90 %

Loe, Erlend - Doppler

Román "Doppler" norského autora Erlenda Loeho (*1969) je zatím druhým jeho dílem přeloženým do češtiny. Tato hvězda současné norské literatury si vydobyla místo svým románem "Naivní.Super", který vydalo v češtině nakladatelství Doplněk v roce 2005. Stalo se nejvýznamnějším dílem tzv. nového naivismu, v jehož stopách pokračuje i román "Doppler".

Hrdinou příběhu je ke střednímu věku mířící muž jménem Doppler. Úspěšný a pilný člověk, vzorový obyvatel Oslo, který pilně pracuje, pilně se stará o rodinu, pilně dodržuje společenské konvence, prostě se snaží být pilně šťastný. Ale jen do doby, kdy chvíli po smrti svého otce si vyjede na kole do okolního lesa a stane se mu nehoda. Spadne z kola na hlavu. Jeden náraz, jedna rána do hlavy a život se najednou vyjasní, ukáže svoji nesmyslnost a k tomu i cestu, jak dál. Stáhnout se do ústraní, zbavit se nepřirozených společenských návyků, a hlavně přestat být pilný. Doppler sbalil stan a pár nutných věcí pro přežití v přírodě a odstěhoval se do lesů nad Oslo. Bez jakýchkoliv výčitek vůči rodině a společnosti. Zde žije svým novým životem, a to v dosažení dokonalosti nudy, přestat být pilný, a hlavně se vyhýbat všem lidem, které teď nenávidí.

Loe tak vytvořil obdobného hrdinu jako v románu "Naivní", jen možná ještě trochu více "jiného", více "divného". Zatímco hrdinu z románu "Naivní" bychom mohli společensky ještě tolerovat, Doppler naše pravidla západní civilizace ale přece jen překračuje více, než je asi milo. Ale musíme upozornit, že se nejedná o žádného revolucionáře. Autor nevytvořil příběh hlásající nový směr, kterým by se člověk měl vydat. Nehlásá žádnou pravdu o nějakém návratu k přírodě. Ba naopak, hrdina má za svůj cíl absolutní samotu, zrušení všech nepotřebných kontaktů s lidstvem. Jeho jediným "přítelem" je losí mládě, kterému hned na začátku zabil matku pro maso. A když je potřebný styk s homo sapiens, tak jen z nejnutnějších důvodů. Jako je třeba nízkotučné mléko, dle Dopplera největší vynález lidstva.

Kniha, přestože je založena na jistém kritickém pohledu na naší konzumní společnosti, nevyznívá jako kritika společnosti, stejně jako je tomu např. v dalším severském románu "Teorie sraček". Je to spíše až humorný pohled na člověka, který se rozhodl změnit svůj život, kterého jeho okolí prostě nechápe. Je to o soukromé revoltě člověka, který náhle shledal život trapně stereotypním, příliš svázaný s nepsanými pravidly společnosti o nutnosti být pracovitý, pilný, bohatý a z toho všeho být šťastný. Loe svým čtivým a jednoduchým stylem a jazykem zaplnil knihu množstvím absurdit naší doby, množstvím postav, které jsou zajímavé svojí společenskou nezajímavostí. Je to spíše vtipný příběh o tom, že by mělo platit rčení "Žít a nechat žít!" Jak už naznačuje poslední stránka knihy s textem To be continued, příběh Dopplera a jeho blízkých má už další pokračování, které vyšlo v Norsku pod názvem "Volvo Lastvagnar" (Náklaďáky Volvo).

Knihu v překladu Kateřiny Krištůfkové vydalo nakl. Vakát v roce 2007, a všem čtenářům moderní literatury ji můžu vřele doporučit.

21.03.2008