70 %

Kurdnáč, Joni - Beetles na brigádě /a štěňata jsou psi-y/

Na obálce stojí "Příběhy pouze pro kluky kolem 15 let /+- 10/, včetně dosud nepublikovaných postřehů", já se ale domnívám, že vyprávění může pobavit i starší čtenáře, a to jak muže, tak ženy. Můžeme si přeci zavzpomínat. Testováno na lidech!

Když se mi tahle knížečka dostala do rukou, čekala jsem příběh typu "Bylo nás pět", a po přečtení musím říct, že se má očekávání zčásti naplnila. Je tu samozřejmě jiná doba, charaktery postav a v neposlední řadě se jistě nedá srovnávat styl s neopakovatelným vypravěčským mistrovstvím Karla Poláčka. Ale to by bylo jako chtít poměřovat například všechny tvůrce science fiction s jejím velmistrem A. C. clarkem. Nemožné. Abych Vám více přiblížila, čeho se můžete v Beetles dočíst, nařeďte ve svých představách Poláčka knihou "Dospíváme v muže". Zní to možná trochu divně, ale myslím, že přesně tahle směs odpovídá. Nechci Vám namlouvat, že bych knihu o dospívání chlapců četla, mám ale poměrně bohatou fantazii a řadu sekundárních zdrojů, a tak si umím její obsah dost dobře představit.

Proč přirovnávám beletrii zrovna k populárně-vzdělávací knize tohoto typu? Je totiž trochu zvláštním způsobem pojata. Kromě úvodního varování ohledně potenciálně škodlivého 'lechtivého' obsahu, jsou dokonce i jednotlivé kapitoly označeny věkem, od kterého jsou 'přístupné' - od šesti do patnácti let. To už myslím autor s obavami z kažení mládeže trošku přehnal, přecijen mám za to, že popisované záležitosti k dospívání zcela přirozeně patří. A pokud by snad rodič knížku pořídil mladšímu potomkovi, těžko mu bude zakazovat poslední kapitolu, jelikož mu ještě nebylo 15 (a ještě méně si umím představit, že by potomek uposlechl).

Celý příběh je vlastně o tom, jak se z kluka, který chodí na hrušky a tajně kupuje karty, postupně stává mladík zaneprázdněný starostmi o své mužství a stejným, ne-li větším dílem rovněž o něžné pohlaví. Objevování dívek i vlastního těla je podáváno lidsky, nijak nadneseně nebo snad přehnaně expresívně. Dočtete se něco málo o životě na venkově v padesátých letech, o kouzlu společných sprch a sportování, studiu cizích jazyků nebo první pracovní zkušenosti v socialistickém hospodářství. Vše je většinou docela nenásilně prošpikováno radami a poučeními, kterých se hlavnímu hrdinovi postupně dostává. Ať už jde o nevýhody nikotinové závislosti nebo tajemství velikosti penisu.

V dnešní době může být možná až trochu k smíchu, že se mládeži dostávalo více "odborných konzultací" od sportovní lékařky nebo tělocvikáře a nikoliv od rodičů. Doba ale byla prostě taková a ve výchově platily poněkud jiné zásady než dnes, kdy (pevně doufám) je běžné, že rodiče mluví s dětmi o otázkách sexu a dospívání otevřeně.

Celkově hodnotím vyprávění jako příjemné a odpočinkové čtení, i když občas mě trochu rušilo zbytečné rozčleňování děje do malých kapitolek o několika odstavcích. Myslím, že kromě mladých pánů, kteří jsou dneska zřejmě beztak již dost poučení z různých časopisů pro mladé, by příběh mohli ocenit hlavně čtenáři, kteří své dospívání prožili v podobné době.

30.03.2005
alza