Vsadím se, že vím, jak to bylo. Jeden chlápek, který se jmenoval Jerzy Kosinski, dostal hlad. A protože neměl prachy na jídlo, tak začal psát knížku. No dobře, možná to nebylo úplně takhle, Jerzy Kosinski není Petr Šabach, ale z nějakého důvodu se do toho pustil. Jen si to představte. Nosíte v hlavě spoustu nápadů. Spoustu myšlenek. Spoustu point. Spoustu překvapení. Co teď s tím? Tak dobře, začneme souvislostí. Co takhle nějaký hlavní hrdina? OK, proč ne. Měl by být moderní. Nebo snad přímo módní? Měl by mít potenciál. Mělo by být možné, aby vystupoval ve všech povídkách, které v knize budou - to je to, vy vlastně nemáte nějaký zvlášť souvislý příběh, ale máte spoustu povídek. A tak vymyslíte investora. Investor je ideální postava. Může dělat všechno a přitom nic. Může se stát kýmkoliv a může se objevit kdykoliv a kdekoliv, aniž byste jeho přítomnost museli nějak zvlášť vysvětlovat. Investor se taky pohybuje v patřičných kruzích a má konexe, o nichž by se běžnému pracímu prostředku ani nesnilo. Tak, co dál. Potřebujeme nějak rozumně zamaskovat, že se vlastně jedná o spoustu malých povídek. Jedna finta je postava investora, který se ve všech někde objeví a druhá ...hmmm... co třeba některé delší povídky rozsekat a vložit mezi ně nějaké jiné? Nebo některé příběhy vypravovat jako vysvětlení přicházející z minulosti? Tak jo, to by skoro stačilo, aby celek vypadal jako víceméně jednolitá záležitost.
O čem ta vaše knížka bude? No... potřebujeme něco, co se dobře prodává, co je dostatečně zajímavé, co dokáže aspoň nějak šokovat a na čem se dají ukázat...řekněme...třeba...určité paradoxy. A je to jasné. Sex. Co tak asi jiného. Paradoxy, krása a nechuť, odporné věci, něžné věci, rychle nebo pomalu, jak to komu sedí, politika a cokoliv do toho dokážete zamotat. Sex jako projev duše. Duše jako projev sexu. Cynismus. Empatie. Nebo to všechno a ještě víc. Netradiční záležitosti. Dva chlapi a jedna ženská, co se chová divně. Chlap předělaný na ženskou, který umí skvěle uspokojit chlapa (jaký to div!) a na předělávku se (samozřejmě) přijde v pointě. Znásilnění. Kamarád, který vás to naučí, vy to jednou zkusíte a jeho za to zavřou (jak jinak). Nacpete tam prostě všechno.
Jaké jsou vaše technické možnosti? Tak za prvé, jazykově jste na úrovni a umíte skvěle psát. Máte talent. Nicméně času není nazbyt, takže se asi nebudete párat s nějakými extra hlubokými myšlenkami, prostě tam nasolíte pár klasických záležitostí a rozporů, kupříkladu...no třeba, že by ten váš investor někomu moc pomáhal a pak byste tam nějak zamotali hodně zdůrazněný nevděk...no třeba...nebo nějaká holka by mohla být děsná v posteli, protože její mozek jest ovládán nějakou komunistickou propagandou...co já vím, na něco určitě přijdete.
Za druhé, reálie a studium vedlejších materiálů. Tak na tohle se vykašlete. Životních zkušeností máte habaděj, leccos jste taky procestovali...to bude úplně stačit. Když navíc napíšete, že se něco odehrálo v NY v Down Manhattanu, tak pro každého, kdo tam byl a má trochu literárního ducha (ti ostatní to stejně číst nebudou) vytvoříte atmosféru "jak sviňa". Bez popisu a bez námahy.
A za třetí...máte talent na vymýšlení překvapení, point, které vyrazí dech, jste hraví a umíte psát příběhy. Tak toho využijte, zatraceně!