70 %

Kubát, Michal - Vývoj a proměny státního zřízení Polska ve 20. století

Tato práce je pokusem přehledně a srozumitelně vyložit složité téma vývoje a proměn státního zřízení Polska ve 20. století. Takto charakterizuje svou institucionálně politickou studii Michal Kubát. Polsko má jednak obdivuhodnou tradici státnosti, ale ve 20. století též i tradici jejích pestrých proměn. Zajímavost institucí samotných autor obhajuje citátem z politologa Sartoriho: Věřit, že nezáleží na společenských institucích, ale na pluralitní společnosti je behavioristický nesmysl.

První odstavec naznačil, že tato útlá kniha je určena zájemcům o moderní Polské dějiny nebo politologii (což nemusí být nijak úzký okruh osob) i "běžný" čtenář historických knih v ní však nalezne mnoho zajímavých postřehů. Ve své podstatě by je tam mohl a vlastně i měl hledat každý volič, protože polský příklad ukazuje mnoho jednoduchých špatných řešení, po kterých voliči touží, i mnoho správných zásad, které vždy přinášejí výsledky, ovšem zaplacené.

Ve stručném přehledu kniha uvádí do politických dějin Polska, respektive do příčin a následků vzniku první, šlechtické rzecipospolité. Vychází z Něšavkého privilegia Kazimíra Jagellonského od nějž přechází k předvečeru dělení Polska a Barské konfederaci. Trojí dělení Polska a jeho vymazání z mapy v roce 1797 je traumatem polských národních dějin a jedním ze základních elementů moderujících vývoj Polska ještě hluboko ve 20. století.

Kubát zmiňuje nejen Květnovou ústavu (tj. druhou moderní ústavu na světě), ale i ústavy napoleonského Varšavského knížectví a s Ruskem personálně svázané kongresovky. [Národnostní vývoj v tomto období nedávno shrnula kniha Za naši a vaši svobodu.] Cesta k novému Polsku a druhé republice se opět neobešla bez soupeření proruského a proněmeckého tábora.

Bezesporu překvapí, že generál Piłsudski byl kandidátem na Rakousko-Uhersko orientované Polské socialistické strany. Vzdor tomu, že píše: V roce 1926 byl porušován duch ústavy, v roce 1930 i její litera, je Kubát k období Piłsudského vlády po převratu shovívavý a odmítá jej hodnotit jako totalitní.

Politický chaos druhé republiky včetně pučů a atentátů [shrnutí kupříkladu v Diktaturách v rukavičkách] vystřídala mnohem temnější situace okupace a Generálního Gouvernementu - byl klasickým příkladem právní fikce, jejímž úkolem bylo zastřít realitu okupace. Tato kapitola obsahuje též části o exilové vládě a další polské specialitě, podzemním státě.

Obojí ostatně přechází do části věnované Polsku po druhé světové válce a budování socialistického režimu. Vzhledem k tomu, že polští komunisté byli i po válce zcela okrajovou silou a Polsko geopoliticky velmi významné, postupoval Sovětské svaz při konstruování sovětského režimu jinak než v případě Československa. V dalším se ostatně ukáže, že i výsledky byly řádově odlišné od stavu, jaký se vyvinul v Československu.

Za zmínku jistě stojí, že ve zmanipulovaných volbách v lednu 1947 získala protisovětská Polská lidová strana oficiálně 10,3% hlasů, zatímco současná bádání ukazují, že de-facto to bylo mezi 70 a 80% hlasů. Ovšem již od voleb v roce 1957 působil v parlamentu katolický poslanecký klub Znak a od roku 1976 Výbor na obranu dělníků, jediná, veřejně působící protisystémová opozice v komunistických zemích.

Od roku 1981 Kubát hodnotí systém polský režim jako vojensko-byrokratický autoritarismus a mocenské postavení strany po roce 1983 za okrajové (podstatná byla vláda). Rovněž píše, že různé pokusy strany a státu o nasazování "trojských koní" do katolické církve skončily nezdarem, což, jak víme z tisku, je velmi vzdáleno realitě. Tyto zmínky nás uvádí do třetí republiky, období po roce 1989, které je aktualizováno až do roku 2005.

Každá kapitola je uzavřena povšechnými podkapitolami o lidských a občanských právech, státní správě a postavení církví. Celá kniha pak celkově hodnotící kapitolou, která v případě Polska zmiňuje tradici vůdců stojících nad institucemi, ačkoliv přiznává, že se nakonec nepotvrdilo, že by letitá ústavní tradice byla zásadní pro ústavní režim. Moderní polská ústavy byly tvořeny pragmaticky. Podstatným je jistě i zjištění, že: Jistý chaos nemusí automaticky znamenat ohrožení demokracie.

Vydalo Dokořán v roce 2006.