85 %

Lukjaněnko, Sergej - Nanečisto

Lidi tě oblafnout můžou, ale pes tě nezradí nikdy. ... To musím někdy strčit do povídky o zoofilovi. Ale svět je krutý a nespravedlivý, a tak zapomene i ten pes a Kirill Danilovič Maximov, který se jednou takhle vrátil domů a zjistil, že je tam doma někdo úplně jiný, se nadále propadá do zapomnění jako vystřiženého z paranoidního snu. Zůstává mu jen kamarád Konstantin Igorovič Čagin, ale i ten si vzpomíná jen díky poznámkám v počítači. Peklo, absolutní kafkovské peklo. Zapomenou i na povídku o zoofilovi...

Nový román Sergeje Lukjaněnka je hustý. Chápu, že čtenář, který nemá náběh k úzkostným paranoidním reakcím, z knihy nepoleze přímo po zdi, ale atmosféra totální bezvýchodnosti je v prvních kapitolách děsivá. Práce psychologa, to je vidět. Děsivá tak, že jsem si oddechnul, sotva se Kirill proměnil ze ztracence pronásledovaného vyšší mocí v její předprogramovaný nástroj, ačkoliv to znamenalo úkrok ke klasické spasitelské bylině, jak ji od Lukjaněnka dobře známe. Avšak, i když se může zdát, že proměna v celníka ve věži s dveřmi do léta, je notně laciná a zábavní vozíček bude dalších 200 stran kodrcat po dobře projetých kolejích vyvražďování upírů, vlkodlaků, zpotvořenců a promě-zamě-Něňců, aby dorazil do nádražíčka happyendu, v němž zocelený hrdina zmizí s kozatou Marusjou v borůvčí a čtenář v poslední větě - za dobrosrdečného volání babičky v šátku: "Děti, děti!" - zahlédne v soumračném oparu předzvěst druhého dílu - utržené ucho tchána bratra neteře hlavního záporáka, není tomu tak! Pravdou je, že Lukjaněnko, ačkoliv dle našich zkušeností míří do tuctové srágory, vždy záhadně vybere zatáčku před septikem, aby předvedl výběrový akční román s filozofickým poselstvím. Tuto poznámku jsem si učinil na straně 117 a dosud si za ní stojím.

Lukjaněnko svým způsobem znovu vstupuje do stejné řeky a ptá se na roli jednotlivce v systému, pevnost jeho názoru a sílu jeho přesvědčení vůči moci. Co hůře, Lukjaněnko se, postmoderně řečeno, ptá na odpovědnost kolečka v soukolí, na odpovědnost těch, kdo určují pravidla, ale nedisponují absolutní mocí nebo konečnou pravdou. Je moc opravdu jediným kritériem úcty nebo si i kolečko v soukolí může dovolit vlastní hlavu a vlastní hodnoty, byť za cenu vlastního semletí. To je přitom další zajímavá filozofická otázka: Může si všedrtící mlýn dovolit drtit kolečka svých soukolí? V matematice Gödel a v informatice Turing ukázali, že všeřešící teorie/stroj se sama/sám nevyřeší. Ovšem příkladů všedrtících strojů, které se rozdrtily již před koncem tisícileté záruční doby známe z dějepisu desítky. Ačkoliv je Nanečisto o jiném filozofickém problému, jak svědčí název, i tato linie skýtá dostatek prostoru k přemýšlení a jistě v tom můžeme vidět odraz životní zkušenosti s mocí a se snahou zajistit si respekt okolí a slušný život, což lze jen v roli kolečka v soukolí, protože rigidní společenské stroje mají jen dva vstupy: servisní vrátka a násypku drtiče.

Přísně vzato jsem pravoslavný. A pokřtěný nikoli v dětství, ale ve věku již zcela uvědomělém. Veliký stín velikých dějin a veliké říše vystupuje v nové knize mnohem více, než bývalo zvykem. Celá léta nám to ZR říkal a koncem roku 2008 i napsal, ale my jsme mu nevěřili. Teď to nejde přehlédnout. Výzvy k pročištění jazyka zde a obratná filipika o rozdílu mezi partyzány a nacisty o sto stran dříve. Já to chválím, nesmí se zapomínat, kdo byli ti dobří (partyzáni) a kdo ti špatní, ačkoliv mi je jasné, že tento typ kácení lesa zanechá v nejednom oku třísku neporozumění. Ovšem mají-li pravdu všichni, efektivně žádná není a brzo ji bude mít ten, kdo nebude kvůli té své váhat bodat nožem. To je druhá stránka mince na jejímž líci je "jediná Pravda." V druhé upomínce na dějepis můžeme připomenout, že vlastně jen málo říší bylo vyvráceno, většina včetně těch nejslavnějších shnila nastojato v miliónech pravd bezmocných a lži mocných.

Lukjaněnko ukazuje mistrnou práci s lidskou psychikou rovněž při úvaze o příčinách VŘSR. Ještě nikdy jsem se nesetkal s třídní nenávistí. ... A najednou jsem měl pochopit, co asi zakoušel drobný hokynář, když k němu do krámu v říjnu roku 1917 vtrhl revolučně naladěný námořník. Obecnou frustraci, závist a pocit, že věci neběží tak, jak mají, najdeme v pozadí etnických a sociálních konfliktů i v nebeletrických výkladech. Byl jsem si vědom velkoruských vášní už při čtení a poznamenal jsem si něco nepěkného o výlevech jedné nesympatické paní zhruba v půli, ale Lukjaněnko mne v jejím dalším směřování nezklamal, obvinění z obhajoby světovlády ukládám k ledu. Rusko potřebuje novou národní myšlenku. Ale je to těžké. Snad toto prohlášení učiní pochybám konec: Osobní vina za nedokonalost světa - vlastnost, vlastnost, která zemi brání, aby si taky našla svou "národní identitu" a pak z ní profitovala. Hlavou mi stále vrtá podivná postava Kirilla Alexandroviče Jegorova - pracovníka KGB, bývalého majora a Hrdiny SSSR, snad jen náhodně podobná hrdinovi ze střechy rajchstagu, udivuje jistou, pro nás středoevropany neskousnutelnou životní filozofií: V zájmu historické kontinuity to navlékli na neúspěšný atentát na Lenina, který proběhl v našem světě, jenže tady ho rovnou oddělali. A zemi přeorientovali do jiných kolejí, ale přitom se dobrých idejí nevzdali, to si zase nemysli. Beru ji jako negativního pokušitele.

V anotaci na knihu je připomínán film Síť, ale tento motiv vyprchá na několika stranách a děj se stočí někam jinam, řekl bych - a teď trochu prozrazuji - do směru Kingova a Straubova Talismanu či Barkerovy Imagiky. Ale nezoufejte, výstavka je putovní, viz též konec posledního odstavce.

Protože jakmile de vo nóbl literaturu, tak se tam buď žerou hovna, nebo se jebou do řiti. Orgie citací ruské i světové literatury jsou tentokrát neobyčejně silné. Narazíte na Ostapa Bendera i verše Ťjutčeva, kromě ruských klasiků a současných populárních spisovatelů celého světa se dočkáme poklony Rowlingové: U Harryho Pottera se musí myslet.

Také já jsme byl idolem naivních puberťáků a romantických dívek poctěn stiskem ruky. Lukajněnko sám sebe vtělil do vedlejší postavy úspěšného spisovatele fantastiky Melnikova, který udivuje převypravováním Kirillova příběhu ve stylu různých ruských fantastů počínaje bratry Strugackými. Připomeňme, že takovým počinem zahájil svou literární slávu Frigyes Karinthy a ve veršované podobě tomuto vábení neodolal Josef Hiršal. Pozastavíme-li se u Kirillova úhlavního kamaráda Kosti zvaného Koťátko, který se kromě psaní pornografie, záhadologie a jejich slitin, zabývá též pivem Oboloň, jistě ne neprávem nás napadne druhý hlídkař Vladimír Vasiljev.

Dnes, když se mobily hlásí melodiemi od Beethovena až po Umathurman... Kdo by ten Umathurman mohl být? (A mohl by Nastěnku zachránit?) Že by Uma Thurman? (Tak to asi ne, od Putny víme, že jediný bisexuál v příběhu je právě Děd Mrazík!) Tímto se dostáváme k tradiční části lukjaněnkovských překladů - krkolomným chybám překladatele. Dále proto zmiňme: "Manéžné náměstí" zřejmě podle vzoru jarné; počet je tenzorový ne tenzorický. Oxid uhlíku je termit jež údajně velikou budoucnost má, já vidět text o to v Chemické listy mnoho let před. Osobně bych Votočkův vynález do popelnice takhle rychle necpal. Na závěr jsem si nechal klenot ze všech nejlepší: Obchodní dům CUM. To je opravdu tragický překlep... Pro mladé jenom doplním: GUM = Gosudarstvěnnyj univěrmag, státní obchodní dům na Rudém náměstí, kde bylo všechno, i když nikde nebylo nic. Univěrmag je složenina z universaľnyj magazin čili obchodní dům, jak vidíte, princip matrjošky je v ruské kultuře silně akcentován.

Vydala nakladatelství Argo a Triton v roce 2008. Psáno pro Interkom.