80 %

King, Stephen - Prokletí Salemu

Každý literární žánr má určité prvky, či snad symboly, která jsou pro něj typické. Ve westernech jsou to kovbojové a indiáni, ve sci-fi to jsou mimozemšťané a kosmické rakety atd. Jedním z takových symbolů pro horor je bezesporu upír. Vampír - bytost nemrtvá, neživá, která symbolizuje v našich myslích archetyp pro strach a hrůzu - temnotu. K nejslavnějším dílům o upírech patří pro mnohé jedinečný a neopakovatelný román "Dracula" od Bram Stokera, ale ani ten nebyl první, a už vůbec ne poslední.

Ani král hororů Stephen King nemohl odolat takovému lákadlu, jako jsou upíři, a výsledkem jeho snahy byl román "Salem's Lot", jeho druhá publikované kniha z roku 1975. Hlavní hrdina příběhu Ben Mears, průměrně úspěšný autor několika thrillerů, se vrací do městečka svého dětství Jerusalem's Lotu nejen aby zde dopsal svůj nový román, ale aby se zde konečně vypořádal s temnou skvrnou ve své duši, kterou mu zde v dětství způsobil zdejší dům hrůzy - Marstenův dům shlížející na Salem's Lot ze svého osamoceného místa na kopci. Nemusím ani snad dodávat, že Salem's Lot se nachází ve státě Maine. Ben Mears ale není jediný nový přírůstek v Salemu. Souběžně s ním se po desítkách letech opět do proklatého Marstenova domů vrací život. I když jeho noví obyvatelé, tajemný Straker a ještě záhadnější pan Barlow, asi nejsou to pravé, co si pod pojmem "vrací život" budeme představovat. Barlow je upír, který se svým pomocníkem Strakerem si zde vyhlédl další místo působení. Ale tento fakt si je schopno přiznat jen pár lidí kolem Bena. A zde bych mohl skončit. Tradičně by se slušelo poznamenat, že pak nastal boj na život a na smrt, kde pravda a "světlo" porazila temnotu šířenou Barlowem. Ale King není žádný velký tradicionalista, a neříká se mu král hororů pro nic za nic. Jednou z věcí, kterou na Kingovi obdivují miliony čtenářů na celém světě, je jeho přístup k pojmu happy end, který vlastně on sám ze svých děl vymazal. Možná trochu lehkomyslně bych zde mohl použít jeden z Murphyho zákonů, že když se něco může pokazit, tak se to určitě pokazí. King svým přístupen ještě k tomu přidává, že pokazit se to musí totálně a smrtelně. Naděje pro Salem's Lot nenávratně zmizela v dáli.

"Prokletí Salemu" je Kingovo rané dílo, ale už zde můžeme zachytit jeho typické pojetí pro zlo, které on nevidí v nadpřirozených bytostech či příšerách, ale především v samotných lidech. Jak už píše v jedné kapitole knihy, Salem's Lot bylo už vlastně mrtvé město ještě dřív, než si ho vzal do svých drápů pan Barlow. To pravé zlo, které město ničilo, bylo v jejich obyvatelích, prostých lidí žijících v krásném městečku Nové Anglie, kde vše na povrchu vypadá tak krásně a civilizací až nedotčeně. Ale v každém domě se skrývá nějaký kostlivec ve skříni. Ať je mladá matka, které ve stavu duševního kolapsu mlátí své novorozeně, ať je to nevěrná manželka, která si to musí rozdávat s každým z okolí, nebo kněz, který svoji víru utopil na dně láhve od whisky. King moc dobře poukazuje na to, že zlo je v každém z nás, a fantaskní prvky či postavy pak používá jen jako jakýsi katalyzátor pro spuštění té bestie ukryté v nás lidech. Tento přístup pak vylepšoval až do takové dokonalosti, jakou jsou romány "TO" a "Nezbytné věci", které jsou založeny na stejném principu.

Možná až kacířsky bych mohl prohlásit, že nejslabší prvky v příběhu jsou ty, kde se jedná o klasické upíří záležitosti. Všechny ty záležitosti s jejich silou, hypnotizujícím pohledem, strachem z kříže atd. Tady se asi nic nového nedá přinést, a proto mi tyto vlastně stále stejné situace připadaly na jednu stranu pro příběh nezbytné, ale na druhou stranu trochu monotónně nudné. Bezesporu pro mne jako čtenáře byla nejzajímavější ta geneze úpadku jednotlivých obyvatel z městečka.

06.10.2006