70 %

kol. - Leonardův kabinet

Kdyby se mne někdo zeptal, co považuji v současnosti za nejlepší ediční počin na poli české literatury, určitě bych uvedl edici Česká povídka z jihlavského nakladatelství Listen. Už celkem třináct svazků z této edice čtenářům předkládá povídky našich nejpopulárnějších autorů dnešních dnů, vždy rozdělených podle různých námětů. Mohli jste si tedy vybrat mezi milostnými příběhy, hororovými, vzpomínkami na socialismus, erotikou atd. S pořadovým číslem 13 je tu pak "Leonardův kabinet", který předkládá příběhy o záhadách, tajemstvích a nečekaných zvratech. Své příběhy nám zde představuje sedm našich autorů, z nichž někteří už patří mezi stálice našeho literárního světa, a někteří zde knižně debutují.

Ani v tomto svazku nechybí Petr Šabach, kterého bychom mohli nazvat kmenovým autorem edice. Jestli se nepletu, jeho povídky se už objevily už v předešlých osmi svazcích. Zde svojí povídkou "Student okouzlený Márquezem" zcela potvrdil svoje standardy. Příběh z období našeho reálného socialismu navozuje atmosféru tajemna, ale stejně obsahuje pro něj tak typické humorné prvky. Chtě nechtě je to mistr pera a já považuji jeho příspěvek za nejlepší z celé sbírky. Do oblasti parapsychologie zasahuje hororově laděný příběh o posmrtném životě od nositele ceny Magnesia Litera Jiřího Hájíčka "Blata". Posmrtný život je námětem i dalšího, ale notně ironického příběhu "Střepy v popelu" od další nositelky Magnesia Litera Věry Noskové. Skutečně zajímavý záhadný příběh předkládá Jiří Kratochvíl ve svoji povídce "Růže pro Hitchcocka". Myslím, že to je nejlepší konkurent příběhu Petra Šabacha.

Jak je údělem většiny sbírek, čtenář si zde najde skvělé povídky, průměrné, ale i ty, které ke srdci příliš nepřirostou. Myslím, že největším přínosem celé ediční řady je především znovuobjevením žánru povídky čtenářům. Ty v posledních letech ztrácí na popularitě nejen mezi čtenáři, ale i mezi autory. A právě atraktivita autorů i námětů z "České povídky", ale určitě i příjemná grafická i finanční stránka, přiměla mnohé z vyznavačů románů sáhnout i po povídce. Už dnes se sám těším na další přírůstek do edice.

10.01.2007