100 %

Le Guin, Ursula K. - Čaroděj Zeměmoří

Žánr fantasy je dnes čtenáři stejně žádaný a čtený jako jakýkoliv jiný. Doby, kdy dospělí čtenáři tuto literaturu považovali za záležitost pro děti a mládež, nebo jako naprostou brakovou záležitost, jsou už téměř pryč. A celosvětový zájem o knihy jako Harry Potter a Pán prstenů udělal z fantastiky primární záležitost.

"Čaroděj Zeměmoří" je už dnes klasika tohoto žánru. Zatímco hlavním boom fantasy začal někdy až ke konci 20. století, Le Guinová svoji knihu už napsala v roce 1968. Jde o příběh, který splňuje všechny požadavky fantasy, ale přece jen se od těch tisíců dnešních románů liší. Už na první pohled zaujme rozsah, který nedosahuje ani dvou set stran. Pokud se podíváte na nabídku dnešních knih tohoto typu, každá má kolem pěti set stran, a už na přebalu slibují množství dalších pokračování. Cyklus "Zeměmoří" do dnešního dne má sice taky už další čtyři pokračování (plus povídkovou sbírku), ale všechny jsou to opět dost útlé knihy.
Jinak příběh má všechny prvky epické fantasy. Obrovská ostrovní říše Archipel, po které hrdina stále cestuje, množství postav, které se do jeho osudů připletou, magie a tajemné bytosti. A tak aby se to všechno "vlezlo" do tak malého prostoru, autorčin jazyk se velmi strohý, ale o to výstižnější. Její zájem je plně věnován postavě hlavního hrdiny, chlapce Geda, a tak ostatním popisům - věcným i postav, věnuje jen maximálně nutný prostor.
Dá se říct, že i příběh není až tak běžný. Zatímco v dnešní době převládá fantasy tolkienovského typu, to znamená boj mezi dobrem a zlem, kdy je jasný cíl, kam kniha musí směřovat, Le Guin vystavěla příběh na osobních problémech hlavního hrdiny, a ne celé říše. Žádné cizí království nechce napadnout Archipel, ani zplozenci pekla neotevřely brány a nemasakrují svět. Jak jsem už naspal, celý děj se točí kolem chudého chlapce z ostrova Gont, který je vychováván pouze svým otcem kovářem. Místo mrtvé matky zaujala nakonec jeho teta, vesnická bylinářka a čarodějka, která v něm objeví zdroj obrovské magické síly. I její laické znalosti ale stačí k tomu, aby Ged zachránil pomocí magie celou vesnici před nájezdníky. Ten slavný čin nezůstal bez odezvy a brzy se ve vesnici Deset Olší ukáže starý muž, velký gontský čaroděj, který ho začne zasvěcovat do vyšší magie. Ale Ged touží po okamžité kouzelné moci a znalosti, a tak odchází na slavnou čarodějnickou školu vyššího umění na ostrově Roke. Jeho nadání je viditelné už od prvních lekcí, kdy za pár týdnů zvládne učivo na celý rok. Ale stále touží po důkazu své moci, a ta přijde v momentě, kdy se svým rivalem - spolužákem Jaspise trumfují ve svých znalostech vyšší magie, a Ged vyvolá temnou sílu, Stín, něco tak děsného, že ani arcimág nedokáže proti tomu bojovat. Zlo je venku, skrývá se a čeká, a jediný, kdo ho může zvládnout je ... Ged. Cesta za Stínem, z kterého se vyklubu něco jako jeho špatné já, začne a skončí až zničením jednoho z nich.
Kniha poprvé u nás vyšla už v roce 1992, v dnes myslím už neexistujícím brněnském nakl. AF 167. Už ten rok jsem ji přečetl, a od té doby ještě jednou. Teď kniha vyšla po druhé v nakl. Triton, a tak jsme neodolal, a znova jsem se ponořil do jejího příběhu. Pokud se ptát sám sebe, čím mne ta kniha tak okouzlila, myslím, že je to samotným Gedem. Je to postava, která nemá žádné prvky z konzumní fantasy, nezachraňuje celý svět, není vyloženě dobrý ani zlý, a právě to z něj dělá něco jako normálního člověka našeho světa. Je hodný k ostatním, ale přece jen v něj dost, abych tak řekl, pubertálního vzdoru a pýchy. Je na cestě za úkolem, který se týká především jen jeho a ví, jakou cenu za může zaplatit.

14.06.2005