50 %

Kneifel, Hanns - Černá planeta - Nemesis z hvězd

Jsou knihy, které přečkají věky, jsou knihy, které jsou "mrtvé" už po pár letech, někdy i měsících. Ve světě sci-fi to platí mnohdy stejně. Jsou klasické knihy, jako "Marťanská kronika" od Bradburyho, "Město" od Simaka, nebo příběhy Isaaca Asimova, které se čtou stále a jsou stále pro čtenáře přitažlivé a aktuální. A jsou příběhy, které možná byly na výši v době vzniku, ale množství moderní kvalitnější tvorby je pohřbilo do zapomnění. A těm mi připadá, že patří i právě dílo "Černá planeta - Nemesis z hvězd".

Po pětadvaceti letech od prvního českého vydání sci-fi románů německého spisovatele Hannse Kneifela se k nim znovu vrátilo nakl. Triton. V době svého vzniku - na konci 60. let minulého století - sklidily kladné čtenářské ohlasy a byly považovány za slibný začátek nového autora ve science fiction. Ale Hanns Kneifel se nakonec "zahrabal" v masových rodokapsech jako Perry Rhodan, Dragon, atd. a ke kvalitnější tvorbě se už nevrátil.
První příběh - Černá planeta - nás zavede do vzdálené budoucnosti, kdy cestování ve vesmíru se stane běžnou součástí života. Našimi hrdiny jsou Arley Venini a jeho spolupracovnice Dorceen. Vlastní úspěšnou reklamní firmu, a patří ke známým a extravagantním osobnostem své doby. Je to chladný podnikatel, který se ke svým cílům žene jakýmikoliv prostředky. A to vždy po bdělým pohledem své šarmantní Dorceen. Ta není ale člověk, je to android, dokonalá kopie ženy, k nerozlišení od biologické bytosti, ale přece jen robot. Jaký je cíl příběhu, nebo snad námět, jsem jako čtenář hned nepochopil. Arley se přižene na super párty nejbohatšího člověka vesmíru, kde svádí jeho dceru a po nějaké podivné obchodní transakci získá svůj sen - nejlepší kosmickou raketu Rejnoka. A než se všichni vzpamatují, odletí s ní do temného vesmíru, kde podnikne nejdelší nadprostorový skok. Vynoří se u obrovské černé koule, ze které se nakonec vyklube tranzitní stanice pro cestovatele vesmírem. Setkají se zde se Strážci stanice, kterými jsou mimozemské bytosti Agis - parazitní inteligence - a její hostitel, zabijácká šelmovitá bytost Klyt. Malý modrý nádorovitý Agis je těžce nemocný a za nedlouho zemře. Tím přestane ale ovládat Klyta, z kterého se stane vražedná bestie. A naše dvojce hrdinů se s tím musí nějak vypořádat.
Tento první příběh lze jen těžko považovat za kvalitní dílo. Autor se v něm "vyřádil" jak v podivnosti charakterů, které se totiž co kapitolu liší, tak v námětu. Např. Arley na začátku vystupuje jako chladný a bezcitný člověk, a po příletu na tranzitní stanici se z něho stal chápavý muž, který bez mrknutí oka vezme práci na neznámém místě a to snad dokonce zadarmo. Podobně se nemohl autor sjednotit v názorech na Klyta, kterého na počátku popisuje jako nejinteligentnějšího tvora vesmíru, a přitom hned jak ho přestane ovládat Agis, stane se z něj neovladatelná smrtící šelma, ničící všechno ve své blízkosti. Velmi naivní je hlavně závěr knihy, který bych přisuzoval spíše socialistickým agitátorům, kteří razili tezi, že všichni lidé bratry jsou.
V hodnocení o nějaký stupeň výše je román "Nemesis z hvězd". Akční příběh o průzkumné skupině na záhadné planetě Skogamandra, kterou vyruší nečekaná havárie mimozemské bytosti. Jeden z členů výpravy v ní pozná tvora, který je téměř nezničitelný, a jehož rasa má jediný cíl, zničit všechno na co narazí. Aby ji mohli zastavit, musí se lidé dostat ke své raketě dříve než ona, protože pak by s ní odletěla a zničila celé lidstvo. Takovou má moc. Celý příběh tedy o tom, jak běží stovky kilometrů k raketě po planetě ovládané záhadnou flórou, která jedny podporuje a druhé nenávidí.
Nemůžu říct, že by kniha byla špatná, přečíst se dá, ale v záplavě dnešních sci-fi ji můžeme považovat jako druhořadou. Na knize je velmi dobře vidět, že byla napsána před téměř půl stoletím, protože představa, že by v daleké budoucnosti měly mezihvězdné koráby ručičkové ukazatele, vysílačky začaly fungovat v momentě, když se nažhaví tranzistor, a frajeři by si v autě pouštěli hudbu na magnetofonu, je mírně nereálná. Tak stejně nereálně vypadají některé dialogy, když si vezmete, že např. v "Nemesis z hvězd" jde o partu tvrdých chlapů, žijící osamoceně na neznámé planetě a přitom se chovají jako brigádníci ze Svazu mládeže. Co my na příbězích ale vadilo nejvíce, byla ta nezřízená víra v dobrotu lidstva, které jakoby zapomnělo na své krvavé kořeny, a nešlo mu o nic jiného, než žít v míru a souhře s celým vesmírem.
Oba příběhy se dají přečíst, ale přece jen v dnešní době se kdekoliv v antikvariátu dají sehnat i o mnoho levnější a hlavně kvalitnější díla z oblasti science fiction.

18.07.2005