60 %

kol. - Svět v číslech 2009

Svět v číslech 2009 je překladem anglického vydání Světa v číslech 2008, příručky proslulého britského týdeníku The Economist. Kniha se skládá ze dvou částí. Prvou jsou žebříčky zemí (s výjimkou několika geografických žebříčků). Seznam statistik jako i pět stan příkladů lze nahlédnout v ukázce. Druhou část knihy představují profily 67 nejvýznamnějších zemí světa. Jedná se vždy o dvě strany statistických údajů zahrnující obyvatelstvo (ale bez národnostních a náboženských údajů), ekonomiku ve smyslu HDP i inflace a kurzů, strukturu zaměstnanosti, obchod, platební bilanci, zdravotnictví, vzdělání a společnost (to jsou počty rozvodů, sňatků, barevných televizí, mobilů a internetových připojení).

Chápu, že tato kniha nevzbudí v duších čtenářů nadšení, ale myslím, že je dobré upozornit na její existenci. Z novin se na nás valí mnoho informací a nezaškodí, alespoň v knihovně porovnat, jak si na tom svět stojí. Kupříkladu na světě je alespoň 48 zemí s věkovým mediánem pod 20 let. Medián znamená, že počet lidí pod ním je stejně velký jako nad ním (a všechny tyto země jsou de facto ve stavu populační exploze brzděné jen aktuální válkou nebo epidemií AIDS). Z deseti zemí, které přijaly nejvíce uprchlíků jsou jen tři západní: USA, Německo a Velká Británie, přičemž ta překonala v roce 2006 Čínu jen o 600 přijatých běženců. Čína je v výjimkou kávy, kakaa, ropy a zemního plynu ve všech statistikách největších producentů surovin a pěstitelů. Kniha obsahuje mnoho očekávaných čísel, třeba že Rusů výrazně ubude, ale i mnoho překvapivých, třeba příčiny smrti: Nemoci srdce a cév: 1. Turkmenistán; 2. Tádžikistán; 3. Kazachstán; Rakovina: 1. Mongolsko; 2. Bolívie; 3. Maďarsko. Zcela mě pak zaskočilo, že Česká republika je na 6. až 7. místě v počtech rvaček mladistvých těsně za Slovenskem, ale čtyři místa před Anglií. Alespoň že vedeme prodej piva a nejsme v top 20 vražd.

Vydala Paseka v roce 2009.