90 %

King, Stephen - Carrie

Anglické ženské jméno Carrie je naprosto běžné a nic zajímavého na něm není. Pro Stephena Kinga ale znamená začátek jeho až neuvěřitelné literární kariéry. Román "Carrie" nebyl sice prvním napsaným románem dnešního krále hororů, ale byl jeho prvním vydaným. Příběh v roce 1973 prodal nakladatelství Doubleday. Za pro něj neuvěřitelných 2,500 dolarů, které se s postupem času velmi rychle rozrostly až k jeho dnešnímu několikasetmiliónovému majetku.

Český překlad Ivana Němečka vyšel v roce 1992 v Laseru, a s rostoucí popularitou S.Kinga u nás, se jeho hodnota na trhu z původních 40,- Kč zvýšila téměř na desetinásobek. Proto určitě všichni (nešťastní) fandové děkovali nakl. BETA, že na vánoce 2007 vydalo (konečně) druhé vydání.

Jak píše sám autor, hlavní hrdinka románu - Carrie Whiteová - mu nikdy nepřirostla k srdci. Což se to ale nedá říkat o čtenářích, kteří tento příběh vždy uvádějí jako jeden z jeho nejlepších. Děj knihy se odehrává mezi americkými středoškoláky v městečku Chamberlain. Hlavní hrdinkou je dívka Carrie, která díky výchově své matky, náboženské fanatičky, žije v jistém vzduchoprázdnu. Je neatraktivní, společensky naivní, prakticky zcela nepraktická pro život teenagerů. Ale má v sobě jistou vlastnost, kterou v sobě dusí, protože ví, že je proti božímu obrazu. Tou vlastností je paranormální schopnost hýbat hmotou jen pomocí myšlenky - tedy telekineze.

Příběh začíná v místech pro muže naprosto záhadných (dívčí sprchy a toalety), situací pro muže nejen ještě záhadnější, ale přímo zapovězenou (menstruací). Carrie spolu o ostatními dívkami se po tělocviku sprchuje, když najednou dostane svoji první periodu. Zcela nečekaně ostatní dívky jako vlci, kteří ucítily krev, začali nechutně řádit. Začal tím konec nejen lidskosti a morality, ale konec života mnoha ze studentů chamberlainské střední školy a vlastně celého města.

Kniha v autorově díle zaujímá nejen postavení románové prvotiny, ale je trochu nestandardní i svým stylem. Na autora je kniha nejen velmi krátká, až bychom řekli, že je to delší novela, ale především je psaná až reportážním stylem. Autor dává dost prostoru v díle úryvkům z (fiktivních) knih, studií či policejními vyšetřování o tragédii způsobené Carrie Whiteovou dne 27.5.1979. Musím ale přiznat, že tento systém vstupů do děje či příběhu je není vůbec rušivý. Naopak výpovědi přeživších a jiných lidí spojených s katastrofou, způsobenou během maturitního plesu, přidává na knize až neuvěřitelnou důvěryhodnost. A přitom si kniha zachovává svůj hlavní žánr - čistokrevný horor. Už v tomto první díle King poukázal na svoji schopnost mistrně vniknout do myslí svých postav a až děsivě dokonale je vykreslit v tom stavu, který si pro ně vybral. V některých věcech sice potřeboval pomoc, protože o těch mužům zapovězeným věcech měl dost zkreslené informace, a byl rád, že mu je manželka Tabitha osvětlila.

Příběh je zaplněný množstvím postav, které jen mají zdůraznit rozdílnost v lidských charakterech, které jsou vystavené krizovým situacím. Zvláště postava místního hajzlíka Billa Nolana používajícího starý hřebem značky Eso a jezdící ve starém upraveném autě, je předobrazem mnoha obdobných postav, které se později vyskytují v jeho dílech. Samozřejmě nejdůležitější postavou příběhu je Carrie, kterou nelze ani nenávidět, ani milovat. Je to bytost, která se ve špatné době narodila na špatném místě.

Ale nejdůležitější je asi prvek, který na Kingově tvorbě obdivuji nejvíce, tedy žádné slitování. Když se věci pohnou, není cesty zpět, umírají dobří i zlí, apokalypsa musí nabývat nebeských rozměrů.

18.01.2008