70 %

King, Stephen - Puls

Král hororů se vrací. Možná jste si mysleli, že už toho bylo dost, ale Stephen King má zřejmě velice tuhý kořínek a jeho fantazie se jen tak do důchodu nechystá. O tom se můžete přesvědčit sami, při čtení jeho už padesátého prvního románu, který se jmenuje Puls (v originále Cell).

Na Kingovi je sympatické, že se málokdy opakuje. Je to prostě mistr svého řemesla, zkrátka profesionál každým coulem. Rádi se bojíte? Nejste sami a Stephen King to velice dobře ví. O co se jedná tentokrát? Upíři, násilníci, psychopati nebo snad jiné nadpřirozené bytosti? Kdepak, do hlavní role obsadil autor věcičku, na kterou většina z nás nedá dopustit a život bez ní už by si snad ani nedovedla představit. Nejspíš už z názvu originálu tušíte. Ano je to mobilní telefon, alfa a omega dnešního věku.

Konečně to někoho napadlo, chce se mi zvolat, vždyť se to přece samo nabízelo tak dlouho. Stephen King ale všechno promyslel do posledního detailu. No abych vás moc nenapínal. Jdete si jako každý obyčejný den po ulici a stejně jako tisíckrát před tím sáhnete do kapsy, protože už vám zase někdo volá. Stisknete tlačítko se zeleným sluchátkem a telefon si přiložíte na ucho. To byla ale velikánská chyba přátelé. Dovolte, abych se s vámi rozloučil, už vám asi nikdy nezavolám...

Ano, něco jako počítačový virus nebo infekce se z ničeho nic začala šířit díky mobilním telefonům a celý svět se hroutí, vždyť znáte snad někoho, kdo mobilní telefon nevlastní? Moc takových lidí nebude, že? Naštěstí přece jen pár lidí tento nečekaný armagedon přečká a začíná tvrdý boj o přežití. Jedním z nich je i jistý Clayton Riddel, ilustrátor a otec malého Johnyho, hlavní hrdina knihy.

Svět po apokalypse v podaní Stephena Kinga je více než znepokojivý, ale přece jen je to velice zajímavá podívaná, skoro byste řekli, že něco podobného snad na vlastní kůži zažil. Nečetl jsem sice jeho dřívější epos Svědectví, kde se motiv katastrofy podobných rozměrů objevuje také, podle reakcí na Puls se však příliš neopakuje.

Ale bohužel není všechno zlato, co se třpytí. Některé věci v románu příliš nesedí a nejvíc zamrzí nevyrovnaná kvalita. Původní zběsilé tempo mě velice navnadilo a doufal jsem ve stoupající tendenci, ale někde v půli příběhu Kingovi jako by došel dech a trochu to začalo skřípat. No a závěr už je velmi dýchavičný a finální souboj, škoda slov. Zamrzí to, protože potenciál byl velký. Ale mistr hororu si může dovolit i slabší chvilky. Každopádně knihu mohu doporučit, ale pozor slabší povahy, krev teče proudem, vnitřnosti jdou na odbyt a počet obětí jde do tisíců.

11.01.2007
TomiFK