápisky z lochu jsou kniha povedená nejen obsahem, ale také formou. Kesey si s nimi opravdu vyhrál: jsou to vlastně obrazy s textem - obrazy velice zajímavé, někdy možná trochu psychedelické...přesně v Keseyho stylu. Tyto koláže také doprovázejí text knížky, jsou přímým svědectvím o duši Kena Kesyho. Textu je ale mnohem více než je na obrázcích, protože když Ken Kesey knihu po návratu z vězení dával dohromady, text doplňoval a rozvíjel.

Než se v knize dostaneme k samotným zápiskům, seznámíme se s "vězeňskou" historií Keseyho. Jak jsem se již zmínil, Ken Kesey byl úřadům trnem v oku, především kvůli držení marihuany. Ale abychom Keseyho neměli jen za spisovatele, seznamuje nás autor předmluvy, Ed McClanahan s historií legendárního autobusu Further, s nimž křižoval v roce 1964 Ken Kesey Amerikou a vyvolával pobouření místních obyvatel. Cílem autobusu byla Světová výstava v New Yorku, ale především natočení dokumentárního filmu. Následkem toho bylo to, že jeho literární tvorba ustoupila do pozadí a Kesey začal být chápán jako kulturní fenomén či buřič.

Samotné zápisky jsou poměrně náročně čtivo. Když pomineme deptající styl (který známe z Vyhoďte ho z kola ven) a ponurou tematiku, tak mi ve čtení chyběla jednotící linie. Něco, co by text spojovalo. Popisy střetů s vedením vězení, spory s vězni a popis života v kriminálu jsou časem mírně únavné. Nechtěl bych říct, že nudné, ale není to prostě knížka, která by se dala číst celá v kuse. Výlety do psychedelické mysli Kena Keseyho se prostě někdy nedají dlouho vydržet. Samotný styl je velice čtivý a "odsýpací", ale po polovině knihy vás již nemá čím překvapit.

Knížka je primárně určena pro milovníky Kena Keseyho, pro jeho obdivovatele a znalce. Dovedu si také představit, že by se tato knížka mohla stát vhodným doplňkem středoškolské výuky literatury poloviny 20. století, protože nejen že odráží pravou tvář jednoho z jejích hlavních představitelů, ale je také zrcadlem doby, která se na první pohled zdá jako nespoutaná, krásná a nezávislá. Knížka ale ukazuje i nepříjemnější aspekty doby beatníků...

02.01.2007