80 %

Lukjaněnko, Sergej - Bludiště odrazů

Píše se rok 1997. Internet a e-mail se šíří světem, ba i Českem, a přesto že hlavní vlna nadšení sítí ještě nedorazila, v panelovém domu v Alma-Atě již sedí sýček jako sto let předtím na těšínské věži. Sedí a píše. Píše o příchodu opravdové virtuální reality v době připojení přes modem a šestnáctibarevných stránek. Píše o virtualitě, která je mnohem dokonalejší než cokoli tehdy dostupného, a to vše díky vynálezu Dmitrije Dibenka, který obdivoval Castanedu, meditoval a kouřil trávu. Jeho program na usnadnění meditací umožnil lidstvu vstoupit do virtuální reality - okouzlené podvědomí z jednoduché grafiky a plechových zvuků učinilo reálný svět. Sen výrobců virtuálních helem se splnil!

A v tom světě je Leonid diverem - potápěčem, ale to se moc neříká, není to cool, hackeři si ostatně také neříkají sekalové. Hackeři věřili, že jim virtualita bude patřit - stvořili ji, ale jsou vůči ní bezbranní. To je právě ta podvědomá stránka Dimova programu Deep - Hlubina. Průměrně jeden ze 300,000 si dokáže ve virtuálním světě uvědomit opravdovou realitu, vystoupit ze snu a konat zázraky. Pochopitelně toho používá v duchu conanovské tradice k loupení. Podobně Ljoňka (to je pořád Leonid) loupí soubory, jenom že to vypadá spíše jako když Indiana Jones vylupuje hrobky.

Jelikož už Lukjaněnka známe, je jasné, že nezůstane při žertovných popisech každodenní práce nepolapitelného bojovníka za rovný přístup k informaci. Nejen, že je chycen vládci virtuální korporace Al-Kabar (vlastněné kupodivu Švýcary německého původu), ale je mu nabídnuta spolupráce při jistém delikátním úkolu. Když je pak zmydlen záhadným mužem bez tváře jen proto, aby dostal nabídku zcela nedostupného odpuštění všeho, je nasnadě, že se do problému cele vrhne, ačkoliv několik stran srdnatě vypravuje, že ne.

Tím se dostáváme k Bludišti smrti, jednomu z hlavních pilířů příběhu. Je to Doom, respektive jeho virtuální, stále doplňovaná, vylepšovaná a obměňovaná verze. Kolem herního areálu, do kterého se pochopitelně vstupuje za úplatu, jsou hráčské hospody. Kdo hrál Wolfenstein je v nich považován za poloboha. Zde je dobré, zmínit se o poplatnosti době. Bože, jak jsme byli tehda naivní! A byly to větší autority, které tvrdily, že internet znamená svobodu a že v něm můžeme všechno. Stačilo 11 let a hle, i před komentování novinového článku se musíme legitimovat.

Kdepak úplné utajení identity, nemožnost zjistit, odkud se připojujeme, atd. Beru to, jako takové nostalgické dohořívání ideálů tvůrců kyberpunku. Jinak bych si musel začít myslet, že Lukjaněnko je bláznivý snílek. Pravdou je, že to byly opravdu pionýrské doby, vždyť ještě vychvaluje piva Heineken a Kronenburg! České pivo je poprvé zmíněno na straně 293.

Abychom se však vrátili k příběhu - ve 33. levelu Bludiště smrti se poflakuje Smolař, takový divný týpek, co vždycky umře. Problém je, že je tam druhý den v jednom kuse. Kdosi již větří, zatímco ostatní se jen strachují. Na této malichernosti vystaví Lukjaněnko příběh, který sahá ke stejným kořenům jako Hvězdy, ty studené hračky. Olbřímí epopej hledání svobody, odolávání samotě, hledání lásky a to vše v intencích široké ruské duše.

Ruská duše s sebou nese ruské reálie, od přísloví - Starý kůň oře rovné brázdy. - až po národní specifika: Necítil jsem se opilý. Čtyři láhve piva nestojí ani za řeč. A koňak se nepočítá vůbec. nebo: Barman už jí podává sklenku bílého vína. Chilské, značky Imperátor. Má vkus. Ano, děsivý, asi jako labužník, který se těší na rukou gabunské venkovanky ušťouchané batáty z šest let starého (a nemytého) plastového lavóru. Z krajových specialit mne zaujal ještě recept na svařené víno: skořice, vanilka, muškátový oříšek, pepř a koriandr. Výhledově vyzkouším, ale ke koriandru ve svařáku zůstávám skeptický.

Mnohdy tyto malé detaily ze vzdálené země hovoří "všelidskou řečí": Z domu vyjde Stierlitz... Postačí zde pobýt půl hodiny a člověk uvěří, že Kain zabil Ábela za vyprávění vousatých vtipů. Své se v dalším dovědí i různé herní komunity, za všechny uveďme alespoň: Conan, vítěz nad hobity.

Z nejoblíbenějších virtuálních zábav nám zbývá už jen sex, na který v knize také dojde a také způsobem dějově významným. Právě z virtuálních kreseb virtuální sexuální pracovnice je odvozen název knihy. Po všeobecně filozofickém úvodu: Svět se stane skutečným jen tehdy, když dostane naprostou svobodu, si autor začne přihřívat svou psychologickou polívčičku: Psychologie je všeobecně pokládána za jednoduchou vědu. Lidé neschopní samostatně zatlouct hřebík nebo zrýmovat pár veršů naprosto nepochybují o svých schopnostech chápat a soudit jiné. Když se dovíme, že výše zmíněná pracuje na disertaci: Sublimace anomálního chování v podmínkách virtuální reality, je jasné, že to bude láska! Všechny patologie jsou stejné, a když znáš jednoho psychotika, můžeš předvídat chování tisíců.

Napsali jsme si na prapor svobodu v naivní víře, že svoboda je více než láska. Tento leitmotiv celé knihy se projeví jednak v rovině lásky partnerské, jak bylo nastíněno o odstavec výše a jednak v rovině takříkajíc lásky k vlasti. Zvláště ta druhá umožní široké uplatnění zásady: Když brání morálku, lidé se mění ve zvěř. Tato část je opravdu hluboce ruská: Na co máme právo? Máme právo po někom cizím žádat oběť, když zároveň požadujeme svobodu pro všechny?

... zrcadla jsou příliš poslušná, divere. Poslušná a lživá. Zrcadlení se však odráží i v dějové části knihy, tam bych řekl, že vidím Matrix a tvůrce-kyberpunkery. Ne že bych viděl přímo opisování, ale je to, jak kdysi říkal Nohavica o písni Jdou po mě, jdou - vyžraná rytmika. Vzdor užitým polotovarům Lukjaněnko nachází vcelku netradiční vyústění. Když zabloudíš v zrcadlovém bludišti, rozbij zrcadla a vyjdi ven. Tuším, že ve druhém díle si přečteme, jak si na odchodu zarazil střep do paty.

Úhrnem tedy další zajímavý Lukjaněnko. Nezařadil bych ji sice do výběru "nezbytné k přečtení", to možná pro zájemce o dobové názory na virtuální realitu, síťové aktivity a lidskou naivitu ve vztahu k moci. Kdo jej má rád, určitě se dobře zabaví, ostatní se nebudou nudit. "Na této knize, která mi nepřijde tolik akční jako jsou Hlídky, je velmi dobře patrné, jak dobrý vypravěč Lukjaněnko je, jak je dobrým Deepem stahujícím do hlubin svého textu", poznamenal jsem si při čtení knihy. Je to zvláštní, protože kniha je více akční a méně dumací, než Lukjaněnkovy novější kusy.

Vydal Triton v roce 2007. Tož, dáte mu 219,-Kč? Psáno pro Interkom.