70 %

Linková, Kelly - Dějí se i větší podivnosti

Vždy po určité době se na poli fantastické literatury objeví dílo, které přináší něco jiného, něco nového, nový styl či námět. Pamatuji, jaká "bomba" bylo Gaimanovo "Nikdykde", jak netradiční byl R. Holdstock, senzaci vyvolal Ch. Miéville a minulý rok stejný rozruch způsobila Susanna Clarkeová s "Jonathan Strange & pan Norrell". Letos s "odlišností" na náš trh přišla mladá americká autorka Kelly Linková (*1969).

Nejprve u nás vyšla letos na jaře její sbírka "Magie pro začátečníky", chronologicky druhá kniha. Během léta k přibyla sbírka "Dějí se větší podivnosti" (orig. Stranger Things Happen, 2001), její knižní prvotina obsahující jedenáct příběhů. Pokud se k ní dostanete, zjistíte, že její pohled na stavbu a námět povídky je opravdu mnohdy "odlišný" od zavedeného stereotypu. O čem jsou tedy její povídky? Sama autorka na obálce původního vydání napsala: "Jedenáct povídek obsažených v tomto souboru, je praštěných, fantaskních a inteligentních." A přesně to lze o příbězích tvrdit. Její příběhy nejsou ani čisté fantasy, ani čisté sci-fi či horor. Její povídky jsou fantaskní jako příběhy z Alenčina světa za zrcadlem. Odehrávají se ve světě, který přináší "odlišnost" v sobě samém, nebo ve svých postavách. Je to náš reálný svět, jen tak trochu opticky deformovaný. Už třeba první povídka "Melissa, Lily, Lily, Rose" odehrávající se na místě, kde odcházejí mrtví, Vám hned předvede, co od Linkové můžete čekat. Mrtvý zde píše dopisy své ženě, na jejíž jméno si už nepamatuje, ale vzpomíná na jednotlivé aspekty jejich vztahu. Vy jako čtenář nevíte nic o příčinách smrti, nevíte nic o jejich vzájemném vztahu, a ani na konci nebudete o moc chytřejší. Projedete příběhem jako mlhavým snem, který ve Vás zanechá jen jistou pachuť absurdity. To druhá povídka, kterou sice taky nelze charakterizovat jako příběh s jasnou pointou typu "... a vrahem byl zahradník.", můžeme přece jen blíže pochopit. Příběh o zvláštní rodině, která své jisté podivnosti, se celkem dost přibližuje našemu chápání hororu. K tomuto žánru má v souboru asi nejblíže povídka "Party Donnerovy party", pojednávající o netradiční party mrtvých dobrodruhů. Tu bychom mohli definovat jako nejrozumnější, či snad nejnormálnější. Naopak mezi opravdové "odlišnosti" patří např. povídka "Malá detektivka", o jejímž námětu či hrdince si snad každý čtenář může udělat vlastní odlišný úsudek, a ten bude vždy pravdivý. Obdobně se budete cítit třeba u příběhu "Střevíc a manželství", který ale přináší jeden námět, a tím je pohádka, nebo spíše variace na pohádky. Zde je to pohádka o Popelce. Osobně mne ale více nadchla pohádková varianta na Sněhovou královnu v příběhu "Na cestách za Sněhovou královnou". Ovšem ve verzi jako z populárních seriálu Ally McBealová či Sex ve městě.

Co vlastně o jejím díle říci? Určitě, že její fantazie se skutečně bezbřehá, ale spíše psychedelická. Její styl je pochopitelný, a přitom porušující všechny vžité normy. Autorka ve svém díle smíchá všechno - fantasy, horor, magický realismus, pohádky, sex, lásku atd. Vyjde z toho pak styl autorky, o které Gaiman říká, že je asi nejlepší povídkářkou současnosti. Možná, že s jeho názorem, že by proto měla být ve dne v noci chráněna jako národní poklad jednotkou mariňáků, bude dost lidí souhlasit, ale stejné množství i oponovat. Je na každém čtenáři, co ještě snese, a co už ne.

Knihu vydalo v krásném grafickém ztvárnění v překladu Pery Kůsové nakladatelství ARGO.

22.10.2008