80 %

Kulhánek, Jiří - Povídky

Jiří Kulhánek - netřeba myslím toto jméno českého sci-fi autora příliš představovat. Knihy jako "Cesta krve", "Noční klub" atd. patří k nejcennějším kouskům ve sbírkách mnohých českých fandů fantastické literatury. Mnohokrát přečtené, v nelibosti půjčované, katastroficky nesehnatelné. Přes všechnu popularitu Kulhánek až tak o blaho svých čtenářů nedbá. Nerad vydává reedice, píše knihy dlouho a podle mnohých málo. Stejně to bylo i s právě vydanou knížkou "Povídky", u které varoval už předem, že se mu do ní nechce, a jakékoliv informace o blížícím se vydání máme brát jako internetové kachny.

Ale neuběhlo ani pár měsíců a "Povídky" jsou na pultech knihkupectví. Mluvit v tomto případě o knize je ale asi nadnesené. Egon Čierny v Poutníku se asi nechal inspirovat sběratelskou mini sérií M. Žambocha z nakl. Triton, a výsledkem je kolibřík (8x9cm) o 79 stranách za 79,- Kč. K tomu jako obálku použil reverzní výřez z mé nejoblíbenější autorovi knihy "Vládci strachu". A co všechno fanoušek za svých 79,- Kč dostane? Kromě nového kousku do sbírky jen dvě povídky, obě k tomu datované roky 1992-3. První z nich - "Je 7.00 - pro dnešek nejvyšší čas zabít svého prvního policajta" - vyšla už v Ikarii a je ze světa Divokých a zlých. Osmistránková povídka "Trojúhelník" by měla být pro čtenáře novinkou, i když tedy zastaralou.

Co jiného říct k povídkám? Je to Kulhánek ve své pravé podstatě - krvavý, sarkastický, plný šibeničního humoru a super hrdinů. Tedy aspoň v první povídce o zabíjení policajtů v naši budoucnosti. Je to o válce klanů Pilotů a Policajtů, a můžete hádat, který klan je blbější, a který to asi prohraje. Příjemná odreagovačka odehrávající se v Praze a na mrazivé planetě Pluto (nebo možná vlastně už ne- planetě). Krev teče proudem jako při povodních v roce 1997, mrtvých je asi stejně jako při středověkých morových ranách, a vy se výborně bavíte (když máte zkaženou duši).

Oproti tomu povídka "Trojúhelník" je přece jen z trochu jiného , dänikenovského těsta. Příběh z současnosti se odehrává v oblasti nechvalně známé jako bermudský trojúhelník a hádejte co asi člun americké pobřežní stráže najde osamoceně plavat po moři? Povídka se liší především tím, a to bude asi pro mnohé zklamáním, že potoky krve a haldy násilných obludností z manuálu pekla zde nenajdete. Ale o to je příběh napínavější. Na rozdíl od první povídky zde je konec nepředvídatelný a šokující. Ale o černý humor ani zde nepřijdete. Příběh je tím o mnoho napínavější, a musím osobně říct, že z těch dvou se mi líbil více.

Dále asi k tomuto kolibříku není co dodat. Za 79,- Kč dostane 79 stran přesně toho, co Kulhánka znalí kupující očekávají. A ti druzí, no za takový pakatel byste ten zázrak české science fiction mohli vyzkoušet.

16.11.2007