65 %

Krauss, Lawrence M. - Proměny vesmíru

Historie celého vesmíru prostřednictvím osudů jediného atomu kyslíku; od okamžiku krátce po velkém třesku přes dnešek až po výhledy daleko za konec Slunce, Mléčné dráhy a hmoty vůbec. Takhle se s historií, vesmírem a vůbec popasoval teoretický fyzik, kosmolog a popularizátor vědy Lawrence M. Krauss.

Krátký nástin, proč je možné pozorovat historii celého vesmíru v jediném atomu je rozvinut v ukázce Vesmíru v atomu. Jak později Krauss přizná, jedná se o nápad již využitý, ovšem Primo Levi se věnoval na menší ploše životu atomu uhlíku v uplynulých dvou stoletích. Přesto se nejedná o polévku z druhé vody.

Krauss má dar vyhledávat zábavná témata a plnit je vědeckým obsahem (jak nejlépe napovídají tituly jeho dalších knih, jako Fyzika Star Treku, a podobně), jakož i schopnost trousit bonmoty: Ať se nám to líbí nebo ne, kvantová mechanika má jednu vlastnost společnou s jednáním amerických prezidentů: Pokud je nikdo nepřistihne při činu, neudělali nic špatného.

Vyzbrojen tímto personifikujícím, vztahovačným a veskrze praktickým vztahem k elementárním částicím, může konstatovat: V okamžiku, kdy se ve vesmíru objevilo hélium, sehrály elektrony stejnou operetku jako protony a neutrony v první miliontině sekundy po velkém třesku. Tento přístup je ostatně znám i z Feynmana a kromě něj zbývá jen dosti suché drmolení nepochopitelných fakt kvantového světa nebo rovnice s operátory.

Poněkud by se dala Kraussovi vytknout naivní víra v sílu světla vědy, respektive špatná příprava historických pramenů. Totiž, po Braheových objevech nejen že pálení čarodějnic nepřestalo, ale naopak hypertrofovalo v pálení všech za třicetileté války a následné zlaté období pálení čarodějnic jako nástroje náboženské unifikace společnosti. Nicméně strach ze zhroucení technologické civilizace a zavedení náboženské totality není nic, čeho bychom se nemuseli bát. Sám Krauss cituje soudce nad Lavoisierem, který údajně prohlásil, že nová republika vědu ani vědce potřebovat nebude. Připojíme-li místně známější vztah komunistických ideologů ke genetice a kybernetice, nemůžeme než pokyvovat hlavou: Stačí jedna generace vychovaná k ignoranci a mysticismu, a svíce (vědy) může zhasnout.

Ale kniha není o plakání nad rozlitým mlékem, ale o vzniku Mléčné dráhy a naší Země. Pravda, nevyhneme se tak reliktnímu záření a kvarkům. Dovíme se však, proč existuje reliktní záření, jak poslední dostatečně energetické fotony svými interakcemi s elektrony způsobily drobné fluktuace které vedly ke vzniku galaxií a jak molekulární vazby chladí molekulový plyn stlačovaný gravitací.

Jak již bylo řečeno, kniha sahá k současnosti, ba až daleko za ni. Z toho plyne, a to je jedna z největších předností knihy, že není jen o kosmologii a vzniku hvězd, ale i o vzniku planet (a především té naší a našeho Měsíce) o vzniku života, jeho vývoji a všemožných peripetiích. Je tedy vpravdě multioborová a kdo se nudil u kvarků, zabaví se u stromatolitů, horkých pramenů nebo jiných extremofilů. Po delší době je tak krátce shrnut současný (případně nedávný) pohled na vznik života, jeho rozrůznění na říše a vliv velkých vymírání. O posledně zmíněném byla kniha Tak, jako dinosauři a právě dle ní se Krauss dopustil occamovského zločinu vršení příčin nad rámec nutnosti (ale jenom málo).

Ostatně, rozvíjejících témat je více, doslovně je zmíněna Kischnerova práce na kalibraci rozpínání vesmíru. Sám autor patří ke skupině, která pak z tohoto a dalších podobných zjištění vyvodila, že asi 60% energie vesmíru je skryto v energii vakua, alias temné energii. Zde Krauss připomíná, že právě toto zjištění zpátky učinilo z fyziky empirickou vědu.

Vědečtěji seznámenějšího čtenáře překvapí Kraussovi kámoši, o kterých trousí historky: Dyson, Wilczek (Evoluce nikdy nevynalezla kolo.), což z knihy činí i zajímavý artefakt historie vědy. Je třeba znova připomenout rozsáhlé biologické partie - látkovou výměnu extremofilních archeí a baktérií, kvašení, vznik dýchání kyslíku a fotosyntézy.

Avšak, buďme i kritičtí: Knize chybí obrázky, jsou tam jen tři, ukazující, jak se dělí kvarky na nukleony. A to je málo. Následně musí být v textu vypisována čísla, což je náramně vyčerpávající matoucí a únavné. Primitivní schéma by vydalo za 3 strany děsivých kolikanásobků a mocnin s kolika nulami by bylo potřeba, aby se lžička kvarkové hmoty vyvážila lopatami pilin z kanadské sosny a podobných výpočtů kolikanásobků a kolikrátevíců.

Občas mi tedy přišlo, že kniha má hluchá místa, ale nápad je vtipný a provedení tak multioborové, aby překvapilo téměř každého.Rozdělení je zhruba třetinové na kosmologii, planetární geologii a biologii. Zajímavé jsou konotace globálního oteplování, ať už srovnáním s teorií zmrzlé Země jako rozbušky kambrijské evoluční exploze nebo s pozorováním klimatu Marsu a Venuše. Ohodnocení si zaslouží i nepatetické shrnutí naší budoucnosti v řádu miliard let a výlety do světa sci-fi.

Vydala Paseka v roce 2006.