50 %

Kosinski, Jerzy - Schůzka na slepo

Vsadím se, že vím, jak to bylo. Jeden chlápek, který se jmenoval Jerzy Kosinski, dostal hlad. A protože neměl prachy na jídlo, tak začal psát knížku. No dobře, možná to nebylo úplně takhle, Jerzy Kosinski není Petr Šabach, ale z nějakého důvodu se do toho pustil. Jen si to představte. Nosíte v hlavě spoustu nápadů. Spoustu myšlenek. Spoustu point. ...

Vsadím se, že vím, jak to bylo. Jeden chlápek, který se jmenoval Jerzy Kosinski, dostal hlad. A protože neměl prachy na jídlo, tak začal psát knížku. No dobře, možná to nebylo úplně takhle, Jerzy Kosinski není Petr Šabach, ale z nějakého důvodu se do toho pustil. Jen si to představte. Nosíte v hlavě spoustu nápadů. Spoustu myšlenek. Spoustu point. Spoustu překvapení. Co teď s tím? Tak dobře, začneme souvislostí. Co takhle nějaký hlavní hrdina? OK, proč ne. Měl by být moderní. Nebo snad přímo módní? Měl by mít potenciál. Mělo by být možné, aby vystupoval ve všech povídkách, které v knize budou - to je to, vy vlastně nemáte nějaký zvlášť souvislý příběh, ale máte spoustu povídek. A tak vymyslíte investora. Investor je ideální postava. Může dělat všechno a přitom nic. Může se stát kýmkoliv a může se objevit kdykoliv a kdekoliv, aniž byste jeho přítomnost museli nějak zvlášť vysvětlovat. Investor se taky pohybuje v patřičných kruzích a má konexe, o nichž by se běžnému pracímu prostředku ani nesnilo. Tak, co dál. Potřebujeme nějak rozumně zamaskovat, že se vlastně jedná o spoustu malých povídek. Jedna finta je postava investora, který se ve všech někde objeví a druhá ...hmmm... co třeba některé delší povídky rozsekat a vložit mezi ně nějaké jiné? Nebo některé příběhy vypravovat jako vysvětlení přicházející z minulosti? Tak jo, to by skoro stačilo, aby celek vypadal jako víceméně jednolitá záležitost.
O čem ta vaše knížka bude? No... potřebujeme něco, co se dobře prodává, co je dostatečně zajímavé, co dokáže aspoň nějak šokovat a na čem se dají ukázat...řekněme...třeba...určité paradoxy. A je to jasné. Sex. Co tak asi jiného. Paradoxy, krása a nechuť, odporné věci, něžné věci, rychle nebo pomalu, jak to komu sedí, politika a cokoliv do toho dokážete zamotat. Sex jako projev duše. Duše jako projev sexu. Cynismus. Empatie. Nebo to všechno a ještě víc. Netradiční záležitosti. Dva chlapi a jedna ženská, co se chová divně. Chlap předělaný na ženskou, který umí skvěle uspokojit chlapa (jaký to div!) a na předělávku se (samozřejmě) přijde v pointě. Znásilnění. Kamarád, který vás to naučí, vy to jednou zkusíte a jeho za to zavřou (jak jinak). Nacpete tam prostě všechno.
Jaké jsou vaše technické možnosti? Tak za prvé, jazykově jste na úrovni a umíte skvěle psát. Máte talent. Nicméně času není nazbyt, takže se asi nebudete párat s nějakými extra hlubokými myšlenkami, prostě tam nasolíte pár klasických záležitostí a rozporů, kupříkladu...no třeba, že by ten váš investor někomu moc pomáhal a pak byste tam nějak zamotali hodně zdůrazněný nevděk...no třeba...nebo nějaká holka by mohla být děsná v posteli, protože její mozek jest ovládán nějakou komunistickou propagandou...co já vím, na něco určitě přijdete.
Za druhé, reálie a studium vedlejších materiálů. Tak na tohle se vykašlete. Životních zkušeností máte habaděj, leccos jste taky procestovali...to bude úplně stačit. Když navíc napíšete, že se něco odehrálo v NY v Down Manhattanu, tak pro každého, kdo tam byl a má trochu literárního ducha (ti ostatní to stejně číst nebudou) vytvoříte atmosféru "jak sviňa". Bez popisu a bez námahy.
A za třetí...máte talent na vymýšlení překvapení, point, které vyrazí dech, jste hraví a umíte psát příběhy. Tak toho využijte, zatraceně!

Tak co, bylo to tak nebo nebylo? Ať už to bylo jakkoliv, tak Jerzy Kosinski napsal zkrátka a prostě komerční knihu. To vůbec neznamená, že je špatná. Naopak, formálně, jazykově, a mnoha jinými způsoby je vynikající (chválím skvělý překlad). Přesto je jasně vidět, že je poslepovaná výše popsaným způsobem a že není nijak zvlášť hluboká. Zcela jistě je pak šokující, pokud ovšem nejste otupělí vším tím svinstvem, které plave ve světových kanálech. Ale to záleží na tom, co jste v životě zažili.
Tak třeba jeden můj kamarád. Asi 30 let sbíral zbraně. Byl nadšený. Miloval je. Měl jich desítky. Vyprávěl o nich s úžasnou lehkostí a velmi technickým způsobem popisoval jejich přednosti při míření na delší vzdálenosti. Když mu bylo 32, jeho ženu zabili v naprosto nesmyslné situaci zbraní stejného typu, kterou měl doma a o které věděl naprosto všechno. A od té doby bylo všechno jinak. Když uviděl jakoukoliv zbraň nebo slyšel, jak o ní někdo vypravuje se stejnou lehkostí a technickým přístupem...tak se musel jít někam na stranu vyzvracet. Nedokázal to nijak ovládnout.
Také Kosinski popisuje znásilnění s obrovskou lehkostí a velmi technicky. Jak to přijmete, to záleží silně na vašem věku a životních zkušenostech, názorech a postojích. Něco vám řeknu. Jestli mně uprostřed knihy řeknete, že si to nechcete dočíst, protože už to prostě nejde, tak jste jeden z mála a zajímáte mě jako člověk.
Na závěr snad můžu jen dodat, že asi v polovině knihy jsem si všimnul, že příběhy silně připomínají logiku a nadsazenost detektivek. Přecvakl jsem si tedy v hlavě čudlík a až do konce jsem vždy na začátku jednotlivého příběhu byl schopný uhodnout, jak to skončí. Kniha zkrátka není geniální, je "jenom" dobře napsaná. A odporná, to jen tak mimochodem.

02.05.2005
Eda Ranny