100 %

Leary, Denis - Rakovinu nevyléčíš

Knihu "Rakovinu nevyléčíš" napsal tento americký herec a spisovatel pro Mezinárodní umělecký festival ve Skotsku v roce 1990. A festival i přes protesty vyhrál. A kdo tuto knihu přečetl, pochopil proč. Protože toto dílo je neuvěřitelná kritika na současný americký život a politiku. Jak se píše na přebalu: "smrtící gagy ultračerného humoru, drogy, ...

Knihu "Rakovinu nevyléčíš" napsal tento americký herec a spisovatel pro Mezinárodní umělecký festival ve Skotsku v roce 1990. A festival i přes protesty vyhrál. A kdo tuto knihu přečetl, pochopil proč. Protože toto dílo je neuvěřitelná kritika na současný americký život a politiku. Jak se píše na přebalu: "smrtící gagy ultračerného humoru, drogy, sex, smrt, hovězí maso, Ježíš v McDonaldu, uříznuté penisy, atd." Pokud znáte miamského humoristu a novináře Dave Barryho, tak si jeho sloupky převeďte do extrému, neberte si servítky s vulgarismy a můžete si udělat představu, jak vypadá Learyho dílko.
Nesnaží se nic vymýšlet, jen prostě se ohlíží za současným americkým životním stylem, o jehož absurditě nelze diskutovat. Stačí se jen dívat na TV zprávy, číst noviny a časopisy, a pak nelze chápat, proč se tolika lidem chce žít v takové "pošahané" zemi, jako je USA. Vybírá si témata jako vegetariánství, boj proti kuřákům, plastickou chirurgii, japonská ekonomická nadvláda, americké válečné tažení v Iráku, sexualitu atd, a převypráví to dle vlastního selského rozumu, převede různé tendence do krajních mezí, a tím poukazuje na nesmyslnost současné Ameriky. Těžko se o tom píše, musí se to číst, a musíte mít rádi černý, hodně černý humor.
Jako ukázku bych vybral Ježíše Krista, o kterém píše: ".. že zemřel v pravej čas. Kdyby se dožil 40, skončil by jako Elvis. Na to vemte jed. Měl tu svou družinu – 12 chlápků odhodlanejch udělat cokoliv, co si zamanul. V té době už byl dost slavnej. Kdyby se dožil 40, chodil by po Jeruzalému s pivním pupkem a hartusil by: K čertu, jsem syn Boží, dejte mi hamburger a hranolky!
Ale pane, máš už dost přes váhu….
Di do prdele. Proměním tě v malomocného. Okamžitě mi dej hamburger s hranolky. A kde je ta Máří Magdalena? Jsem nějakej nadrženej!"
Tak v tomto duchu rozvíjí své myšlenky. A to si nedovedete představit, jak skvěle rozebral ochránce zvířat, nebo jak chlapi nestíhají výhody plastické chirurgie. Případ s utrhnutým penisem je jedinečný.

Dost řečí. Prostě si to přečtěte!

23.01.2005