90 %

Khoury, Raymond - Poslední templář

Tajemství Vatikánu a křesťanství - téma, které se díky fenoménu jménem "Šifra mistra Leonarda" od Dana Browna stalo čtenářsky velmi populární a lákavé. Na pultech se objevují v reedicích starší tituly s touto tématikou, ale samozřejmě se vydávají i nové knihy. Mezi takové novinky patří i román rodáka z Libanonu, dneska vlastně světoběžníka Raymonda Khouryho "Poslední templář" (orig. The Last Templer, 2005).

Příběh "Poslední templář" má s románem od Dana Browna mnoho společného. Mimo podle mne velmi dobré čtivosti je to záhada nanebevzetí Ježíše Krista, opět je tu hlavní hrdina muž (agent FBI Sean Reilly), který spolupracuje s odbornicí na historii (Tess Chaykinovou), do které se nakonec zamiluje, takže někteří čtenáři si možná budou až moc stěžovat, že je to jen přepsaná "Šifra mistra Leonarda". Ono je dost podobné i celkové schéma příběhu - prvotní krvavá akce, pak vražedné tempo plné napětí a smrti, a nakonec milostné vzplanutí našich dvou hrdinů.

Příběh začíná v dnešním New Yorku, kde Metropolitní muzeum poprvé pořádá výstavu vzácných předmětů zapůjčených v depozitáře Vatikánu. V průběhu zahajovací ceremonie najednou přijíždí z Central parku čtveřice jezdců na koních oblečené do rytířské zbroje řádu templářů. Okolí to považuje za velmi zdařilý prvek ze strany muzea, ale jen do doby, než vjedou po schodech do vchodu, kde setnou policejnímu strážci hlavu. A pak následuje rabování a zabíjení. Než se vzpamatuje policie, všichni čtyři zmizí s kořistí v rušných ulicích města. Jedním z přihlížejících hostů je i zaměstnankyně muzea Tess Chaykinová, kterou zaujme jeden z jezdců. Ten v celé té hrůze bere jen jeden jediný předmět, který vypadá jako obyčejná dřevěná skříňka se spoustou páček. S posvátnou blažeností vysloví latinskou větu, a tím ukončí celé řádění a ujíždí. A právě tento malý detail spustí pátrání po tajemství rytířů z řádu templářů, které je schopné zničit celé křesťanské náboženství. Není se tedy co divit, že do případu zasáhne samotný Vatikán, ale jeho role je jiná, než si okolí může představit. Děj nás zavádí do několika destinací světa, od temných ulic New Yorku, přes turecký venkov až k řeckým ostrovům. Tam všude za sebou zanechali templáři skryté stopy největšího tajemství jejich řádu. Jejich postupy nám přitom blíže předkládá autor svými vstupy do druhé časové roviny, přímo do doby středověku, které nám přiblíží nejen jejich tajemství, ale i základy z jejich života a dějin řádu.

Raymond Khoury splnil jako autor dva hlavní předpoklady - dovedl vymyslet poutavý příběh a ten pak dobře převyprávět. A to je u knih tohoto žánru základní podmínkou. Autor správně vsadil na systém stále akce, která má čtenáře nutil otáčet další a další stránky, protože ho zajímá, jak to skončí. Přitom se vyhnul nešvarům některých thrillerových autorů, a tím je naprosto zbytečné popisy nálad, psychologických stavů, či plytké moralizování nad činy minulými či budoucími. A k tomu ještě autor dokázal šikovně vložit nutné dějepisné fakta tak, že vytvořil vlastně jen další příběh v příběhu.

"Poslední templář" je příběh, nad kterým mnozí možná mávnou rukou, protože je to jen další "Šifra", ale z toho množství knih, které o stejném tématu vypráví, se my zatím jeví jako nejlepší. Prostě příběh plný napětí, který svoji šokující pointu odkrývá opravdu až na poslední stránce (nechci nic prozrazovat, ale nic není tak, jak se může zdát). Kniha splnila zcela moje očekávání thrilleru, a pomohla mi nádherně přežít jeden dusný víkend tohoto "pekelného" léta.

26.07.2006