60 %

Klimley, A. Peter - Skrytý život žraloků

Žil, byl ve Spojených státech vášnivý akvarista, který dobře plaval. Na vysoké škole z něj vyrostl mladý hippie, který se neutopil při pádu z prkna, neuchlastal, neufetoval, ba ani nebyl zadržen při drobném vloupání. Takže mohl pokračovat na postgraduálu, stát se vědcem na plný úvazek a nakonec veleodborníkem na žraloky, který vyvrátil skoro všechno z toho, co o nich Spielberg naslintal do Čelistí.

Skrytý život žraloků je kniha jednoho příběhu a jednoho výkladu. V příběhu jde o autobiografii jednoho mořského biologa a ve výkladu jde jednu třídu anebo možná jen pár řádů, paryby, respektive žraloky, o kterých jsme si mysleli, že jsou blbí a Klimley zjistil, že nejsou, alespoň ne tak, jak jsme si mysleli. Stálo ho to prakticky celý život a spoustu útrap. [Porovnáme-li, kolik let stálo Spielberga natočit Čelisti, nutí nás to zamyslet se nad silou pravdy.]

Klimley začal v ranných sedmdesátých strašením žraloků hedvábných - pouštěl jim řev kosatky, která sice žraloky žere jen občas, ale nevíme, jak často je překusuje jen tak, pro formu. A kupodivu, oni utíkali, jako když jim za patami hoří. To jsme od paryby nečekali. Potom se ještě převlékal za kosatku, čímž některé také poděsil, dokonce tak, že ho málem pokousali. Tyto výstřední skutky se staly slušným nástupištěm pro budoucí veličinu etologie žraloků.

Střídavě na otevřeném moři, v bazénech i akváriích pak Klimley sledoval žraloky. Dosti intimně. Popsal páření žraloků chův. Věnoval se mnohým dalším, ale největší prestiž si vydobyl studiem kladivounů, především rozřešením záhady jejich shromažďování v hejnech u podmořských hor v Kalifornském zálivu. Samozřejmě, jde jen o to jedno, skupiny samic soutěží a co nejvýhodnější polohu v hejnu - válci, protože z jeho středu si ve žraločí populaci nedostatkoví, a tudíž vážení, samci vybírají partnerku.

Nadto se Klimleymu podařilo prokázat, že kladivouni se velmi přesně orientují podle magnetického pole, díky čemuž jsou schopni nalézt podmořské hory, u kterých své reje předvádějí. V následujících dekádách začaly cestovky vypravovat k těmto místům výpravy turistů-potápěčů. Stovky žraloků jako Klimley už však neuvidí. V mezičase je vychytali mexičtí rybáři. Ale nepředbíhejme, na ochranu žraloků a komentáře k vyloveným oceánům dojde až v závěru knihy.

Před tím se čtenář seznámí s druhým vrcholem Klimleyho kariéry - studiem žraloka bílého. Tento čelisťový všežer se ukázal býti ve skutečnosti poměrně vybíravým jedlíkem a autorovi trvalo mnoho let, než do některých jedinců umístil vysílačku monitorující jejich polohu a teplotu žaludku. Tato veličina spolehlivě potvrzuje, zda se žralok sežral ploutvonožce, či nesežral. Autor totiž prováděl takřka maniakální mnohaleté pozorování kořistění žraloků, čili toho, jak loví rypouše nebo lachtany. Na základě stovek zdokumentovaných útoků popsal nejen, jak žralok loví, ale nečekaně i to, jak spolu interagují dva žraloci.

I mezi žraloky se najdou elementy, kterým loupež není cizí. Rádi si počkají, až někdo menší něco chutného (rypouše) uloví a potom mu to seberou. Klimley popsal ritualizované plácnutí ocasem o hladinu, jako výhružku druhému jedinci. Z řad kolegů se na jeho hlavu snesla značná kritika. Jeho příspěvek strhali a nad pivem sepsali posměšnou parafrázi jeho příspěvku. Nejsem si jist, zda se jednalo o drsný, avšak přátelský, žert anebo o řádné ponížení směřující k vyštípání z hejna. Klimley však byl schopen vědecky formulované výhrady řádně vyvrátit, čímž dosáhl nejen publikace článku a potvrzení svých závěrů, ale také toho, že na tuto historku může vzpomínat v dobrém. Nároky kladené recenzenty na potvrzení jeho teorie nebyly elementární a stály minimálně mnoho času a úsilí.

Kniha vůbec dokumentuje, že studium žraloků je práce zdlouhavá, vyčerpávající, nebezpečná, smradlavá a hnidopišská, spočívající především v rozvážení směsi krve a zkažených ryb po světových mořích. Brrr! A mořská nemoc prý občas sedne i na kovaného mořského vlka...

Hodnotu knihy poněkud nabourává autorův styl. Klimley místy zabředává do popisů výpočtů, procedur a vůbec zabraňuje se vláčně začíst. Pokud narazíte v překladu na slovo "odporník", pak vězte, že v češtině existuje i s významem rezistor.

Na úplný závěr jsem si ponechal zjištění, že žraloci bílí lidi nežerou - jsme na ně málo sádelnatí. Když se do vás žralok zakousne, nezoufejte, on vás za chvíli vyplivne. Pokud to tom není hodně špatně. Kdo nemá čas jezdit k moři, může si přečíst interview s autorem anebo krátkou ukázku.

Vydala Paseka v roce 2004.