80 %

kol. - Zabij mě líp

Povídková sbírka "Zabij mě líp" je další knihou z edice Česká povídka, kterou vydává jihlavské nakl. Listen. Tématem této knížky je horor. Horor bohužel nepatří k žánrům, které se u nás, nebo u našich čtenářů, příliš usadily. Spíše než horory v knižní podobě se u nás více uchytil filmový a televizní horor. Nedávno jsem musel udělat článek o teorii a historii hororu, a příliš materiálu se u nás na toto téma nenajde. V definici, jediné, kterou jsem našel, se praví, že horor nelze definovat obsahově, ale esteticky. Prostě horor může pojednávat o čemkoliv, co podle autora čtenářům navodí atmosféru strachu a hrůzy. A jak se tedy našeho strašní zhostila šestice našich více či méně známých autorů? Až překvapivě úspěšně! Editor B. Dočekal si vybral šest povídek českých autorů: Miloše Urbana, Ondřeje Neffa, Anny Cermanové, Martina Koláře, Jana Jandourka a Ivy Pekárkové.

První povídkou v pořadí je "Štědrá noc baronky z Erbannu" Miloše Urbana. Tento autor se proslavil tajemnými příběhy jako Stín katedrály, Hastrman, či gotickým hororem Sedmikostelí. V duchu gotických románů je i jeho povídka o vánoční návštěvě na starém, chátrajícím zámku baronky z Erbannu. Jedná se o příběh , kde hlavní roli hraje ponurá atmosféra, příběh, kde autor dává velký důraz na psychologický prvek. Aspoň v kontextu s ostatními příběhy ve sbírce.

Následuje povídka "Dívka s tváři z mramoru" od stálice české fantastiky Ondřeje Neffa. Tento o poznání lehčím perem napsaný příběh o mstě za automobilovou nehodu má všechny prvky typické pro Neffovu tvorbu. Hlavně jeho smysl pro (černý) humor, který zde zastupují typičtí "čecháčci" strejda Miloš a teta Sandra. Povídka má přímočarý děj s výraznou pointou, ale i přes čtivost si myslím, že horor není přece O. Neffovi blízký.

Třetí v pořadí je povídka "Mezijezeří" Anny Cermanové. Příběh nás přenese do prvorepublikového pohraničí, kde nový učitel objevuje a na vlastní kůži zažívá krutá tajemství zdejší komunity. Jedná se styl velmi podobný povídce Miloše Urbana, ale čtivějšího rázu. Druhá polovina sbírky obsahuje tři povídky, které lze považovat za to nejlepší v celém výboru. Povídky "Kousek Leslie Wildové" od Martina Koláře a "Místnost" Jana Jandourka značně připomínají díla mistra hororů Stephena Kinga. Možné tím, že v hlavní roli jsou děti, ti nevinní andílci s duší ďábla. Hrdiny obou příběhů jsou školní outsideři, oběti svého zjevu či obyčejnosti, tlustý retardovaný Benton Ennis a Michael. Oba se rozhodnou nějak vyřešit své problémy stylem, který nemá daleko k příběhu "Mlčení jehňátek". Svým stylem, námětem a přiměřenou dávkou bestiality splňují mé představy o moderním hororu. Poslední povídka "Nehoda" je z pera Ivy Pekárkové, která si to u příznivců hororů trochu rozházela svým překladem Kingova "O psaní". Ale touto povídkou ji můžeme vzít na milost. Tematicky se jedná o stejný příběh jako u Ondřeje Neffa, ale zatím co Neff vytvořil něco na způsob černé komedie, Pekárková vytvořila opravdový a kvalitní duchařský horor s příměsí asijské mystiky.

Sbírka "Zabij mě líp" byla pro velmi příjemným překvapením a jestli někdy zvláště poslední trojce autorů rozhodne vydat nějaký hororový příběh, určitě po něm rád šáhnu.

13.10.2005