80 %

Leavitt, David - Muž, který věděl příliš mnoho

Sněhurka se zakousla do jablka a upadla do věčného spánku. Nic nepomohlo, že byla nejlepším střelcem v domobraně, že zachránila tisíce životů rozkódováváním zpráv německé armády a námořnictva a že vždycky mluvila pravdu a dbala na smysl slov. Té Sněhurce totiž na cestě ke štěstí vadilo, že nosila místo pásku provázek, a vzhledem k zákonu o "nepřístojné nemravnosti" platnému v Anglii do roku 1967 také to, že byla chlap, Alan Turing. To je ten muž, který věděl příliš mnoho a neváhal dávat praktické odpovědi.

Poslední dobou můžeme vzpomínat lidi, kteří něco významného dokázali, i když byli homosexuálové a spáchali sebevraždu. Není to dlouho, mlčení prolomil Davie s roce 1987, do té doby se Turingovy zásluhy o počítač připisovaly jeho učiteli von Neumannovi. David Leavitt udělal z Turingovy orientace jeden z nosných kamenů knihy, byla prý původcem Turingova odlišného pohledu na problémy. Jistým způsobem se tak dá usuzovat z jeho rozborů inteligence strojů, jinde je to závěr nadsazený.

Podivné je, že Leavitt uvádí Turingova otce jen jako účastníka početí a naopak nezmiňuje, že rodiče střídavě žili v Indii, kde byl otec úředníkem v Uríse. Zvláštní, patrně po vzoru samotného Turinga, který rozhodně nebyl tuctové dítě. Vymýšlel si slova, ale nebyl schopen pochopit kalendář. Jeho přístup k životu a lidem by mu přinášel problémy i nebýt jeho orientace, kterou na dobové poměry vůbec nezastíral - bezdůvodné lhaní nebo zastírání pravého stavu věcí byla jedna z věcí, které netrpěl a předpokládal, že ostatní také ne. Svým opakovaným cimrmanovstvím (objevováním objeveného) ostatně celý život ukazovat, že se nehodlal smířit s tím, že lidé se nechovají podle jeho názoru.

Pomiňme teď, co vše o géniově dětství nám autor zamlčel a přesuňme se s ním na King´s College v Cambridgei, kde Turing nastoupil na studia a která měla liberálně tolerantní, přímo "homosexuální" pověst. Vzdor tomuto takřka ideálnímu prostředí se Turing, poznamenaný smrtí své tajné dětské lásky Christophera Morcoma, vyhýbal místní lepší společnosti a navazoval patrně spíše krátkodobé, příležitostné vztahy. Tak a tím končí vše skandální a honosné vytrubování rozdílné orientace vyšumělo, aniž přineslo závěje skandálů a detailních nechutností.

Naštěstí kniha na bulvárních základech nestojí! Leavitt má neuvěřitelnou schopnost převést vypravování o malém Turigovi podpalujícím lupou vosk a vyučujícím algebru v rozbor dobových matematických problémů, jejich historicko-společenského pozadí a detailně rozebrat Turingovo řešení těchto problémů. Jak tato proměna přichází lze shlédnout v ukázce z Univerzálního stroje, což je kapitola o vyřešení problému rozhodnutelnosti.

Rozhodnutelnost byla spolu s bezesporností a úplností tím, co v roce 1928 požadovat Hilbert. Druhé dva pilíře aritmetiky podťat v roce 1931 Gödel důkazem vět o neúplnosti. Ke stejnému logickému paradoxu vedoucím důkazem vyvrátil Turing rozhodnutelnost. V knize máte jedinečnou možnost jeho postup konstrukce Turingova či spíše a-stroje a kódování jeho programu sledovat. Sledovat, jak se počítané číslo zaplétá s programem, který určuje postup Turingova stroje, vyžaduje vůli a svěžest, ale ne v míře neúnosné. Navíc je v nástinu a se vzorci uvedena konstrukce Gödelova čísla a vlastně postup jeho vyvrácení úplnosti aritmetiky (ve smyslu Russellových Principia Mathematica).

Turing sám ke svému důkazu napsal: Ačkoliv zní výtečně, má tu nevýhodu, že může ve čtenářích zanechat pocit, že se někde musela stát chyba. A opravdu, zacyklení nezacyklitelného univerzálního testovače počitatelnosti DU vložením jeho vlastního popisného čísla DU do něj samotného je intelektuálně bolestivé, i když už víme, že to funguje. Nicméně, doba byla na tento objev evidentně zralá. Sotva Turing odevzdal Maxu Newmanovi rukopis svého článku, obdržel tento již publikovaný článek Alonza Churche o λ-definovatelnosti. Ve stejné době se objevilo asi pět různých řešení. Turing začal pracovat u Churche, ale vztahy musely být napjaté, jak je patrné z rozhovoru s Churchem desetiletí po smrti Turinga. Church Turingovi nikdy neodpustil, že Gödel považoval jeho formulaci řešení za nedostatečnou. Intelektuálním vřením vznikající informatiky se dále mihne Shannon, Riemannova prvočíselná věta a Sněhurka a sedm trpaslíků. Píseň zlé královny si prý Turing ještě dlouho broukal...

Po dvou letech v Princetonu se Turing vrací na Cambridge, kde se stává fackovacím panákem Wittgensteina, alespoň dle autora, jinak byl Turing spíše kreativně opoziční. Je zajímavé, že Leavitt nezmiňuje Wittgensteinovu homosexualitu (o té se dokonce nepíše ani na české verzi, proto je odkaz anglický). Turingovým přechodem do Bletchley Parku v letech druhé světové války začíná druhá polovina knihy zasvěcená šifrám, kódování a konstruování počítačů. Stejně jako v prvé části formální logiky si čtenář ve druhé užije detailní výklad funkce šifrovacího zařízení Enigma (zmiňme také jejího vynálezce Scherbiuse). Tato část se skrze konstrukci "bomb" - strojů hledajících kombinace rotorů v Enigmě stáčí k Turingově touze sestrojit univerzální počítač.

Znova nezbývá než obdivovat, jak autor dokáže skloubit bulvární vypravování s neobyčejně detailními a výtečně vyloženými vsuvkami popisujícími vědu, kterou se zabývali zmiňovaní podivíni. V poválečné době nabírá knihy truchlivý ráz. Turing přechází mezi pracovišti, nikde nevydrží do konečné realizace. Jeho koncepce ACE se liší od amerického ENIACu a britská vláda se bojí, že vlastní koncepcí zaostane za USA. Zde je nutné poznamenat další faktický detail, Leavitt neuvádí, že manchesterský počítač se jmenoval Mark 1.

Je patrné, že Turing se jednak snažil žít "normální" život - koupil si poprvé v životě dům, prý jako ze Sebaldových Vystěhovalců. Ovšem neuspokojivý osobní život spojený s náběhem k paranoidním reakcím jej stále vzdaloval konvenčním lidem, ať již stále trestnou orientací, tak neupraveností. Finální tragédií se ukázalo seznámení s mladým prostitutem. Turing vykradený dům ohlásil policii a vzdor tomu, že oni dva se udobřili, policie Turinga za to, že na sebe upozornil sebrala. Navíc se jako vydiratelný stal bezpečnostním rizikem pro stát. Estrogenové injekce měnící povahu spolu s policejním dozorem a vrozenými předpoklady vykonaly své. Průkopníka programování, tvůrce počítačů, logika, matematika a filozofa našla jeho bytná otráveného kyanidem, v němž bylo namočeno jablko.

Firma Apple tuto souvislost popírá, její jablko prý odkazuje k Newtonovi. Ačkoliv zlí jazykové tvrdí, že Newton by pomyslel na něco úplně jiného, kdyby dostal pod stromem nakousnutým jablkem.

Hodně obsažná kniha, komu nestačil úvod do Gödelovy Neúplnosti, případně hodlá v tématu pokračovat, tomu nelze, než doporučit. Na své si však přijdou i jiní zájemci o matematiku a programování. Komu by nestačila ani kniha, ten v ní nalezne tři strany dalších zdrojů, kupříkladu Turingovu "domácí" stránku.

Vydalo Argo a Dokořán v roce 2007.