70 %

Lindgren, Torgny - Přerušený příběh

Čtvrtá kniha švédského autora Torgny Lindgrena v češtině je asi zatím čtenářsky nejkomplikovanější (orig. "Pölsan", 2002 - volně Prejt). Ani ne tak stylem, jako spíše obsahem. Lindgren je osvědčený mistr vypravěč, přináší zajímavé náměty a jejich zpracování, ale v románu "Přerušený příběh" nás zavádí na velmi tenký led mezi realitou a fantazií. K ...

Čtvrtá kniha švédského autora Torgny Lindgrena v češtině je asi zatím čtenářsky nejkomplikovanější (orig. "Pölsan", 2002 - volně Prejt). Ani ne tak stylem, jako spíše obsahem. Lindgren je osvědčený mistr vypravěč, přináší zajímavé náměty a jejich zpracování, ale v románu "Přerušený příběh" nás zavádí na velmi tenký led mezi realitou a fantazií. K tomu ještě kniha je vlastně příběh v příběhu, které se navzájem dějově volně prolínají. Hrdinou románu je obyčejný člověk ze švédského venkova, který píše pro oblastní noviny tzv. lokálky. Po letech psaní ale redakce najednou zjistila, že si většinu svých článků vymyslel. Žádné jeho postavy ani vesnice totiž v jeho kraji existují, a rozhořčeně mu napíšou dopis, že už od něj nic vydávat nebudou, a doporučují mu, aby psaní nechal navždy. Nás hrdina to nechápe, ale když mu šéfredaktor píše, aby skončil s tím svým fantazírováním na papíře, tak tedy skončí. Když asi o padesát let později šéfredaktor zemře, pochopí to jako zrušení jeho direktivy a už jako velmi, velmi starý kmet v domově důchodců opět vytáhne svůj psací pult, notes a tužku, a začne pokračovat tam, kde před mnoha desítkami let skončil. Začne vlastní příběh knihy.

Popisuje osudy lidí v jedné zapadlé vesnici na severu Švédska v 50. letech minulého století. Do tohoto kraje právě přijíždí dvě nové osoby. Nový pán učitel a tajemný cizinec s neidentifikovatelným přízvukem s pojízdným textilním obchodem, o kterém nám autor lokálek prozradí, že je to uprchlý nacistický zločinec Martin Borman. Oba nakonec začnou bydlet u jedné zdejší ženy, jejíž muž už dlouho leží s tuberkulózou v ozdravném sanatorii. Příběh se vlastně točí kolem dvou věcí - tuberkulózy a prejtu. Tuberkulózou trpí většina obyvatel zdejšího chladného kraje, a nový učitel je jedním ze zázračně uzdravených, který je nyní nejen zdravý, ale proti nemoci imunní. Chápe to jako dar, jako něco, co se dá rozdávat dalším, a tím jim léčit tuberkulózu, což v některých momentech je až komické. Ale největší zálibou obou nových tváří, z kterých se stanou velcí přátelé, je zdejší gurmánská specialitka - prejt. V každém koutě kraje, v každé vesnici, de facto v každé domácnosti se vaří odlišný druh prejtu. A oba hrdinové se rozhodnou, že na starém motocyklu pana učitele budou podnikat takové spanilé "prejtové" výlety, na kterých ochutnají každý typ prejtu a zaznamenají si ho do deníku, aby později mohli vydat o něm celou monografii, o jeho chuti a vaření.

Celým "prejtovým" příběh se pak prolíná příběh jeho autora, našeho lokálkáře, který celý domov důchodců udivuje svým zázračným omládnutím, a množstvím popsaného papíru, což vysvětluje snahou dohnat těch padesát let nuceného klidu.

Čtenář je především stále na pochybách, co je a co není realita. Už ví z první kapitoly, že takové a onaké postavy a vesnice mají být pouze výmyslem pisatele, ale přitom ho stále máte pocit, že to se skutečně děje, že ta místa skutečně existují. Třeba v momentě, kdy naši ochutnávači v jedné vesnici potkají malého hocha, který se představí jako Torgny Lindgren.

Román "Přerušený příběh" je zajímavý příběh. Je to jakási skládanka množství pitoreskních postav, které jakoby nemohly existovat v našem vesmíru. Postrádají logiku a poslání. Aspoň s ohledem na dobu, v které se děj odehrává. Je to takový mnohovrstevnatý příběh, kde hlavní roli hraj myšlenka, že rozdíl mezi realitou a fantazií je zanedbatelný.

21.03.2006