90 %

King, Stephen - Dlouhý pochod

[ Koupit knihu ]

Sto mladých Chodců na nekonečné cestě přes americký stát Maine. Devedesát devět z nich bude zastřeleno. Všech sto Chodců této velkolepé reality show zvané Dlouhý pochod to ví. Ale přesto jsou z účasti nadšeni. Tak toto je námět románu "Dlouhý pochod", který napsal mistr hororů pod pseudonymem Richard Bachman už v 70, letech minulého století. Bachman je jméno pro temnější, děsivější polovinu jeho osobnosti. Když jste si přečetli o čem příběh je, možná jste pochopili, že to mohla napsat opravdu jen temnější a děsivější část autora.

V tomto díle dal Stephen King své "hororové" fantazii neomezenou volnost. Vytvořil nejen příběh, který svým námětem připomíná noční můru duševně nemocného člověka, ale vložil ho do jeho vlastní historie USA. Připomíná Ameriku dneška, ale ... V průběhu děje se dozvídáte, že v jeho dějinách bylo během druhé světové války východní pobřeží bombardováno německým Luftwaffem, že německá armáda měla v 50. letech v USA jaderné základny, a hlavně, že někdy po tom proběhl nějaký pseudosocialistický Převrat, která zničil navěky všechny milionáře a vlády se chopila vojenská junta vedená charismatickým Majorem. Ale tyto podrobnosti z dějin národa se dozvídáte jakoby náhodou, v útržcích vět a myšlenek hrdinů Dlouhého pochodu. Jakoby nebyly ani důležité pro celý příběh. S tím možná budou mít někteří čtenáři problém, že jim autor servíruje svůj svět bez vysvětlení, hrdiny posílá s nadšením na 99% smrt zastřelením vlastně jen pro pobavení fanoušků tohoto děsivého soutěžního pochodu smrti, a přitom nám nikdy nevysvětlí proč.

Hrdinou příběhu je jeden ze sta -náctiletých kluků, kteří byli jako Chodci Dlouhého pochodu vybráni. Jmenuje se Ray Garraty, a je to mladík z Maine, který žije jen se svojí matkou. Příběh začíná za jasného květnového dne na hranicích USA s Kanadou, kde Garraty spolu s dalšími devadesáti devíti kluky začíná svůj dlouhý pochod, na jehož konci ztrácejícím se v nejasné mlze času, je čeká vítězství a splnění jakéhokoliv přání do konce života, a nebo pravděpodobněji kulka do hlavy během cesty. Pravidla Dlouhého pochodu jsou jasná a nekompromisní. Kdo zpomalí na menší tempo než 4 míle za hodinu, dostane varování, za další třicet sekund druhé, za dalších třicet sekund poslední třetí, a za dalších třicet sekund bude vojenským doprovodem vojáků Brigády ihned zastřelen. A je úplně jedno, proč zpomalil.

V tom je myslím ten největší princip hrůzy v celém příběhu. Chodci ať jsou v sebelepší kondici, ať jsou v dokonalém psychickém stavu, nikdy neví, co se může přihodit, co ukončí jeho pochod životem. S tím si King mistrně pohrál. Už od počátku pochodu nejen Chodci, ale i vy čtenáři čekáte na prvního, který skončí. Hodiny běží, a vy se zatím seznamujete s množství kluků, kteří v celkovém kontextu vytváří kaleidoskop různých povah přinášejících různé možnosti chování a i smrti. A stále s napětím čekáte, kdo to začne. A pak to přijde a ... najednou už se to stalo, na zemi se válí mozek prvního smolaře, a King přechází k další taktice, kdy Chodci vytváří jistá společenství spřízněných duší, které se děsí každého zahřmění pušek, ale přesto se s množstvím mrtvých více a více starají jen o své kolem.

S přibývající kilometry se začíná měnit nejen fyzický stav hrdinů, ale i jejich psychika. Začnou smýšlet jinak, i když stále možná pro nás je nepochopitelné, proč se na tuto akci vydali. A stejnou otázku si začínají pokládat i oni, i když důvod, proč mi stále unikal. Jak jsem už psal, King si vytvořil svět ve své hlavě, a příliš se s ním se čtenáři nepodělil.

Principiálně lze říct, že King zde vytvořil podobnou scenérii jako u jiné bachmanovské knihy - "Running man". Opět se jedná o soutěž, kde vítěz může žít, všichni ostatní musí zemřít. Ale ani v jednou případě to nakonec neplatí doslovně. Jenomže teď se je celá hrůza ohraničena krajnicemi silnice, kterou se nesmí opustit, a která pro devadesát devět kluků bude i jejich hrobem. Překladu s ujal David Petrů, který už přeložil několik kingovek, jako "Pavučinu snů", či nově memoáry "O psaní". Díky nakl. Dobrovský si zase můžeme odškrtnou další položku ze seznamu Bachmanových titulů, a možná nás ještě letos bude čekat titul "The Road Work". Nechme se překvapit.

14.11.2005