75 %

Leuner, Hanscarl - Katatymně imaginativní psychoterapie

Katatymně imaginativní psychoterapie (KIP) je další z řady metod vycházejících z jungovské hlubinné psychologie a skrze ni z psychoanalýzy. Předkládaná kniha je úvodní příručkou pro začínající terapeuty, kteří se chtějí metodu naučit provádět. Původní vydání bylo dílem tvůrce metody Hanscarla Leunera, přeložené, již 6. vydání bylo přepracováno a doplněno Eberhardem Wilkem, Leunerovým pokračovatelem a primářem Curtiusovy kliniky psychosomatické medicíny.

Leuner metodu řízených a terapeutem doprovázených denních snů vyvinul v roce 1948 (v roce 1954 vyšla definiční publikace). Původně touto technikou studoval hlubinně psychologické symboly a využíval ji k náboženským meditacím. V současnosti je využívána v krizových intervencích a krátkodobé psychoterapii do 80 sezení. Je vhodná i pro silně racionalizující pacienty a na druhé straně i pro ty jednodušší. Mezi řádky lze vyčíst, že jejím cílem je dosáhnout úlevy od symptomů bez příliš hlubokého výkladu, zvláště s ohledem na náročnost přípravy psychoanalytika nebo hlubinného psychoterapeuta. Odtud ostatně čtenáři vyplyne i důraz na varování začínajících terapeutů před příliš hlubokými "ponory" pacientů. Autoři upomínají, že již během 10 minut může vzniknout hluboký hypnoidní stav. Proto je třeba každé sezení končit procitnutím pacienta.

Kniha koncipovaná jako praktická příručka sice vlastními slovy rezignuje na statistický materiál a metodické otázky, přesto však obsahuje široké vymezení vůči dalším psychoterapeutickým postupům. KIP je definována jako dynamicky orientovaná terapie, jejíž teoretické pozadí je ovlivněno psychoanalýzou, ale terapeutický setting se výrazně liší. Imaginované symboly jsou považovány za znázornění objektních vztahů. Imaginace nejsou vizualizace, čímž se liší od hypnoterapie. Imaginace nejsou na rozdíl od behaviorální terapie plánovány ani nařizovány, leč terapeut se stará o přiměřené dávkování podnětů. Dialogický přístup KIP odlišuje od pokročilého autogenního tréninku a Jungovy aktivní imaginace. Terapeutovo provázení je empatické, čímž se také liší od posledně jmenovaných metod. Jedná se vlastně o symbolické drama v trojúhelníku pacient, terapeut a denní sen, s přenosy a protipřenosy, které však nejsou zaměřeny primárně na terapeuta.

Autoři uvádějí tři stupně KIP, hovoří však hlavně o základním stupni (zaměřeném na vlastní odstranění symptomatiky). Začínající terapeuti chtějí často utíkat ke střednímu a vyššímu stupni KIP. To však není správná představa. Technika základního stupně tvoří základ samotné metody a působí jako samostatná terapeutická metoda. V základním stupni je pacient terapeutem vyzván, aby si představil louku, pak následuje potok, hora, dům a pohled do lesa. Leuner varuje před imaginací potápění v moři, samostatnými vstupy pacienta do lesa a samostatnými imaginacemi relaxačních, oddechových scén (ty se zpravidla zvrtnou v přesný opak). Setkávání s hlubokými strachy, neznámem a archaickými symbolickými postavami jsou vůbec nedoporučovány s odvoláním na zjištění, že terapeutický výtěžek je nejvýše stejný jako u spontánní scenérie na povrchu nevědomí. V případě nezkušenosti nebo zaváhání terapeuta může naopak napáchat nemalé škody.

Převážnou část knihy tvoří výklad, jak uměřeně vést pacienta, jaká mu dávat doporučení k imaginacím a jakých chyb se vyvarovat. Autoři varují před špatnými řešeními vedoucími na kolej iluzorního infantilního řešení, které mnozí neurotici tajně očekávají (řešení zázrakem). Práci na fixovaných obrazech považují za mnohem důležitější než práci na impulzech, které odpovídají přáním pacienta. Na rozdíl od imaginace močálu nebo jeskyně nejde okraje lesa tolik do hloubky, jedná se spíše o předvědomé představy. Zde nelze než vzpomenout knihy Roberta Holdstocka z lesa Mytág, které by vlastně mohly být dobrou ukázkou nezvládnuté - v terapeutickém smyslu - imaginace.

Z pokročilých technik je uvedeno setkání s reálnou osobou, tak říkajíc "imaginární psychodrama". Vzhledem k tomu, že někteří pacienti samovolně imaginují, jsou uvedeny i volné asociace, ovšem s upozorněním, že tato technika se povede jen výjimečně. Pozice terapeuta v KIP je přehlednější (a snazší) než v aktivní imaginaci. V KIP nejsou očekávány výrazně katarzní reakce, pacient se musí naučit vnímat a verbalizovat také citové zabarvení imaginovaných scén.

Indikační těžiště KIP je v terapii psychosomatických a psychovegetativních poruch, při kterých pacienti nejsou s to prožívat vědomě psychické konflikty. Pozorovány jsou překvapivě dobré výsledky u imaginací dětsky dojemných a bezpečných krajin, kde se evidentně jedná o obrany. Formálně je to zdůvodněno tím, že mezi symbolem a nevědomým emočním konfliktem, který za ním stojí, je těsná funkční jednota. Obraz působí na nevědomou konfliktovou dynamiku jedince. Je to rozšíření hranic já, jako známe ze zenové lukostřelby.

Cílem KIP je podnítit pacienta k odpovědnému, dospělému jednání. Proto se zásadně vyhýbáme magickým, iluzivním nebo zázračným řešením. Řešení spletitých imaginací nemá hledat terapeut. Je patrné, že hlavní chybou začínajících terapeutů KIP je snaha dělat psychoanalytika. Ve značné části textu autoři varují před rozebíráním kognitivního vhledu. Probírány jsou i méně vzletné oblasti plánování programu sezení a očekávaného výsledku.

V předmluvě k českému vydání nestor Jungovských přístupů Ludvík Běťák označil katatymně imaginativní psychoterapii za úspěšnou psychoterapeutickou techniku, která je oficiálně akreditována a prováděna Českou společností pro KIP. Tato kniha jejích otců-zakladatelů je dobrým úvodem do její teorie a s patřičným odborným vedením, doufejme, též i do praxe její provozování.

Vydal Portál v roce 2007. Na stránce vydavatele je k dispozici několik kratších ukázek.