65 %

kol. - Encyklopedie mystiky IV.

Čtvrtý díl Encyklopedie mystiky se zabývá západním kulturním okruhem, a to v části dosud neprobrané, od 18. století do současnosti. Vzdor tomu, že se v úvodu editorka Davyová odříkala rozebírání současné mystiky, jsou jí věnovány hned dvě kapitoly. Úkrok z protestantsko-katolického křesťanství v tomto díle zastupuje mystika islámská.

Můžeme říci, že díl čtvrtý kontinuálně navazuje na díl třetí. Hned první kapitola je přehledem esoterického křesťanství, ukrytá pod názvem, Některé aspekty křesťanského esoterismu 18. století; sepsal Antoine Faivre. Z úvodní pasáže vyplývá, že kapitola je o iluminátech, či spíše o iluminátství, poněvadž zakladatel řádu iluminátů Weisshaupt je pouze dvakrát zmíněn v textu. Mezi vlivy kvietismu, pietismu a osvícenství vidí Faivre pro iluminismus nejpodstatnější romantismus, slovy Berďajeva: Romantismus vyjadřuje pravdu subjektivního světa proti lži světa objektivního. Romantismus nevěří, že v objektivním světě lze dosáhnout dokonalosti.

Kapitola rozebírá 28 osobností, vesměs politicky významných nebo alespoň bohatých, od inspirátora Svaté Aliance Franze Xavera von Baadera po Jean-Baptista Willemorze. Sdružování v tajných spolcích, gnostické spekulace o Padlém andělu uvězněném ve světě stvořeném k tomu účelu a snaha o zušlechtění člověka jsou pro celé období typické. Ilustrováno slovy Josepha de Maistre: Bůh nestvořil hmotu proto, aby vznikly "dobré věci", ale proto, aby se zabránilo věcem zlým, neboť hříšné duchy bylo třeba uvěznit do různých těl. Lucifer chtěl být též Stvořitelem, ale padl a strhl s sebou duchy. Adam byl jeho androgynním strážcem, ale i on zneužil moc, padl a strhl s sebou hmotu, jak psal Martines de Pasqually.

Celou kapitolou se kromě iluminátů proplétají i Svobodní zednáři, řád Vyvolených kněží (Élus Cohens) a obdivovatel, po novu sponzor, mnohých jmenovaných, car Alexander I.. Je pojednáno také o Emmanuelu Swedenborgovi, jako i ve druhé kapitole věnované protestantské mystice. Raymond H. Leenhardt zde shrnul mysticky zaměřené osobnosti významné pro evangelické křesťanství. Začíná Martinem Lutherem a končí Rogerem Schultzem a komunitou v Taizé. Nechybí však Kalvín, Jacob Böhme, P.-J. Spener - organizátor venkovských schůzí a vykladač lutherova katechismu, a tím i zakladatel pietismu; Georges Fox - zakladatel Společnosti přátel, kvakerů; Mikuláš Ludvík ze Zinzendorfu - obnovitel Jednoty bratrské a zakladatel Ochranova; bratři Wesleyovi - podněcovatelé metodismu; či William Booth - zakladatel Armády spásy. Zmíněni jsou též tři konvertité, každý z jiného světadílu.

Kapitola Serge Hutina se zabývá rosenkruciánskou mystikou. U tohoto nejzáhadnějšího bratrstva, jaké kdy na Západě vzniklo se rozcházejí termíny křesťanský a spjatý s Kristem. Podle rosekruciánské interpretace písmena I.N.R.I. umístěna nad křížem znamenají v alchymistickém významu slova: Celá příroda bude obnovena ohněm. Rosenkruciánským osvícením člověk nabyde schopností Adama před pádem. Dále čtenáře čeká legenda o Christianu Rosenkreuzovi, rosenkruciánská duchovnost skrze askezi, kontemplaci a oběť a zmínka o vlivu rosenkruciánství na Komenského.

Nepřekvapí, že následující kapitola (Philippe de Boileau) se zabývá mnohokrát zmiňovanými Svobodnými zednáři, respektive jejich mystikou. Detailně je popsán názor na vznik Svobodného zednářství ze stavitelských hutí a proměny organizace, krátce též symbolika stupňů a umění (kult práce).

Touto kapitolou končí západní větev esoterických nauk a kniha se přesouvá k mystice islámské Mohammada Mokriho. V kapitole se dovíme především autorův názor na Umajjovce: "Lstiví a vychytralí," a odtud se odvíjející odboj proti nim na němž je vystavěn zrod spravedlivých asketů bojujících proti zhýralým technokratům moci. Jinými slovy, autor se nechal patrně unést svou konfesí. Mohri se pokouší zasadit súfijská bratrstva do kontextu vývoje právního a tradicionalistického islámu, výsledek je však dosti zmatený nebo, lépe řečeno, pro nepoučeného dosti neprůstřelný. Nesmírně překážejí citace zdrojů přes dva řádky přímo v textu, takovéto informace patří do literatury nebo do poznámek. Formulace: Ve vědeckých publikacích je dovoleno tvrdit..., a vyznění kritiky mysticismu dává tušit, že se bojí psát. Ale pak píše o příkladné toleranci islámu. Lze říci, že podstatně méně ambiciózní shrnutí súfismu Příběhy z pouští a zahrad a Příběhy dervišů osvětlily téma mnohem lépe.

Zbývají dvě tenké kapitolky se dotýkající současnosti. Marie-Madeline Davyová uvádí Mystiku pro nový svět, v níž uvádí Kirkegaarda, Berďajeva a Simone Weilovou. Lidé již nejsou nezletilci, které je třeba vést a hrozit jim posmrtnými tresty, to by měl být jakýsi uvádějící citát kapitoly, která chce uvést tři osobnosti s různou původní konfesí, avšak s důrazem na osobní a autonomní přístup k Bohu.

Poslední kapitola Mathilde Nielové a Baileyho Younga je lákavá Mystika hippies, bohužel s otazníkem. Rozebírána je tématika psychedelických látek neboli halucinogenních drog, respektive otázka, zda mohou vést k opravdovému mystickému vhledu. Autoři se v této stati pokoušejí rozkousnou ježka: Jednak by zkušenost zprostředkovávanou halucinogeny rádi zatratili, jednak jsou si vědomi, že jejich příznivci mohou tvořit značnou část současných zájemců o mystiku. Výsledkem je jistý druh ideového rituálního tance: Mysticismus hippies je synkretický a anarchický. To sice každý ví, ale zde si doplní i něco jmen z historie pronikání etnických drog na západní scénu. Autoři spekulují, že rozvoj vegetariánství, makrobiotiky a kultu zdravé stravy byl vyvolán právě psychedelickou zkušeností, po které není hlad.

Vydalo Argo v roce 2003.