99 %

Košanová, Marcela - Kateřina v zemi Ásů

Pokud jsou Vaše děti po shlédnutí Pána prstenů "naladěny" na notu fantasy literatury, zkuste jim pořídit tuto novou knihu z nakladatelství MOTTO. "Kateřina" je totiž zrovna tak jako příběhy J. R. R. Tolkiena inspirována severskou mytologií. Výhodou oproti knižnímu Pánovi prstenů však v případě Kateřiny je, že je psána pro děti, a tedy ne tak ...

Pokud jsou Vaše děti po shlédnutí Pána prstenů "naladěny" na notu fantasy literatury, zkuste jim pořídit tuto novou knihu z nakladatelství MOTTO. "Kateřina" je totiž zrovna tak jako příběhy J. R. R. Tolkiena inspirována severskou mytologií. Výhodou oproti knižnímu Pánovi prstenů však v případě Kateřiny je, že je psána pro děti, a tedy ne tak složitým jazykem. Podle mého názoru je to kniha vhodná jak pro větší děti, které si jí jistě rádi přečtou sami, tak pro ty menší, kterým ještě předčítají jejich rodiče.

Hlavní hrdinkou je osmiletá Kateřina, která tráví se svými rodiči prázdniny na magickém a legendami opředeném ostrově Islandu. Severské mýty vyprávěla malé Kateřině už v Čechách její babička, a tak se Kačka těší, až se potká s postavami těchto příběhů, skřítky, obry a hlavně těmi nejvznešenějšími stvořeními, Ásy. S sebou si na islandskou výpravu vzala Kačka své malé nejlepší přátele, čtyři plyšové trpaslíčky a duhovou kuličku, která ji pak provází všemi dobrodružstvími. První zastávka na Islandu je výlet na horu splněných přání a po její návštěvě se Kateřina přímo zázračně naučí islandsky a splní se jí její největší přání, totiž seznámit se skutečně se všemi mýtickými postavami, o kterých doteď jen snila. Potká pak Ódina a Frigg, Lokiho a další bohy a dokonce i skřítky a obry.

Kniha Kateřina v zemi Ásů vypráví velmi přístupnou formou známé mýty a legendy, změkčuje poněkud jejich původní krvavý a pro Středoevropana trošku obtížně pochopitelný charakter. Příběhy jsou předkládány velmi poutavým způsobem, navíc úměrným dětskému čtenáři. Zvláštním prvkem prolínajícím se celým dějem je postupné vysvětlování tajemných a mocných run, kterým je také věnována zajímavá příloha. Velmi poučné jsou pasáže popisující nádhernou a ojedinělou přírodu Islandu, kde se pojí oheň s ledem. Děti se při čtení Kateřiny tedy nejen pobaví, ale dozvědí se také něco nového. Z obsahu knihy je patrné, že autorka má v této mytologii a také zemi velkou oblibu.

Za svou osobu jsem ráda, že fantasy knihy pro děti už začínají zajímat také české autory. Fantasy je v současné době značně oblíbené u dětí i dospělých a je smutné, že původní česká tvorba je v této oblasti pozadu. Domnívám se, že v případě dětské literatury má jazyk, ve kterém je kniha originálně napsána, větší váhu než u tvorby pro dospělé čtenáře. Dítě má lepší možnost se s hrdinou ztotožnit a čtení si oblíbit, pokud se hlavní postava pohybuje v podobném prostředí.

Kateřinu bych doporučila všem, které zajímají pověsti ze Severní Evropy. Pokud však chcete knihu pro svou ratolest opravdu pořídit, zvažte dobře, jestli je rozsah zhruba 400 stran pro ni zvládnutelný. Někteří malí čtenáři jsou přecijen trošku netrpěliví a tolika stránek by se mohli už předem zaleknout. To by ale byla velká škoda, protože Kateřina v zemi Ásů je velmi pěkná kniha.

19.12.2004
alza