75 %

Lewis, Clive Staples - Letopisy Narnie / komplet 1.-7. díl

Snad každé dítě miluje pohádky a příběhy. Jak dospívá, zapomíná na tajemná zákoutí hradů, zlé čarodějnice, udatné prince, krásné princezny a moudré poustevníky. Není naškodu občas na dětství zavzpomínat a ponořit se do světa pohádek. Do světa, kde vše plyne jinak než v našem "obyčejném" světě, do světa, který má své vlastní zákony a tak trochu nelidské, ale přesto lidem rozumějící obyvatele.

Letopisy Narnie (The Chronicles of Narnia), které vydalo nakladateltví Fragment, jsou tou pravou mapou pro cestu do říše snů a pohádek. Sedm knih v brožované vazbě ukrytých v boxu z pevného papíru může být vhodným dárkem nejen pro vaši ratolest s rozvášněnou fantazií, ale stejně tak i pro vás. Jejich čtení, které je možné i "napřeskáčku" (příběhy na sebe totiž navazují poměrně volně) rozproudí naplno i vaši světem "dospěláků" trochu znuděnou fantazii. První (v původně vydávaném pořadí) z řady knih Letopisů Narnie s názvem Lev, čarodějnice a skříň věnoval Lewis malé Lucy, jejíž byl kmotrem. Sám říká "...neuvědomil jsem si, že holčičky rostou rychleji než knížky...následkem toho jsi teď už příliš velká na pohádky...ale jednou budeš dost stará na to, abys začala pohádky číst znova." Právě toto věnování je dokladem toho, za jakým účelem autor knihu psal - nejen dětem, ale všem, kteří mají rádi svět fantazie, překvapení a snů.

C. S. Lewis se narodil v roce 1898 v severním Irsku, v roce 1917 získal stipendium na Oxfordu, po studiích se stal členem oxfordské Magdalen College, kde přednášel anglický jazyk a literaturu. V roce 1956 získal ocenění za konečný díl Letopisů Narnie s názvem Poslední bitva.

Už po prvních stránkách je jasné, že charakter příběhu (poměrně volně řazené díly, fantastické motivy, nadpřirozené bytosti a ochrana dobra před zlem) má mnoho společného s příběhy J.R.R. Tolkiena. Aby ne, oba spisovatelé byli totiž dobrými přáteli, kteří spolu byli takřka šestnáct let v nepřetržitém kontaktu, v roce 1954 psal dokonce Lewis recenzi na přítelovo dílo Společenstvo prstenu.

Narnie je bájná země, ve které žijí mluvící zvířata (seznámíme se třeba s obětavým mývalem Lanýžníkem), fauni s osrstěnýma křivýma nohama s kopýtky, nebo tlustí vousatí trpaslíci. Krásná krajina Narnie sousedí s dalšími zeměmi. Do těchto zemí vedou cesty z našeho "obyčejného" světa. Právě jednou z těchto cest se v první knize Lev, čarodějnice a skříň dostávají do Narnie sourozenci Lucinka, Zuzka, Edmund a Petr. Nejmladší Lucince zprvu starší sourozenci nevěří, že stará skříň neslouží pouze jako dobrý úkryt při hře na schovávanou, ale že její dveře vedou do pohádkové země. Když sourozenci Lucince uvěří (první díl letopisů je díky této důvěře nejmladšímu asi nejvíce ze všech dílů obhacen o morální stránku), osvobodí pomocí lva Aslana pohádkovou zemi od zlé čarodějnice a po dlouhé zimě se Narnie znovu zazelená. Kůň a jeho chlapec je další knihou Letopisů, čtveřice dětí - vládců Narnie se dostává do pozadí, hlavní postavou je zde chlapec Šasta a jeho mluvící kůň Brí. Příběh je mnohem dynamičtější než předchozí dvě knihy, ale má o to více odboček a některé pasáže je pro čtenáře obtížné zařadit do kontextu Letopisů.

Další ze série knih, Princ Kaspian se vrací do minulosti, takřka vyhubení obyvatelé Narnie přivolávají pomocí kouzelného rohu zpět své dávné vládce, sourozence Lucku, Zuzku, Edmunda a Petra. Na pomoc přispěchá i moudrý lev Aslan.

V knize následující, Plavba Jitřního poutníka, se do Narnie dostává bratranec našich sourozenců - zlý, drzý, proradný, jedním slovem prostě hrozný Eustác. Děti se ocitají na palubě lodi, na níž vyplouvá na objevnou plavbu princ Kaspian. Plavbu na konec světa znepříjemňují mnohé útrapy, ale nakonec vše dobře dopadne, dokonce i Eustác se "polepší". Je tedy nasnadě, že hrdinou následující Stříbrné židle je už Eustác (jak děti stárnou, nemohou se do Narnie vracet). Hrdiny předposledního dílu Čarodějův synovec jsou děti Diviš a Gábina. Společně s nimi si připomeneme vznik Narnie za zpěvu lva Aslana. Zároveň se dozvíme, jak do pohádkové země proniklo zlo, objevila se zášť a co zemi předpověděl Aslan. Letopisy Narnie se uzavírají Poslední bitvou. V tomto díle se scházejí všichni hrdinové z dílů předchozích, aby společně bojovali v bitvě o Narnii proti zlu a falši.

Kniha Letopisy Narie vychází s podtitulem Světový bestseller a díky úhlednému boxu, do něhož jsou knihy uloženy se může stát hezkým dárkem. Ale pozor, pokud je obdarovaný náročnějším čtenářem. Potom se lehce dostane do rozpaků už při vyjímání knih z boxu. Je poněkud matoucí, že jednotlivé knihy nejsou očíslované, ale určitým vodítkem může být to, že jejich hřbety, správně uložené v boxu, tvoří lví hlavu. Je tedy trošku na výběru čtenáře, zda bude číst knihy popořadě podle toho, jak jsou složeny v boxu, nebo sáhne po té, která má nejzajímavějšín obálku. Za zmínku stojí, že knihy jsou složeny v boxu jinak, než v pořadí, v jakém byly autorem napsány a v Anglii vytištěny.

Další rozpaky pocítí náročnější čtenář čtoucí Letopisy Narnie v překladu Veroniky Volhejnové. Setká se s pro češtinu poněkud krkolomnými výrazy jako "vyvrhnuté rameno" (překladatelka měla nejspíš na mysli vykloubené, zraněné, naštípnuté apod.) a spoustou superlativů (až z těch báječných, výjímečných, úžasných trochu přechází zrak).

Přes všechna tato úskalí se mohou Letopisy Narnie stát hezkou prázdninovou četbou nebo příjemným oddychovým počtením na dovolené.

06.10.2008
Jana Spálenková