50 %

Košanová, Marcela - Čarodějnický slabikář

Chcete získat lásku, štěstí, bohatství a nevíte, jak na to? Naučte se čarovat! - Hlásá zadní stránka druhého vydání zřejmě docela populární "učebnice magie". A opravdu jsem se dočetla, jak si například udržet muže, musím se ale přiznat, že bych se neodvážila uvedených návodů držet.

Tak na tuhle knížečku jsem se opravdu těšila. Jsem sice realistka - jaksi to vyplývá z mého oboru - ale od malička mě záležitosti kolem kouzel a čar přitahovaly a knihy nebo filmy s tímto námětem jsem přímo hltala. Bohužel Čarodějnický slabikář mne nedokázal zaujmout tolik jako beletrie o kouzelnících a čarodějkách. Z některých doporučení jsem byla mírně řečeno na rozpacích.

Kapitoly Slabikáře jsou setříděny tématicky, nejprve je čtenář zasvěcen do základních pojmů čarodějnictví. Dozvěděla jsem se, co to vlastně obnáší, být takovou čarodějkou. Mimo všech očekávaných vlastností, jako jsou duševní vyrovnanost a síla, sebevědomí atd., které jsou jistě všeobecně 'použitelné' a prospěšné, jsem zjistila, že vhodná adeptka musí být ženou svobodomyslnou a přírodní. Teď jen doufám, že 'přírodní' neznamená hustou kštici v podpaží a procházky na boso mezi hmyzem a psími exkrementy ukrytými důmyslně pod stébly jinak lákavého trávníku.

Zalistujme dále a jsou nám představeny zásadní síly působící na každé čarování, tedy měsíc a živly. Následně je možno dozvědět se něco o rituálech během roku, moci drahých kamenů, amuletů a afrodiziak. To vše ještě před hlaví částí, která se věnuje kouzlení za konkrétními účely. Láska, sex, přátelství, peníze, pracovní spokojenost... k tomu všemu si můžete podle stručných návodů a za četných varování dopomoci. Čarovat se totiž dle autorky musí nejen s čistou hlavou, ale hlavně s čistým srdcem a úmysly v něm. Postupy jsem důkladně prostudovala, k vyzkoušení jsem se nedostala z rozličných důvodů. Předně mě dost děsilo pomyšlení, že bych svému milému měla do jídla strouhat nehty nebo dokonce stříhat chloupky z míst, která si ani nedovolím jmenovat. Pravděpodobně by pro mě také bylo obtížné vybudovat v bytě dostatečně velký kruh, o vhodnosti ohnivých hrátek v uzavřené místnosti by se rovněž dalo dlouze diskutovat. Na druhou stranu pořádání sabatů v parku pod okny by mohlo mnohé sousedy velice zaujmout. Zvláště pokud se bude volnomyšlenkářství účastnic týkat i jejich úboru.

Návody nejsou sice líčeny s maximální podrobností, jsou však veskrze jednoduché a snadno pochopitelné. Místy se mi ale zdálo, že některé kapitolky si mírně protiřečí. Mezi doporučeními z nadpřirozené oblasti může chápavá čtenářka nalézt i praktické rady do života a partnerského soužití. Abych přiznala barvu, kromě prazvláštních praktik s jablky a předkládání pokrmů obsahujících drobné části těla mě v paměti z celé knihy utkvělo hlavně několik ilustrativních příběhů o čarování, které zřejmě autorka poznamenala tak trochu mimochodem, na závěr, jako poučení pro všechny pozorné studentky.

Čarodějnický slabikář si nekladl za cíl být zevrubnou učebnicí magie, musím ale konstatovat, že mě příliš nepřesvědčil o tom, že bych se měla o tento obor dále zajímat hlouběji než prostřednictvím beletrie a pohádek. Možná ale nejsem ta správná osoba, pravděpodobně mám nedostatek víry nebo vůbec vůle věřit. Ještě poznámka na závěr: Zaregistrovali jste návštěvu Marcely Košanové v pořadu Jana Krause "Uvolněte se, prosím"? Pokud Vám tento výstup unikl, o hodně jste přišli. Musím upřímně přiznat, že paní Košanová byla schopna panu Krausovi zdatně sekundovat v jeho břitkých poznámkách. Jako málokdo.

01.04.2005
alza