90 %

Lindgren, Torgny - Cesty hada na skále

Švédský autor Torgny Lindgren (*1938) není českému čtenáři až tak neznámý. V češtině se ukázaly jeho knihy "Čmeláčí med", "David a Bat-Šeba" a nejnověji kniha "Přerušený příběh". Krátkým románem "Cesty hada na skále" (orig. "Ormens väg pa hälleberget", 1982, ocenění v roce 1983 švédskou Velkou cenou za román) se autor vrací ke klasickému severskému tématu, životu na švédském studeném venkově 19. století. Tyto mnohdy drsné severské rodinné ságy jsou oblíbeným čtivem, ale Lindgren k tomu nepřistupuje formou klasického románu, ale příběh nám vypráví jako rozhovor s bohem, který vede Jani, hrdina našeho příběhu. A i když autor obsáhl velké časové období, jde o lakonicky krátký příběh, nic ve stylu rozsáhlých Mobergových "Vystěhovalců".

Děj nás zavádí do zemědělského kraje Västerbotten, kde se sám autor narodil v roce 1938.

Hrdiny je rodina Johanssonů, kteří patří k chudým a hlavně zadluženým členům zdejší obce, a ještě bez hlavy rodiny, protože otec zemřel. Hlavní slovo má tedy matka. Svůj úděl berou s poddaným klidem seveřana, prostě jako Boží záměr, se kterým nedá nic dělat. Jakoby tím byli předurčeni k roli dobrých. Zápornou postavu zde ztvárňuje místní sedlák a kupec Karl Orsa. Už jeho otec měl v rukou osud Johanssonů tím, že jim dával na dluh. Ten ale jednou za rok chce splatit. A když nejsou peníze, což nejsou, požaduje od matky její tělo. Tak se rodí děti, které mají oficiálně na faře záznam - otec neznámý. Po jeho smrti syn Karl v této tradici pokračuje. Příběh možná překvapuje právě tímto přístupem matky, která k této "nucené prostituci" přistupuje s odevzdaností sobě danou. Z dnešního pohledu je právě tento přístup šokující. Hlavně autorovo ztvárnění matky, která s touto potupou navenek, ale i vnitřně, jakoby nebojuje. Přijímá hrdý osud ženy, která pro záchranu rodiny má právo spolknout jakoukoliv pohanu. Ale to vše trpí pouze do doby, než Karl přijde s požadavkem, který už porušuje boží zákony. Ale ani ona nakonec nic nezmůže a osud si vybere svoji daň. A i když tento Karlův požadavek za sebou zanechá smrt, život jde dál, protože boží mlýny melou pomalu, ale jistě. Právě tato důvěra v boha a boží spravedlnost je středobodem všeho konaní. Dotváří to i forma příběhu, tady rozhovor s bohem protkaný množstvím biblických rčení a citátů. A bůh nakonec spravedlnosti učiní zadost, sice docela fatálním způsobem.

Lindgren dokazuje svoje umění stejně jako v mém oblíbeném "Čmeláčím medu". Zajímavé téma typické pro severskou literaturu, zpracované v překvapivě krátkém rozsahu, (v případě této rodinné ságy opravdu překvapivě krátké), což je dané autorovým zvykem používat docela strohý jazyk, bez zbytečných citových výlevů. Tato jazyková strohost ale právě o to více zvýrazňuje dramatický prvek příběhu.

Krátký román "Cesty hada na skále" ještě doplňují dvě povídky ze sbírky "Merabs skönhet" (1983). S románem je spojuje především místo, tedy opět kraj Västerbotten.

24.01.2006