80 %

Koontz, Dean R. - Podivný Thomas

Americký spisovatel Dean R. Koontz je mnohýma považován za jediného konkurenta mistra hororů Stephena Kinga. Na svém kontě už má taky pěknou desítku románů, které mu přinesly nejeden miliónek dolarů. Stejně jako SK i Koontz má širokou skupinu fanoušků, a to i v Čechách. Ale na rozdíl od Kinga si osobně myslím, že Koontzova díla mají dost kolísavou kvalitu.

Román "Podivný Thomas", který překvapivě nevydal Knižní klub, ale nakl. BB Art, patří k jeho novějším výtvorům. Pod názvem "Odd Thomas" poprvé vyšel v roce 2003. Už na první pohled Vás, jako čtenáře, zaujme obálka knihy, kterou považuji za velmi zdařilou. Jasně ukazuje, co od tohoto titulu můžete očekávat, a přitom není tak kýčovitá jako u mnohých knih ze žánru sci-fi či fantasy. Děj nás zavede do pouštního městečka na jihu Kalifornie Pico Mundo (vrchol světa). V něm žije Thomas, který je našim vypravěčem i hlavním hrdinou. Popisuje je nám jeden den ze svého života, přesněji události, které se odehrály během žhavého 15. srpna. Thomas má jednu zvláštní vlastnost, díky které ho mnozí považují za podivína. Od dětství dokáže komunikovat s mrtvými. Přesněji s mrtvými, kteří se ještě z nějakého důvodu rozhodly neodejít na "druhou" stranu, ale potulují se po tomto světě, kde mají stále nevyřízené účty. S tím jim právě Thomas pomáhá. Nebo se aspoň snaží. Kromě těchto duchů, ale vidí ještě podivné bytosti, které si nazval bodachové. Jsou to nejspíš zplozenci pekla, kteří se objevují všude tam, kde se stane něco děsného a krvavého. A právě přítomnost bodachů ho upozorní na odpudivou postavu muže, kterého díky jeho vzhledu pojmenuje Plesnivec. Nějaké vnitřní síly Thomase nutí se na Plesnivce podívat podrobněji. Zjistí, že se jmenuje Bob Robertson, a bydlí v nejubožejší části města. Po velmi soukromé návštěvě jeho baráku se Thomas jen ujistí, že Plesnivec podle obsahu jeho mrazáku je maniak, a má v plánu něco dalšího nelidského, a to něco se má stát už příští den - 15. srpna.

Přiznám, že samotný příběh mi nepřipadal nijak jedinečný, což se ale dá dnes říci opravdu o velmi málo titulech. Tak trochu klasická duchařina ze současnosti. Čím kniha vyniká, a Vás jako čtenáře zaujme, je její atmosféra. Koontz dokázal vytvořit atmosféru, ze které přímo cítíte pouštní žár jižní Kalifornie, Thomasovo vnitřní napětí nejen z té hrůzy, kterou očekává, ale i duševní stav člověka, který už od útlého dětství žije s mrtvými. Je na ně zvyklý, ale přesto na přítomnost mrtvého si nikdy normálně nezvykne. A díky tomu není až tak úplně normální, aspoň v očích svého okolí. Až na pár vyvolených o jeho daru lidi nic nevědí, ale mnozí přesto něco tuší.

Ta pravá hrůza ale je vykreslena tím, jak Thomas dokáže rozeznat lidi ze svého okolí, kolem kterých se přímo rojí bodachové. A to znamená jen jedno, že zítřek je konečná jejich životního snažení. A nemožnost změnit osudy celých rodin, které čeká od zítřka temnota, ho přivádí na pokraj šílenství...

Autor velmi dovedně přidává do děje další a další děsivosti a šokující reálie, které tím správným stylem Vás udržují u čtení. Na druhou stranu mi trochu vadí některé prvky, které jsou příliš klišovyté. Jako že Thomas má bláznivého egocentrického otce, který prodává pozemky na Měsíci, matku mu chtěla pomoct od kašle revolverem u hlavy, nejčastějším duchem je Elvis Presley, celá rodina jeho domácí umřela při letu do Bostonu 11.9.2001, který nakonec přistál ve WTC atd. Prostě až moc neoriginálních prvků.

Román "Podivný Thomas" je napínavý duchařský horor o teroristickém šílenství, který má největší klady ve jeho vnitřní atmosféře, množstvím zvratů a čím si mne získal nejvíce, v jeho závěru, který nikdo nemůže nazvat happy end.

08.11.2005