80 %

Kneale, Matthew - Pan cizinec

Jméno anglického spisovatele Matthewa Knealeho je spojováno hlavně s jeho nejslavnější knihou Angličtí pasažéři, která byla v roce 2000 nominována na prestižní Booker Price a vyznamenána neméně slavnou Whitbreadovou cenou za nejlepší román roku 2000. Nyní se dostala českému čtenáři příležitost přečíst si i jeho první dílo, román z Japonska, pod ...

Jméno anglického spisovatele Matthewa Knealeho je spojováno hlavně s jeho nejslavnější knihou Angličtí pasažéři, která byla v roce 2000 nominována na prestižní Booker Price a vyznamenána neméně slavnou Whitbreadovou cenou za nejlepší román roku 2000. Nyní se dostala českému čtenáři příležitost přečíst si i jeho první dílo, román z Japonska, pod názvem Pan cizinec. Kniha vyšla v roce 1987 jako Whore Banquets (Hostina děvek), ale v současnosti je známá jako Mr.Foreigner, z čehož vychází i její český překlad.
Pan cizinec má základ v autobiografických zážitcích M. Knealeho, který nějakou dobu strávil jako učitel angličtiny v japonském Tokiu. A přesně stejný je osud hlavního hrdiny Daniela Thaynea, který načerno učí v Tokiu angličtinu. Kromě stálých problémů s penězi se mladý Angličan Thayne zapletl s jednou ze svých žaček Keiko, která mu oznámí, že s ním čeká dítě. Dan se dostane do velkého stresu, kdy najednou neví, co má vlastně dělat. Keiko už nemiluje, chtěl se s ní právě rozejít. Ani nemá v plánu zůstat v Japonsku déle, než je nutné. Chce si vydělat na letenku do Hong-Kongu a letět za novým dobrodružství. Hlavním problémem je rodina Keiko, která využila zmatenosti Dana, a vetřela se do jejich vztahu a přímo nalinkovala jejich další budoucnost. K tomu ještě ztratil pas, takže nemůže ani narychlo odjet ze země. Už od prvního setkání je nejen Danovi, ale i nám čtenářům jasné, že rodina Keiko není tak typicky japonská. Zvláštní chování otce, nepřipouštějícího jakoukoliv diskusi či odmlouvání, či agresivní chování k podivným členům firmy, a hlavně dobře skryté vyhrožování dává tušit, že má něco společného s japonským podsvětím, možná přímo jakuzou.
Zajímavý je ale autorův popis světa cestovatelů, nebo spíše lidí, žijících v naprosto cizí kultuře, v naprosto odlišném světě. Z celé knihy čiší tak trochu deprivace z Japonska. Kneale nevypadá, že by mu země vycházejícího slunce přirostla k srdci. Všechno je tam tak nahuštěné a stále mokré a vlhké z věčných dešťů. I vztahy lidí jsou pro nás netypické. Krásně to popisuje na svých žačkách. Zarážející je i jeho popis Japonska, země, kterou si většina z nás představuje jako jeden elektronický ráj, řízený počítačem. Tato u nás typická představa zde vůbec není. Jen namačkané, ze všeho možného slepené rodinné domečky a domky, žádná auta, jen kola atd.
O knize můžeme říct, že její počáteční forma jakéhosi psychologického románu postupem děje přechází až na něco jako thriller, kdy Dan už utíká před smrtí. Jako rána do očí pak je závěrečná pointa, nebo vyvrcholení příběhu.
Na webu se často tato kniha považuje za nesrovnatelné dílko s Anglickými pasažéry, ale ty jsem zatím nečetl, tak Pana cizince považuji za velmi zdařilou prvotinu.

11.10.2004