80 %

Krupička, Jiří - Zmatek

Koncem devadesátých let jsem v výprodeji narazil na knihu jakéhosi Jiřího Krupičky, na Renesanci rozumu. Stačilo prolistovat a věděl jsem, že bude moje. Několik let už sice uběhlo, ale nepřečetl jsem si ani ji, ani Flagelantskou civilizaci, ani Starou pevnost, ba ani Rozmanitost života. Krupička se stal obětí mé lenosti, ačkoliv jeho názory mnou rezonovaly: Odpor k postmoderní relativizaci, nevíra v to, že všechno přeci teď půjde samo a pořád lépe, pátrání po principech věcí, které máme za samozřejmé, včetně dotazů po cílech "jiných" - věc před 9/11 naprosto nevídaná. Až teď, okolnostmi přinucen, přečetl jsem Zmatek a jsem, jak jinak, zmatený.

Krupička, vzdor věku, je stále - intelektuálně - při síle! To, co psal v roce 1949, kdy jej komunistický režim za pokus vyvézt rukopis knihy Člověk a lidstvo poslal na 16 let do vězení, píše stále. Naštěstí tomu není tak v tom neprostším slova smyslu, nejedná se o sedmý vývar ze sekery. Nicméně témata se opakují, byť v novém pohledu a s novými příklady. Vidím v tom jednu z hlavních zásluh knihy: je to koncentrát společenského "kvasu" - diskutovaných témat, kontroverzních otázek a suma náhledů a způsobů řešení, jak byly v uplynulých letech aplikovány. desetiletí a tisíce stran novin, časopisů, stovky knih a televizních pořadů, to vše je v ní shrnuto. Spáč probuzený po desetiletích by po jejím přečtení mohl jít kverulovat do hospody.

Jako ten, kdo však - ve svém malém okolí - zapaloval i hořel, jsem na všechny tyto otázky narazil. Při čtení jsem si je zopakoval, ale zážeh srovnatelný s náhledy do Renesance rozumu jsem nezažil. To je především moje chyba. Vzdor poněkud brblavému vyznění následujících odstavců proto předesílám, že Krupičkovu knihu kladně a vysoce hodnotím a je mi sympatická. Ostatně, nezapomínejme, že Krupička je pravý vězeň svědomí a kdyby byl Tibeťan (16 let vězněný za své dílo), nosili by jej v celém západním světě na rukou a ještě by se prali o to, kam jej ponesou! U nás obdržel v  roce 2000 cenu PEN klubu za celoživotní dílo.

Čtenář Krupičkových knih by měl především vědět, že se ve své podstatě jedná o filozofické traktáty. Autor dokonce v mnohých kapitolách užívá oblíbené starořecké techniky dialogu. Kniha se přesto čte snadno (pro nezvyklé na obdobný text to znamená: snesitelně). Dovolil jsem si vyloupit anotaci k Renesanci rozumu, která ve své obecnosti poslouží dobře i zde: J. Krupička na úvod upozorňuje na postmoderní skepsi vůči rozumu, ale říká, že "nic lepšího než rozum nemáme a mít nebudeme." Proto dává rozum do vztahu s filosofií, vědou, logikou, vzděláním, mozkem, rozumností a vesmírem. Řeší otázky politiky a demokracie. J. Krupička se ptá, jaké jsou největší problémy lidstva, hovoří o globalizaci, o kulturním relativismu (vůči kterému se vymezuje), o samotném pojmu kultury vůbec.

Jak jsem již předeslal, Krupičkův záběr - celý náš svět - se nemění. Detailněji shrnuté otázky lze nalézt v ukázce z úvodu (PDF), je jich několik stran. Krupička není optimista, ale touho knihou se šedý závoj skepse a pochybování vine přece jen významněji. Především je to jistým způsobem cítitelný osobní smutek. Mnohé z dialogů, kterých je opravdu hodně, ukazuje na převyprávěné skutečné osudy. Myslím, že pod touto knihou by nemohlo být napsáno, že postavy jsou smyšlené a že nebylo ublíženo žádnému zvířátku.

Optimismus nebo pesimismus je tak volbou hlavně osobní, hledáním hodnot a jejich následováním. Podstatný je rozpor mezi osobním ziskem a společenským ziskem. V tomto ohledu je Krupička striktní konfucián, proto také brojí proti relativizaci, protože zisk společnosti můžeme definovat jen pro dostatečně definovatelnou společnost. Rozmývají-li se nám hodnoty a definiční obory, nemůžeme přesně určovat ani zisky a ztráty, s výjimkou právě osobní, sobecké roviny.

"Marnost nad marnost a vše je marnost". Krupička-Kazatel je ovšem trochu gnostikem. Z textu je cítit touha po pravdě, neboť, kdo ji spatří, bude ji následovat vykoupen ze svých omylů. Ale pozor, jak hořce doznal i Freud, vhled (poznání pravdy) neosvobozuje. Lidé nadále sledují svůj blahobyt a ne svědomí. Útok na Irák není proto důsledek Bushovy tuposti, ale finančních zájmů jeho voličů, úplně stejných, jaké popisoval Ally. Za voláním proti primitivismu, věren autorově škole, vidím primitivní touhu nařizovat.

Hledání správného politického řádu mi vůbec hnulo žlučí, neboť v mnohém autor ukazuje, že dokáže plnohodnotně česky brblat, ale nikoli předkládat řešení. především v jiném než zcela osobním kontextu nedokážu pochopit prudernost! Američané dnes nosí plavky delší než před sto lety. Jsou už proto mnohem lepší než byli v éře dětí květin? Domnívám se, že tepat nevěru a promiskuitu je nehodné zralého muže. Chápu, společenský řád drží, jen pokud jej prosazuje dostatečné množství členů společnosti, ale to je tak jako tak úměrné počtu členů společnosti, kterým se toto uspořádání hodí. Zastánce názorů, která jeho život neurčují, směřuje do stejného bahna jako Rousseau, který dával své děti do sirotčince, aby měl klid na psaní spisku o výchově dětí.

Krupička vede boj na dvou frontách, proti domácím rozvratníkům a proti cizím ultrakonzervativcům. Alespoň, že cítím stesk po idealistické hrdosti hippies vyrážející v blbosti ideologické i společenské. Jinde zase, on tepatel rozkladu západní kultury a relativizace opěvuje rovnost v muslimské společnosti a zachování tváře ve staré Číně. Stačí přijet do muslimské země a na vlastní oči uvidíte, jak velké nic je dospělý muž - číšník pro dívenku ze soukromé školy. pokud se podíváme do dějin, namísto do příkladných knih literátů pěstících konfuciánské ctnosti, opět uvidíme hlavně korupci a lámání vazů místo zachovávání tváří.

Proč ta úcta na důstojné oděvy? Chceme morální Západ, ale nehledáme jej u dánských profesorů v otahaných manšestrácích, ale u orientálských hochštaplerů v bílých oblecích. Přijde mi divné, že boj proti odchylkám vede člověk, který si za to, že nechtěl být stejný odseděl 16 let. Teprve státní moc dala komunismu do rukou rozhodující zbraň. Pravdu, tu pragmatickou pravdu měl Stalin, ne Trockij. A na závěr jsem našel i chybu! Irácká vládní strana byla BAAS, nikoli BAATH.

Přesto vše přistupuji stále ke Krupičkově knize pozitivně, nutí myslet nebo se alespoň zamýšlet, nedává konečná řešení, ačkoliv se je pokouší nabízet. Zmatek jako odraz zmatené doby, kdy podle volnotržníků, změní magická ruka trhu starou, zakořeněnou mentalitu sepětí s určitým kolektivem a nahradí ji pocitem trvalé radosti ze svobody, výběru z bohatství nabízeného hypermarkety a zábavními a cestovními podniky všeho druhu. Napadá mě, že v jistém ohledu je pokračovatelem Krupičkova ne-optimismu, ovšem v nekonzervativní a velice ne-prudérní či rovnou obscénní formě, Jan Stern. Víme, co nás mate?

Vydala Paseka v roce 2008.